Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Det ryktes at Trump er irritert og fornærmet for at russerne og ukrainerne bryter ‘avtalen’ om ikkeangrep på infrastruktur
En kan vel håpe han ikke er så gal at han gir Ukraina ensidig skylden og straffer dem

Det gjør han sikkert. Trump gjør det Putin sier åt honom at gjøre.

4 Likes

Du får nok ikke ønsket oppfylt i dag, men det vil ikke overraske meg om vi får vite at en eller annen mektig og/eller rik person i Russland omkom i denne brannen. Dette er et område der de øverste skiktene i Russland bor, og leiligheten er en diger toppleilighet.

4 Likes

Med all respekt, men du er her inne på profeti(er) til radikale evangeliske grupper (endetidsteologi?) - hvis du kan vise til mainstream-miljøer der dette er utbredt er jeg likevel lydhør.

Så litt tilbake til topic (iom. småprat-tråden er lukket). USA er selvsagt ledende innen Nato, men det betyr likevel ikke at de resterende medlemmene tilsammen er ubetydelig (hvis USA skulle gå fullstendig i isolasjon, eller bli opptatt med borgerkrigslignende tilstander, ref. profetier).

1 Like

Det er ikke riktig. Dette er lavkirkelige menigheter, der folk er frie til å si hva de vil, og de som hører på gjør seg opp sin egen mening om det som sies. Enkelte har vist seg å ha en godt track record, og det blir husket. Dette er imidlertid en kuriositet i meninghetene. Jeg har bare støtt på det noen få ganger, og aldri opplevd at det er tema i møtene. Noen har reist seg og sagt noe, eller gått til noen med et råd eller en advarsel i all stillhet.

Det er riktig, i alle fall om vi snakker om forsvar på det europeiske kontinentet. USA har imidlertid kontroll over både sentrale operative posisjoner, og over sentral teknologi.

For eksempel så ble Link16 (standard NATO datalink) fjernet fra F16 som ble levert til Ukraina. Det tok vekk identifikasjonen av flyene som vennlige i vestlig levert luftvern. For å få vesentlig nytte av de svenske radarflyene, må Ukraina nå utstyre sitt materiell med en proprietær svensk datalink. Siden NATO uten USA i Europa i noen år vil være avhengige av Ukraina for å avskrekke Russland, er bruk av forskjellige datalinker et problem.

6 Likes

Ræva at dette måtte taes ut av flyene, veldig bra at Sverige har et alternativ.

3 Likes

Tok meg friheten med å rette spørsmålet til GPT - og bare så det er sagt… Jeg undergraver ikke det du viser til, men stiller spørsmål rundt opphav, bakgrunn og motiv.

Profetien om USAs 47. president som den siste – Hvem forfekter dette?

Profetien om at USAs 47. president vil være den siste har blitt spredt i radikale evangeliske, konspiratoriske og profetiske miljøer . Den er ikke en del av mainstream kristendom, men finnes i enkelte karismatiske, høyreorienterte og endetidsfokuserte grupper i USA og Øst-Europa.

1. Radikale evangeliske predikanter i USA

• Flere karismatiske kristne ledere i USA har påstått å ha fått visjoner eller profetier om USAs undergang eller en kommende domstid.
  • Mange av disse hevder at Donald Trump er “Guds utvalgte leder” og at hvis han kommer tilbake som 47. president, vil det markere slutten på USA slik vi kjenner det .

2. QAnon-tilknyttede grupper

• Konspirasjonsbevegelsen QAnon har blandet kristen apokalyptikk med politiske spådommer .
  • Noen teorier hevder at den 47. presidenten vil avsløre en global konspirasjon eller at USA vil falle i en borgerkrig .
  • De hevder ofte at Trump vil vende tilbake og endre USAs system for alltid .

3. Kristne endetidsmiljøer i Øst-Europa (inkludert Ukraina og Russland)

• Enkelte karismatiske menigheter i Ukraina, Russland og Polen har adoptert lignende ideer, ofte inspirert av amerikanske evangelikale.
  • Noen hevder at USAs 47. president vil bringe USA til en krise som vil bane vei for “den endelige kampen mellom godt og ondt” .
  • Russiske religiøse nasjonalister bruker også slike profetier til å male et bilde av et vestlig forfall.

Hvem sprer profetien?

Radikale evangeliske predikanter i USA – spesielt de som støtter Trump og ser ham som en endetidsfigur.
QAnon og lignende konspirasjonsmiljøer – der den 47. presidenten enten er en “frelser” eller en katalysator for kaos.
Kristne endetidsmiljøer i Øst-Europa – noen ser USA som en nasjon i åndelig forfall.

