Det burde vert mulig og stenge russland ute i fra internett .
ATACMS har helt klart vert gull for Ukraina en så lenge ,til trump blir innsatt .
Det burde vert mulig og stenge russland ute i fra internett .
ATACMS har helt klart vert gull for Ukraina en så lenge ,til trump blir innsatt .
Si ikke det.Det nåværende russland gav jo fra seg mange land ved Sovjetunionens oppløsning og Krutsjov gav jo Krim til Ukraina (vistnok i fylla).Kanskje dukker det opp en ny tørsting ala Jeltsin som leder og da kan det meste skje.
Fem år til med sanksjoner og putin seks for under, så kan det godt være Russland vil være på talefot. Det knaker godt i økonomien der nå. Uten at sanksjonene blir løftet vil Russland bli en skygge av seg selv
De skal gjøre det mulig å stenge deg ute fra Runett.
According to reports, Runet trials mostly affected residents living in areas populated by ethnic minorities, such as Chechnya, Dagestan, and Ingushetia.
Med halen mellom beina!!
Det var toner i fra Tyrkia som overasket vil jeg si.
Lurer på hvor mye raffineri kapasitet de kan ta ut i Russland.
Vet ikke om denne har blitt postet enda
Sprøtt at Biden pusher ut masse støtte til ukraina nå. Det hadde da vært bedre å gjøre det før?
På 6 måneder så har snittrenten på russiske obligasjoner økt fra ca 18% til nær 26%.
Det går flott i byggebransjen, her ett av Russlands største byggefirma
Sikkert fett å refinansiere gjeld
Det er vel før at hans eftermæle skall bli litt bedre. Trump kommer jo at stoppe mer eller mindre all støtte til Ukraina. Biden vill egentligen ikke støre ryzzland så mye han heller. Så mer støtte utlovat i 3-4 uker som siden reverseras har ikke noen innvirkning på ryzzland. Men hadde støtten kommet tidligere så hadde den kanskje hatt det, hvilket ikke ligger i Biden-adminstrasjonenes intresse.
Den nye NATO-sjefen holder sin første tale:
https://www.nato.int/cps/en/natohq/opinions_231348.htm
Hans beskjed er at vi må bruke mer penger, og er klar på hvor pengene skal hentes fra:
Pengene kan hentes fra statsbudsjettene, og vi må opp på nivå som under den kalde krigen:
Private pensjonsfond må investere mer:
Og siden europeerne bruker så mye som 25% av nasjonal inntekt på pensjoner, helse og velferds-systemer, så det finnes penger, bare man er villig til å ofre litt:
Regner det for gitt at Rutte kommer til å gi beskjed om at det norske oljefondet også må brukes av, når EU-borgerne skal måtte bruke av sin pensjon og velferd på forsvarsindustrien.
Forsvarsbudsjettet for neste år er på 110 milliarder kroner, eller 2,03 prosent av BNP.
Norge må altså øke budsjettet med 55 milliarder kroner for å nå Ruttes målsetting om tre prosent av BNP, over noen år. Det burde være budsjettmessig håndterbart, selv uten å bryte handlingsregelen. Bare budsjettøkningen fra i år til neste år er på 19 milliarder - som er første steg i langtidsplanen. Oljefondet har vel nå nylig rundet 20.000
milliarder kroner.
Men det vil stå på viljen og Forsvarets evne til på kort og mellomlang sikt tid finne gode, gjennomførbare, og ikke minst nyttige prosjekter i Forsvaret. Midlene skal tross alt absorberes på en forsvarlig måte.
Vi har hatt nok av feilslåtte prosjekter med eksempelvis forsvarsanlegg som har blitt stengt samme dag som de er ferdigstilt. Det å sløse seg til tre prosent av BNP er jo ikke poenget.
Norge behøver neppe selv å ta i bruk Oljefondet for å dekke opp forsvarsbudsjettet, Men jo større fondet er, jo mer sikling blir det fra forkjempere for alle andre gode formål. Vi må nok regne med et sterkt økende press fra mange hold om å få montert en egen kran. Som fra klima- og miljøentusiaster, bistandsorganisasjoner, FN, Nato, og til gjenoppbygging av krigsgruste områder i Ukraina, Syria, Gaza og Libanon.
Det sies jo at “den som sparer, han har - helt til andre vil ha det”.
Jeg kjenner jeg gruer meg til nye fregatter om de mange “eksperter og spesialister” innenfor de ulike forsvarsgrenene får hånden på rattet.
En haug av fulle onkler som skal ratte deg hjem etter julebordet, og du er den eneste som er edru, men har glemt å fornye C1.
Russland sin måte å si til bygningsarbeidere at de burde verve seg?
Så lenge gamle “byråkrater”, aka gamle marineoffiserer, klarer å ta til seg avgjørende inputs fra nåtidens marineoffiserer bør dette gå greit… Jeg har vært med på denne prosessen tidligere, det er utrolig hvor god fantasi en karriereoffiser får etter å ha seilt et par år for tredve år siden
Gud forby at nåtidens offiserer tegner opp en funksjonell bro, det er klart man må ha noen høye lønnstrinn som ikke har seilt på 25år forteller hvordan det skal være
Fint att ting blir ødelagt i ryzzland, men dette var kanskje ikke så gøy, får se hvordan det blir med utslipp etter hvert
Klarer de det da? Jeg kjenner en som jobber innen denne byråkratien. Han er ikke særlig imponert av ledelsen, som han beskriver som livredd at fatte beslut eller gjøre noe som helst annet enn å drikke kaffe og spise wienerbrød.
Hvis dette stemmer er skipet 55 år gammelt?
Russland har en stor skyggeflåte av gamle skip uten forsikring som vel før eller senere kommer til å ende som dette skipet. De seiler også gjennom Østersjøen.
Sånn sett er det vel beleilig med ett forlis siden det snakkes om sanksjoner mot den skyggeflåten for tiden.
Om en har 31 tanks som er strippet for avansert utstyr så er vel motivasjonen for å holde vedlike kanskje litt mindre enn det som er nødvendig. Om de fra Australia er bedre utstyrt og det totale antallet blir 80 så vil gjerne motivasjonen for å opprettholde logistikk og vedlikehold tilstrekkelig.🤷
Nå bare skyter jeg fra hofta, så korriger meg gjerne, men var det ikke slik at grunnen til amerikanerne strippet sine tanks for det mest avanserte utstyret var at viktig teknologisk informasjon ikke skulle falle i fiendens hender om russerne klarte å få tak på en.
Jeg tror det er slik (korrigere meg hvis jeg tar feil) at Australia ikke står fritt til å videreselge/gi bort amerikansk produsert utstyr, uten å avklare med amerikanerne først.
Så da blir spørsmålet; er det grunn til å tro at tanksene fra Australia er bedre utstyrt en tanksene amerikanerne ga til Ukraina?