Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Fint med fred og alt det der, men skal vi virkelig la Russland slippe unna med alt de har gjort…? Når de er på randen av økonomisk kollaps?

2 Likes

Synes det er kjemperart at Trump prater Russland sin sak. Jeg får det ikke til å stemme.

3 Likes

Med Trump må man se på hva han gjør, ikke hva han sier.

2 Likes

I denne situasjonen vi er i nå synes jeg det er ganske alvorlig det han sier.

6 Likes

Den senile løken i det hvite hus og once in a generation konsulenten hans i pentagon ønsker ikke russisk kollaps. En frys som dette har vært målet siden krigsutbruddet. Om Putin spiller på lag gjenstår å se.

3 Likes

Utfordringen med vekt i forhold til ytelse, kan være et aspekt her. Det kan tenkes at fasongen på skroget er tilpasset en gitt formfaktor og vetkt på hovedmaskinen(e). Dersom alternativt maskineri for eksempel er vesentlig tyngre, høyere eller bredere, blir dette gjerne et problem for et ferdigbygget skrog.

I ettertid vil det være vanskelig å flytte på skott til maskinrom. Ekstra oppdrift kan normalt bare tilføres ved å forlenge hekken(bakenden) av skroget. Det gir minst problemer med hydrodynamikken. Det hjelper imidlertid lite, dersom oppdriften behøves foran oppdriftssenter i skroget.

Siden dette er Russland, vil jeg trekke inn et ekstra moment. Det kan tenkes at 90% av pengene er brukt, selv om fartøyet bare er 40% ferdig. Da er det lettere å si at det ikke går an å ferdigstille skipet, enn å forsøke å forklare hvor pengene har blitt av.

4 Likes

Tidligere mottakere er blant annet Hitler og Stalin, så hadde jeg vært Trump hadde jeg nok ikke sett på tildelingen som udelt positivt.

2 Likes

Jeg ser det absolutt ikke som positivt. Men jeg konstaterer at det knapt finnes noen som har klart å gjøre noe så spektakulært og massivt som Trump har gjort med sitt tilbaketog til maktens tinder. Og sånt sett er det ikke uventet at han havnet på førstesiden der. (I 2022 var det for øvrig Zelensky som var der).

TIME regnes vel som en sentrum/venstre publikasjon, så det er neppe ment som en hyllest til hans politiske agenda fra dem heller. De bare konstaterer det åpenbare, tenker jeg.

Jeg personlig tenker som de fleste i vår del av verden: Håper på det beste, men frykter det verste :grimacing:

9 Likes

Hvis man absolutt skal lete etter et “mønster”, og likheter mellom personer som av Time er valgt til “Person of the year” vil jeg heller tenke på denne sammenhengen:

image

But of course, Trump er jo Hitler, det står jo i avisa.

3 Likes

Har du lyst å jobbe for å utvikle russiske våpen som brukes i Ukraina? Som frynsegode, så får du med skuddpremie på hodet. Spørs hvor lenge “the best and the brightest” har lyst til å fortsette i jobben. De må jo basically se seg over skulderen resten av livet.

5 Likes

Om Pokrovsk:

Ryssarna har förlorat 0.6 stridsvagnar och 1.3 pansarskytte- och motorskyttefordon per intagen km2, samt 154 soldater per km2. Förlusterna är i storleken av en hel rysk armé (en organisationsenhet över kårnivå, motsvarar en västerländsk kår ungefär).

ref: UPPDATERAS: Ukraina klarar sig utan amerikanskt stöd – mål i ockuperade Itjkerien bombat av drönare – EU vill kapa alla energiband till Ryssland – Cornucopia?

Det går flott med russisk økonomi, spesielt i byggebransjen.

One of Russia’s largest state construction sites has stopped paying workers’ salaries

Builders of a key section of the M-12 Kazan-Yekaterinburg highway have declared a strike due to non-payment of wages, Vecherniye Vedomosti reports .

According to workers of the companies “RSK” and “Stroymekhanizatsiya”, working on the Dyurtyuli-Achit section, delays in payment of money began for some in June, and since September they have stopped paying everyone. At the same time, out of 1000 employees, about 600 have already quit, and those who remain cannot go home due to lack of money for tickets. In addition, workers periodically have their electricity turned off in utility rooms.

Ref: На одной из крупнейших государственных строек России перестали платить зарплаты рабочим - Русская служба The Moscow Times

Jeg tenker Russland må slutte å forsvare rubelen og sette ned renten, eller så vil russisk næringsliv utenfor kollapse. Rente på rundt 30% klarer de ikke håndtere. Resultatet blir at alle importvarene blir vesentlig dyrere for russerne. Så vil det begynne å kjennes på pungen for russere flest også.

3 Likes

Ser ikke ud til at Trump har besluttet sig helt i forhold til Ukraine fremgår det af artiklen :thinking:

Dagens Update — Ruskiiies i chok på Krim :partying_face:
Nyt våben taget i brug !!

Og Denys

Og Konstantin !!!

Alarming Oktober og November for Putski — vældig godt overblik :partying_face:

Lidt om Trump og hvad tænker Trump :+1: :partying_face:

:astonished: :astonished: :astonished: :astonished: :astonished:
https://www.telegraph.co.uk/business/2024/12/10/putins-regime-may-be-closer-soviet-collapse-than-we-think/
:de: :de: :de: :de: :de: :de: :de:

Filmen begynder at knække for Putski – Ruskiiies har fået nok nu !!!

