Jeg tror, at dersom man er født og oppvokst med det norske tankesettet med demokrati, frihet og følelsen av en trygghet i omtrent alt man gjør, så skjønner man verdien av det Ukraina kjemper for.
På samme måte gjør det vondt lange inne i sjelen og høre en amerikansk president snakke om annektering av Grønland og Canada, at ikke-heterofile mennesker ikke er ønsket i USA, at pressen ikke lengre har ytringsfrihet med mer.
Jeg skal ikke ta fra deg gleden over din påstand om at du kjenner og forstår tankesettet til Trump, Putin og Musk bedre enn alle oss andre. Som det forståelig nok heter; «It takes one to know one».
Personlig er jeg veldig glad for at min fatteevne ikke klarer å koble seg på det disse menneskene ytrer og mener. Det er åpenbart, med alle konfliktene i verden, at mange mennesker drives av andre verdier enn medmenneskelighet og en fri verden. Du skal ikke ta for gitt at du kan gå trygt ut av døra, reise rundt med familie og venner, fritt velge hvilken jobb du vil ha og vite at barna dine er trygge når du slipper de ut døra.
At man på Ti kan lese at deltakere her inne støtter slike fryktbaserte maktmennesker og forsvarer at det er helt greit å kjøre over alt og alle og sveve rundt i sin blaserte ego-boble er urovekkende. Men heldigvis har vi ytringsfrihet i Norge, derfor får man faktisk anledning til å spre et slikt tankesett på TI, samme hvor skremnende og provoserende det er.