God illustrasjon!
Edit: Her er litt mer om hva USA forsøker å få til, og da stemmer jo tegningen enda bedre
Når man ser på det geopolitiske kartet, blir det tydelig hvordan to massive amerikanske allierte – Alaska i vest og Grønland i øst – bokstavelig talt omkranser Canada. En eventuell amerikansk annektering av Grønland kan derfor ikke sees isolert. Det handler ikke bare om ressurser eller strategisk plassering i Arktis – det er en del av et større bilde.
Med kontroll over både Grønland og Alaska, vil presset på Canada øke betraktelig, både politisk og militært. En slik situasjon ville gi USA muligheten til å yte et koordinert press fra begge sider, med Canada som den siste store brikken i det nordamerikanske puslespillet.
Ja da,det var på tide meg gode nyheter.
Hadde de bare fått med trump også.
Enkelte skriver jo her innimellom at NATO-land ikke har noe å bekymre seg om fra putin. Ett av landene som er nærmest tar ikke like lett på det:
Kjøpte ikke de sånn 1000 tanks og pansra kjøretøy fra Sør-Korea her for et par-tre år siden?
Tror noe av det nyttigste og mest kostnadseffektive vi kunne gjort er å kjøre alle gjennom rekruttskole og kartlagt kompetanse og speidet talenter underveis. Har ikke vært i førstegangstjeneste, men skulle gjerne hatt en grunnopplæring.
Jeg avtjente mine 15 måneder på 80-tallet og er i prinsippet enig med deg.
Men det forutsetter at rekruttene faktisk får en meningsfull førstegangstjeneste. Jeg opplevde så mye dødtid, meningsløse arbeidsoppgaver og opplevde at miljøet var rimelig brutalt for enkelt medsoldater som ikke var helt A4.
Lag en egen tråd om det,jeg mener vi bør bygge ut heimvernet så vi har minst 500 tusen som er klar med våpen.
russland klager på det meste nå for og trenere en fredsavtale.
I 1932–33 sultet Stalin bevisst ut Ukraina, i det som senere ble kjent som Holodomor.
Mellom 3 og 7 millioner mennesker døde – helt unødvendig. Mat ble beslaglagt, landsbyer isolert, og folk nektet hjelp. Dette er bare ett av loddene på vektskålen for Ukraina.
Viktig tilegg:
Hvorfor gjordet Stalin dette?
Jo, fordi - Ukrainske bønder gjorde motstand mot kollektiviseringen av jordbruket – de ville ikke gi fra seg jorda og avlingen til staten. Stalin så dette som opprør, og som et uttrykk for ukrainsk nasjonalisme han ville knuse.
Hvordan kommer Putin til å behandle Ukrainere, og ukrainske motstandere etter en eventuell annektering…?
Det er synd norske politikere ikke forstår det, hadde de gjort det hadde vi allerede hatt flere produksjonslinjer for våpen og ammunisjon. Her til lands skal det settes ned et utvalg for å trenere common fu*kin sense!
Det er på tide å gjeninnføre en reell almen verneplikt i Norge!
Sikter da til hvordan verneplikten fungerte i tidligere tider. I dag har jeg inntrykk av at omtrent alle som ikke ønsker å bidra slipper. Uten en hær av en viss styrke, hjelper det ikke med å pøse ut penger på utstyr.
Avtjente 12 måneder, det meste var lite relevant for å få meg til å bli en brukbar soldat. Det jeg lærte kunne tatt en måned.
Samme her, og alt utover de første 8 ukene satt jeg på et kontor og bestilte flybilletter for medsoldater som skulle hjem på perm.
Dagen går uden værnepligt — Og fredsaftale der kolapset
Ha ha — den Solovyov
https://mil.in.ua/en/news/ukrainian-aviation-bombed-two-bridges-in-the-belgorod-region/
Judging by satellite images, the Kavkazskaya oil pumping station has indeed stopped functioning: 4 destroyed and 1 damaged.
Noget af en forudsigelse — er Putski ved at dø
Zelensky predicts ‘Putin will die soon’ as he urges Trump not to cave in to Moscow’s demands
Thu, 27 March 2025, 8:41 am CET·3-min read
Zelensky predicts ‘Putin will die soon’ as he urges Trump not to cave in to Moscow’s demands
President Volodymyr Zelensky has predicted that Vladimir Putin “will die soon” amid circulating rumours about the Russian leader’s ill health.
Zelensky’s damning assessment came during a sit-down interview with reporters in Paris following his meeting with French President Emmanuel Macron yesterday.
The Ukrainian, 47, pleaded with the US to “stay strong” and not to cave into Moscow’s demands, stating “He [Putin] will die soon, and that’s a fact, and it will come to an end.”
Rumours surrounding the Russian leader’s poor health have been gathering steam for years, as he has often been seen with a puffy face, blood-shot eyes, experiencing tremors and twitching legs, while on several occasions he also appeared to walk with a limp
Just last week it was reported that Putin, 72, experienced a “mini stroke” after he was seen shaking uncontrollably during a conference.
One particularly famous incident in 2022 saw the president slouching in a chair while gripping a table and slurring words during a meeting with then-Defence Minister Sergei Shoigu.
There have been claims that he might have cancer and Parkinson’s Disease - but these have not been verified.
Nok et søm til “Kisten” og spekulationer
Slava Ukraini
Slava Zelensky
Dansken
Urvikling av individuelle ferdigheter og organisasjonens kapasitet er to forskjellige ting. Spesielt under store øvelser, blir det mye venting og lite trening for hver enkelt soldat. For samhandling mellom ulike deler av organisasjonen er imidlertid utbyttet stort. Spesielt å få det og de som skal, dit de skal, krever mye. Under veis dukker det opp mye som må avklares og løses.
Det er nettopp evnen til å operere i stor sakala som er utfordringen. I Norge har vi fjernet mesteparten av apparatet som kunne trene opp større mengder soldater til å fungere både individuelt og som store organisasjoner. Jeg tenker at dette tar det mye lengre tid å bygge opp igjen, enn det tar å kjøpe inn våpen og materiell.
Jeg er ganske blank på dette området, men burde det ikke være mulig å få litt drahjelp fra finner (og ev. svensker) for oss på dette området?
Sverige har i praksis ikke noe forsvar igjen. Man har seinste 2-3 åren begynt litt å bygge opp en ny operativ organsiajson. Det som finns idag er i praktiken kun en officerstab. Det finns nesten ikke noen forband.
Svenska armén, det lille som finns igjen, skulle kunne få overster som plutonsjefer i hver pluton. Og det skulle bli overster over.