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

5 Likes

Nope they don’t. De tenker nok på en russisk kollaps som et geopolitisk mareritt (som det unektelig også vil være). Vil bare minne på at gammel-Bushen i 1990-91 jobba beinhardt i kulissene for å forhindre Sovjetunionens kollaps og holde Gorby ved makta, av akkurat samme årsaker.

Jeg tror imidlertid vi har kommet til et punkt i historien nå hvor en russisk totalkollaps (typ Syria) kanskje er å foretrekke (in the long run). Ev. en internkollaps, hvor vestlige land ikke praktiserer den samme “hands off”-politikken som de gjorde tidlig i 1990-årene, men i mye større grad “hjelper” et nytt regime / eller nye statsdannelser i riktig retning (slik man kanskje vil få se i Syria nå, og muligens i Iran etterhvert).

5 Likes

760.000 på kirkegården eller sykehus er et enormt tall.

:ukraine:

8 Likes

Men Putin sparker fortsatt hardt, massive droneangrep i natt, har jeg forstått.

1 Like

Sullivan nedsnakket denne uken tanks, f16 og atacms.
Speaking about their deployment, Sullivan remarked, “When it comes to Abrams tanks, we sent Abrams tanks to Ukraine. These Abrams tanks are not actually being used by the units because it is not the most useful piece of equipment for them in this fight.”

Ukrainian military officials previously reported that the Abrams tanks provided to Ukraine lacked depleted uranium armor and were stripped of modern combat modules and communication systems. Some tanks were reportedly non-operational upon delivery and required repairs by Ukrainian forces before they could be used.
Since the 1980s, around 9,000 Abrams tanks have been manufactured, with most remaining in service or stockpiled by the United States. The tanks’ advanced systems and logistics requirements have made their deployment challenging in Ukraine’s battlefield conditions, where simpler and more readily maintainable equipment often proves more practical.

” To him, the Abrams-tank decision was “about sustaining unity” with Germany.
:face_with_raised_eyebrow:
Australia skal likevel sende flere.

Sullivan said the U.S. has trained a limited number of Ukrainian pilots on F-16s, not due to a lack of readiness but because Ukraine lacks enough pilots to develop full F-16 capabilities in time.

Det er mangel på piloter fordi dere er så trege med opplæring at det skaper mistenksomhet.

Det sies nå at mange i Ukraina ønsker å gi fra seg landområder for å stoppe krigen, hvis det skjer kommer denne klovnen til å si at de sto med Ukrainerne helt til de ikke ønsket å krige mer.

6 Likes

Samtidig, Bradley-en ser ut til å være veldig populær. Vesentlig tryggere å kjøre rundt i en sånn enn i en pickup e.l. Han sier ikke at de er veldig ettertraktet og at Ukraina har bedt om flere. Han sier heller ikke noe om at Ukraina mangler utstyr til flere brigader…

Veldig godt poeng.

F-16 hadde jo også vært nyttigere hvis de hadde fått mer skyts til dem. Tviler på at de kan bruke dem så mye som de ønsker.

2 Likes

At gi fra seg landområden har kun som effekt at ryzzland kan flytte fram sine posisjoner og fortsette krigen derfra. Men sikkert mange i USA som synes det er helt greit. Mange i europas politiske elit også, synes det.

2 Likes

Zelenskyj: Ukrainske F-16 skjøt ned elleve russiske missiler

Fredag morgen gikk flyalarmen i hele landet etter at det ukrainske luftforsvaret kom med advarsler om at russiske missiler var på vei.

Ifølge Ukrainas energiminister gjennomførte Russland et storstilt angrep mot ukrainske energianlegg.

Rundt 290 droner og missiler ble avfyrt, skriver Kyiv Independent.

– Dette var et av de største angrepene mot energisektoren vår, sier Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj.

Han opplyser at Russland avfyrte minst 93 missiler i angrepet. 81 av dem ble skutt ned, inkludert elleve russiske kryssermissiler som ble skutt ned av ukrainske F-16-fly, skriver Zelenskyj på Telegram.

Norge har bidratt med opplæringen av ukrainske piloter i Danmark. Onsdag fikk piloter og bakkemannskaper som har trent ukrainske F-16-piloter anerkjennelse fra Forsvaret, skriver Forsvarets Forum.

Russland har gjentatte ganger angrepet Ukrainas energisektor. Minst elleve større russiske angrepsbølger har rammet kraftanlegg i år, opplyser NTB.

En industrikilde opplyste fredag til Reuters at transformatorstasjoner og gassanlegg ble angrepet.

Zelenskyj: Ukrainske F-16 skjøt ned elleve russiske missiler - TV 2

13 Likes

Ukrainas gjenoppbygging kan begynne i andre halvdel av 2025, sa Paweł Kowal, den polske regjeringens spesialutsending for Ukrainas gjenoppbygging.

På spørsmål om en våpenhvile langs de nåværende frontlinjene de facto ville bety ugjenkallelig tap av territorium til Ukraina, svarte Koval. “I dag er det Putin, i morgen vil han være borte”

Han må ha sagt dette fordi han tror Ukraina vil tape krigen uten støtte fra USA.
I dag er det tsar Nikolaj. i morgen vil han være borte.
I dag er det Lenin, i morgen vil han være borte.
I dag er det Stalin, i morgen vil han være borte.

Putin har riktignok særinteresse for Ukraina, men en ny leder kommer aldri til å gi tilbake landområder.

5 Likes