1 Like

Haha nå ble jeg påminnet han her

3 Likes

Veldig off topic. men du kan ikke dele Copland videoer uten å dele denne:

https://youtube.com/shorts/8xIGtqujBkY?feature=shared

Charles Manson vibber.

5 Likes

Ikke gitt at dette er så off topic, for det sier noe om hva slags miljøer ukrainske interesser i USA er opp i mot.

2 Likes

Svinger vi tilbake på temaet nå eller? :dagger:

3 Likes

Og Kina? (Google translate funker fint)

5 Likes

Jeg svinger tilbake til Ukraina.

Karismatiske menigheter er etter det jeg har sett et storbyfenomen, som kom til Ukraina etter Sovjetunionens fall. Ofte med bånd til tilsvarende miljøer i Vesten. De jeg har denne profetien fra, er imidlertid gamle menigheter på mindre steder. De er veldig like tradisjonelle bedehusmiljøer i Norge (Baptistene kaller til og med husene sine for bedehus). Teologien er tradisjonell konservativ kristendom, uten store fakter eller drama.

Det kan tenkes at Chat GPT er begrenset av at profetien er eldre enn masseutbredelsen av internett, slik at datagrunnlaget blir fra de som har hatt egeninteresse av å trekke dette fram. Det er nettopp alderen på profetien som gjør den interessant for meg. Den ble omtalt i Ukraina i en tid da disse amerikanskinspirerte miljøene ikke hadde kommet til Ukraina.

Det er egentlig interessant å merke seg hva som overlevde forfølgelsen under Sovjetunionen. Liberal teologi overlevde ikke. Karismatiske miljøer slik vi ser det i dag, ble kanskje hemmet av at samlingene måtte foregå i det stille og store samlinger var umulig.

1 Like

For all del - hvis du åpner Småprat igjen så unngår man utenomsportslige innslag på denne tråden;)

5 Likes

Dersom den svenske datalinken er brukbar, vil det ikke overraske meg om den har vært oppe i samtaler om hvordan et europeisk NATO skal kunne operere uten USA.

For et halvt år siden ville slikt snakk vært utenkelig. På operative nivåer er det etter det jeg forsår “business as usual” i NATO. På politisk nivå, og ned til forsvarssjefer (og deres stab) er de imidlertid nærmest forpliktet til å drive “contingency planning”. Det er rett og slett deres jobb å ha en plan klar for realistiske scenarier - og de siste ukene har flere utenkelige scenarier blitt realistiske.

5 Likes

På strategisk nivå finnes det planverk for alle slags mulige scenarioer, i forskjellig grad av detaljering og oppdateringsfrekvens. Jo mindre relevant noe blir vurdert, jo mindre detaljert og jo sjeldnere oppdatert.

Det ble nevnt som en kuriositet før, at det faktisk finnes gjensidige krigsplaner for en konflikt mellom USA og Canada. Like stor grad en kuriositet nå?

2015:
https://macleans.ca/culture/books/how-canada-planned-to-invade-the-u-s-and-vice-versa/

4 Likes

Jeg lurer på hvor sannsynlig scenariet om at USA settes på sidelinjen i spillet om Ukraina er.

Hjelpen som nå leveres fra USA er bevilgninger gjort under Biden. En ny støttepakke ser ikke ut til å være på vei. Etter det er det bare etteretningesinformasjon som leveres.

Om noen månder må ukrainerne bestemme seg for om etteretningeinformasjonen fra USA er verdt de konsesjonene de må gi, og om risikoen for at informasjonsstrømmen brukes som pressmiddel for å fremme russiske interesser er akseptabel.

For meg ser det ut som om ukrainsk frustrasjon er stigende.

7 Likes
8 Likes

Det er sånt som dette som i mine øyne gjør det helt feil å bare “gi bort” de okkuperte områdene til putin sitt diktatur:
image
:face_with_symbols_over_mouth:

9 Likes

USA står også bak en god del sanksjoner mot Russland sammen med EU. Hvis USA hever sanksjonene, så blir det mye lettere for Russland å omgå sanksjonene til EU. Det er også USA som står for oppdateringene til F-16 som Ukraina bruker såvidt jeg vet. Sikkert også softwareoppdateringer til Patriot-batteriene også. Såvidt jeg vet, så er det også USA som står for en god del av SAM-missilene som Ukraina bruker mot russiske cruise missiler.

Kort sagt, jeg tror det skal veldig dårlige vilkår til før Ukraina sier takk, men nei takk til en avtale USA har forhandlet frem.

1 Like