Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

" Russisk TV: Trump er vårt «ess i ermet»

Den prominente propagandisten og TV-kjendisen, Vladimir Solovjov, har fått med seg at Europa har planer om å ruste opp. Han anses som et indirekte talerør for Putin-regimet, og i sitt siste program advarer han Europa nå som Trump er «på Russlands side.»

– Vi må innse akkurat nå at Trump har gitt oss fire år på å forberede det unngåelige, en storkrig i Europa. Derfor er det veldig viktig at vi bruker denne tiden godt. Europa har satt et mål for seg selv, og innen 2029 ønsker de å være klare for en krig mot Russland, sier han."

“Hans faste gjest, USA-ekspert Dmitrij Drobnitskij, legger til at Russlands mulighet for å vinne en storkrig i Europa, kun er mulig om J.D. Vance blir president i 2028.”

8 Likes

Mellomvalget 2026

33 av 100 seter er på valg i senatet.
435 av 435 er på valg i representantenes hus.

Hvis republikanerne holder både senatet og huset etter valget (slik som nå) kan veien mot en tredje periode ligge relativt åpen - men hvis de taper, så skal det jaggu godt gjøres.

2 Likes

Ja, nå blir det nok krig snart(iløpet av noen år).
Putin er den nye Hitler!

1 Like

Ruskiiiies rammer meget godt her !!!
https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/1ji0hux/trump_is_repeating_kremlin_propaganda_talking/

Dagen går med drab på Civile !!! :face_vomiting:

https://mil.in.ua/en/news/ukrainian-air-force-strikes-russian-infantry-positions-in-toretsk/

Siger vel alt om fredsforhandlinger — uvidne personer skal forhandle :see_no_evil:

Slava Ukraini :ukraine:
Slava Zelensky :ukraine:

Dansken

8 Likes

Tror det er veldig vanskelig for han å endre grunnloven.

Trinn 1: Forslag

• Forslaget må vedtas med to tredjedels flertall i både Representantenes hus og Senatet .
    eller
  • To tredjedeler av delstatene må kreve at det innkalles til et grunnlovskonvent. (Denne metoden har aldri blitt brukt.)

Trinn 2: Ratifikasjon

• Deretter må endringen godkjennes (ratifiseres) av minst tre fjerdedeler (38 av 50) av delstatene.

Dette er en meget komplisert, tidkrevende og avansert øvelse.

Noe som er mye enklere er at Trump bare velger å ignorere den grunnlovsfestede prosessen, for eksempel ved å erklære unntakstilstand (martial law) og dermed utsette eller avlyse valg. Grunnloven har ingen direkte mekanismer som effektivt forhindrer en president i å gjøre dette – i praksis er det demokratiske normer, politiske institusjoner, domstolene og militæret som må stå imot et slikt maktmisbruk. Problemet blir ytterligere forsterket av at det nettopp er disse institusjonene Trump nå aktivt forsøker å svekke eller få total kontroll over, noe som gjør dem mindre robuste og øker risikoen for at han kan lykkes.

7 Likes

Hva med å stille til valg som vp, også går presidenten av etter en måned?

Ja, det er fullt mulig, det står bare at en president ikke kan velges mer enn to ganger.

Nå går vi off-topic her, men 12. grunnlovstillegg sier tydelig " no person constitutionally ineligible to the office of President shall be eligible to that of Vice-President of the United States."

6 Likes

Beklager, du har selvfølgelig helt rett når det gjelder det 12. grunnlovstillegget. Dette er ikke mitt ekspertiseområde, så den detaljen hadde jeg ikke tatt med i betraktning.

Det stemmer det! Det gikk nok litt raskt da jeg skrev dette. Endret må.

