Kan noen fortelle meg hvordan hard Trump var mot Putin igår? Var det noe som helst?
Putin pissa’n regelrett langt nedover ryggen.
Ja, skjønner ikke noe av USA lenger. De er jo verre en amatører. Det er jo klart at Ruzzland ikke ønsker fred. Da må det jo være bedre å si at de får gjenoppta forhandlingene når Ruzzland er klare, og ikke la seg pisse på. Samtidig øke støtten militært og foreta innstramminger på sanksjonene.
Maktforholdet mellom Putin og Trump er et helt annet en det reelle maktforholdet mellom USA og Russland.
Når selv “Idioten” skjønner mer enn presidenten i USA
Har du ikke lest Idioten av Fjodor Dostojevskij. Veldig aktuell i disse tider.
I Idioten møter vi Fyrst Mysjkin, en tvers gjennom god person, en Jesus-skikkelse, med tro på tilgivelse, tillit, vennlighet og det rene i mennesket . Etter en tid i fjellandet Sveits vender han hjem til et kaldt og kynisk Russland, hvor hans godhet utnyttes og latterliggjøres, og hvor han raskt anses å være en idiot.
VG har ett nytt oppslag om EU sin nye forsvarsplan som inkluderer Norge, noe som er vel og bra ettersom NATO etter alt og dømme blir uten en troverdig støtte fra USA de nærmeste årene.
Ser at det i artikkelen står at det kommer en ny militær støttepakke til Ukraina på ikke mindre enn 40 mrd Euro. Litt usikker på hvor mye av dette som allerede har vært lovet i andre sammenhenger, men det høres bra ut.
’ " * Forslag om 40 milliarder euro i ny militær støtte til Ukraina presenteres torsdag."
Noen utflyttede russere bruker begrepet “spitefull” om kulturen en del steder i Russland. Jeg har møtt bra mennesker fra Russland, og vil ikke skjære alle over én kam. Det er likevel åpenbart at det er kulturelle problemer i landet som stikker dypt.
Dette sakset jeg fra en utflytter fra Kaukasus.
Min utheving.
The Bundestag, the lower house of parliament, passed a bill that could unlock hundreds of billions of euros in borrowed funds for military and infrastructure spending. …
Tuesday’s vote paves the way for the upper house, the Bundesrat, to pass the bill on Friday before Germany’s President Frank-Walter Steinmeier signs it into law.
Hvis noen lurte på hvordan Tyskland ser på europeisk sikkerhet…
Wehrmacht is back!
Tyskland er jo også i en posisjon hvor de kan flytte arbeidere og fabrikker over fra biler til våpen.
Hmmm…
Flertall med et nødskrik, før omrokkeringene etter årets valg trer i kraft. Ikke helt heldig med slike finurligheter, i grenseland mot udemokratiske virkemidler, for å underminere de som trekkes mot AFD, men forhåpentligvis vil et Tyskland som flekser muskler kunne styrke de styrende partiene frem mot de neste valgene.
Interessant om hvorfor energi og infrastruktur er først ut i våpenhvileforhandlingene
Edit:
Gode gamle Boris Johnson har kommentert med følgende klare ord:
Ja og nå er det vår, og de kan ikke fryse ukrainerne før til neste vinter.
Forventet dere en bedre avtale? En endelig avtale? I første telefonmøte? Vet ikke Boris hvordan slikt foregår?
Nei, vil si samtalen gikk akkurat som forventet. Ingen press, ingen ønske om fred og ingen innrømmelser.
Overraskende at Fox lar slike uttalelser passere (begynner de å rynke litt på nesen?). Lite flatterende med tanke på dealmaker 'n.
Den tidligere amerikanske seniordiplomaten Gregory Slayton sluttet seg til «Fox & Friends First» for å diskutere president Donald Trumps telefonsamtale med Russlands president.
Nei.
Men:
Jeg forventet at Putin ihvertfall skulle forsøke å stryke Trump litt med hårene. Gi ham noe. Ikke mye. Men kanskje noe, ihvertfall. Og Trump liker jo alt han kan selge til kjernevelgerne sine. Jeg føler ikke Trump fikk noe han kan selge her.
Fordi det DJT gir Putin er jo en gavepakke av de sjeldne, gitt at det hersker liten tvil om at DJT + Europa sammen helt fint kunne skvisa Putin hele veien til Jekaterinburg om de ville.
Så det store spørsmålet etter i går er: Hvorfor gir ikke Putin Trump noe? Er han så sikker på at DJT ikke vil begynne skru til på en eller annen måte? Eller har Putin mista klinkekulene fullstendig og bare er dead set på “Ukraina, by any means necessary”, og det betyr null om det er Obama, Biden, eller Trump som er U.S. president?
Ikke vet jeg.
Men jeg er overrasket over at Putin tør å ydmyke DJT – som tross alt er president i verdens mektigste land militært og økonomisk – på denne måten.