Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Ryktet har versert siden igår kveld.
Vi avventer fortsatt en eller annen form for bekreftelse.

4 Likes

Russland har en lengre liste de vil ha innfridd, før de går med på noe.
Blant annet fjerne noen sanksjoner på SWIFT.

5 Likes

Håper ikke EU går med på det.

3 Likes

Er nok ett par forhandlingspunkter som gjenstår….

1 Like

:thinking: :thinking: :thinking: :thinking:

Efter disse udtalelser bliver det nok nej fra EU og Canada — ingen stoler på Putskii

“Vladimir Putin is a liar and a criminal.” World leaders speak out on Putin, Trump, and the war in Ukraine.

https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/1jjqupk/vladimir_putin_is_a_liar_and_a_criminal_world/

DK

10 Likes

Litt av utfordringen med å få Zaporoska kjernekraftverk på ukrainske hender er selvsagt beliggenheten:

Det ligger på russisk okkupert territoriet, og må tas med makt om russerne er vrange.

For øvrig tror jeg at akkurat det kjernekraftverket er svært sentralt i krigen akkurat nå, og er noe alle vil ha kloa i, ikke bare russerne og ukrainerne, men også amerikanerne, siden stabil leveranse av energi er avgjørende for all mulig industri.

Akkurat nå produsereres det vel null og niks der, men i 2016 ble det produsert 38 TWh der netto , og teoretisk produksjon fra kraftverket er på ca 50 TWh. Til sammenligning er norske husholdningers strømforbruk ca 40 TWh per år.
Zaporizhzhia kjernekraftverk er Europas største kjernekraftverk, og blant topp 10 i verden.

4 Likes

Det er også relativt nytt

1 Like

Som de franske; omtrent 40 år pluss, og bygd og de facto driftet av Rosatom.

Edit: Poenget er uansett at levetiden på et kjernekraftverk er betydelig, og kostnaden er i hovedsak byggekostnader, ikke drift og vedlikehold, relativt sett.

Estimert kostnad for bygging av et stort kraftverk på 1 GW er i praksis 20 til 25 milliarder dollar.

1 GW produserer 1 GW * 24 h*365 = 9TWh med strøm i løpet av et år.

Zaporoska har 6 reaktorer på 950 MW, dvs nesten 6GW, så verdien (som nytt) er nærmere 120-150 mrd USD. Ikke utenkelige at verdien pt er nærmere 1000 milliarder kroner. Selvsagt gjetting, men ikke utenkelig.

Mao vi snakker betydelige verdier, «worth fighting for».

Det er grunnen til at jeg tenker at kjernekraftverket inngår som en vesentlig del av strategisk planlegging og posisjonering fra alle aktører i krigen.

6 Likes

A soldier from the “Rubizh” National Guard Brigade shares some insights on fighting the war as a rank-and-file infantryman.
https://www.reddit.com/r/ukraine/s/kKHKxFOPP7

1 Like

Lurer litt på hva de forskjellige aktørene egentlig ser for seg, men jeg tror man kan forstå mye om man setter seg inn i kjernekraftverkene, og en god start er artikkel i oilprice.com fra i dag

Jeg er veldig spent på å se hvor dette faktisk lander. Klarer Putin å få USA til å løfte nok sanksjoner til at de får sneket inn annen handel enn det som har med mat å gjøre?

“Putin’s endgame is clear—he wants to coax Trump into lifting sanctions on Russian banks and energy companies to enable the Kremlin to pull in the hard currency it desperately needs,” said Edward Fishman, senior research scholar at Columbia University and a former senior U.S. sanctions official. “But there appears to be daylight between Moscow and Washington. The Russian statement goes much further on sanctions relief than the U.S. statement.”

ref: https://www.wsj.com/world/europe/u-s-agrees-to-help-russia-boost-exports-in-black-sea-truce-7661b78f?mod=hp_lead_pos3

3 Likes

Blir spennende å se hvordan tallene utvikler seg fremover når visse mål er off-limits :

4 Likes

Hvor bra går det med russiske statsfinanser?

As the National Welfare Fund approaches exhaustion and war spending mounts, State Duma deputies are hatching ideas to launch the Central Bank’s “printing press.”

According to the draft, the Central Bank will be able to issue the government virtually interest-free loans to cover the budget deficit, at a paltry 0.15% per annum. The deputies also propose giving the Central Bank the right to buy government bonds, essentially financing the treasury through money emission.

ref: В Госдуме предложили запустить «печатный станок» ЦБ, чтобы наполнить бюджет - Русская служба The Moscow Times

2 Likes

According to Rosstat, the overall life expectancy of Russians decreased by 7 months last year , to 72.84 years. The drop in the indicator was recorded for the first time since 2020, and if the pandemic period is excluded, it became a record since the early 2000s.

Last year was the first year when military losses began to be reflected in statistics more significantly than in 2023 and especially 2022, because those killed at the front are included in Rosstat data with a lag of 1.5 years, if they are included at all, noted demographer Alexey Raksha.

Joda, ting står veldig bra til i Russland.

5 Likes

Men bryr Putin seg om at tapstallene begynner å reflekteres i forventet levealder? Jeg tror ikke det.

2 Likes

Jeg glemte overskriften på artikkelen og ser at det ikke kommer fram i det jeg har sitert.

Rosstat classified data on life expectancy of Russians

Jo, de bryr seg, ellers hadde de ikke klassifisert dataene.

Jeg tror ikke Putin bryr seg om andres liv i det minste, men jeg tror han forstår at regimet hans framstår veldig dårlig når snittlevealderen faller kraftig pga dårlig helsevesen og krigføring.

3 Likes

Men likvel har krigen hans støtte i befolkningen?

Krigen har støtte i befolkningen i så stor grad at det i starten av krigen ble innført inntil 12 års fengsel for de som snakket ned krigen. Å arrangere en protest mot krigen får deg rett og slett i fengsel. Det gjør jo også at media kun snakker opp krigen og på den måten former folkeopinionen. Det er jo nå også folk som mer eller mindre frivillig verver seg for å bli sendt til frontlinjene. Du får tolke det som du vil.

5 Likes

Phillips ser mørkt på det. Jeg tror alle skjønner tegninga, men er det noen vei utenom USA? Europa-forakten er så dyp i administrasjonen at det må komme et tydeligere brudd på et tidspunkt. Håper det blir nei.

10 Likes

:face_with_symbols_over_mouth:
image

2 Likes