Litt om hvem som rekrutteres på russisk side, og hvorfor de lar seg rekruttere:

“[…] for the rural areas of the country like Bashkortistan, one-time enlistment bonuses have skyrocketed from 204,000 rubles to 2 million rubles, marking a staggering 880% increase. For context, this sum is nearly 50 times the average monthly salary in the region, which stands at 46,751 rubles” [min uthevning]

Sakser inn konklusjonen i sin helhet også:

"The Kremlin’s recruitment patterns reflect a fundamental transformation in Russia’s military composition. Once dominated by career soldiers from elite units, the Russian war effort now increasingly relies on middle-aged civilian recruits, ethnic minorities, and men from economically struggling regions. Bashkortostan’s skyrocketing enlistment incentives and casualty rates highlight this trend, as do the Kremlin’s deliberate efforts to shield urban Russians from the draft. However, this strategy is not without risk. The rising age of recruits and reliance on minimally trained troops suggest a force that is increasingly hollowed out. While Moscow has thus far avoided another mass mobilisation, fearing public backlash—the reality on the ground is making that position harder to maintain. With Ukrainian forces bringing the war closer to Russia’s heartland through drone strikes and cross-border raids, the Kremlin’s ability to sustain the illusion of a distant conflict is fraying.

If Russia’s casualty rates continue on their current trajectory, the Kremlin may soon face an even starker choice: mobilise a reluctant urban population or double down on its reliance on the country’s periphery. Either option comes with significant risks, and the longer the war drags on, the more difficult it will be for Moscow to maintain its current recruitment strategy without wider domestic repercussions."

8 Likes

Dette er kanskje litt off topic, men ukrainerne er et temmelig religiøst folk. Å vite litt mere, kan kanskje bidra med litt mere kontekst.

Det er et betydelig innslag av evangeliske kristne i Ukraina. Mange menigheter er eldre enn Sovjetunionen. Dette er folk som har måttet tåle fæle ting opp gjennom de siste generasjonene. I min oppvekst kjente jeg noen bibelsmuglere. De gav noen ørsmå glimt inn i en litt annen verden. Senere fikk jeg selv lære folk der å kjenne.

Det er omkring 20 år siden jeg første gang hørte evangeliske kristne i Ukraina snakke om en profeti om at USA´s 47. president ville bli USA´s siste president. Jeg har alltid smilt litt av hele greia, men ble mer betenkt etter å ha sett to profetier om noen jeg kjente veldig godt gå bokstavelig i oppfyllelse.

For noen månder siden sluttet jeg å smile av profetien. Hendelser de siste ukene, har gjort at jeg har spurt meg litt fore igjen. Etter det jeg har plukket opp, er profetien trolig mer enn 40 år gammel. Jeg tenker at det ikke er noe i dette, men jeg smiler ikke lengre av det.

6 Likes

Alle som har vært i Ukraina og kjenner folket vet at det ikke er mulig å nedkjempe dem. Bare spør H.W. Steinfeldt.

3 Likes

Sitat HWS: "Jeg er hellig overbevist om at utenrikspolitikken i Russland er bare en funksjon av innenrikspolitikken. Så har jeg bodd der borte i 25 år. Det er ingen innovasjon i russisk økonomi. Produktiviteten i russisk økonomi, sier Putin, ligger 3-4 ganger under Tyskland. Det ligger 30 ganger under. Det ligger under ræven til en frosk!

Avslutningsmessig siterte han den ledende økonom og eks-politiker Ruslan Kaspulatov:

– Ekstrem militarisme og nasjonalisme kommer til å føre Russland i avgrunnen, sa han før han avsluttet med: – Mine damer og herrer, avgrunnen heter Ukraina."

17 Likes

Og fra hans bror, også vært å lese:

7 Likes

Utøv kildekritikk på dette og se om det kommer bekreftende/utfyllende artikler fra flere hold i løpet av mars og april.

Men Heritage Foundation meldes å ha et nytt prosjekt:

3 Likes

Her kan det ligge en win/win situasjon for Russland:

• Om USA lykkes med å splitte EU, står Russland sterkere.
  • Om EU står samlet, og USA ødelegger forholdet slik at de mister basene i Europa, så reduseres også USA´s evne til å projesere makt i Midtøsten og Afrika.
9 Likes

Ja USA kan gjerne briske seg med å trekke ut alt fra f.eks Tyskland og Italia, men det har vært enormt viktig infrastruktur for dem for midtøsten.

2 Likes

Et par helikoptere som IKKE skal ut å fly mer:

:ukraine:

11 Likes

I stedet for de daglige tallene med ruzziske tap, poster jeg ett lite ønske:
image
:ukraine:

13 Likes