Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Tenkte først “Hva er det ryzzen driver med?” Men så kom jeg på det: De er på fylla. Hvis man er full som et egg så fremstår ryzzlands holdning helt vettig.

4 Likes

De har kjøpt abrams av USA og K2 av korea, de leveres enda. Polen kommer til å få den største Hæren i Europa ila de neste 2-3årene.

12 Likes

Enda tettere bånd knyttes mellom de to bestevennene. En ny bro over Tumen-elva, et supplement til den staselige “Friendship bridge” fra 1959, en spennende del av verden for dem som liker å surfe litt på googlemaps. Ting som finner veien inn i Russland kan godt ende opp hos “Rocket man”, noe å tenke på før man letter på sanksjonene.

image

Russia soon to begin to build road bridge to North Korea | Reuters

4 Likes

Ukraine has obtained large numbers of Soviet-era shells and rockets from Syria, according to a Russian warblogger. The supplies are likely to have come from the stockpiles of the former Syrian Arab Army, perhaps via Turkey

17 Likes

Så på insta i dag at de har en prosess med å repurpose sprengstoff fra gammel ammo til droner

3 Likes

Alle gode krefter trår til.

Sprengstoff smeltes og støpes inn i bomber og granater, men det ser litt risky ut å smelte det ut igjen. Håper at de vet hva de gjør. Vil tro det kan bli litt trekkfullt i lokalet om de tabber seg ut.

7 Likes

Riktig type sprengstoff er ikke risky i det hele tatt å smelte. Etter andre verdenskrig så brant nordmenn sprengstoff i peisen og på bål (brenner veldig bra). Du kan slå på mange typer sprengstoff med en hammer og nada skjer. Det må omsettes med en detonator (som er lett antennelig sprengstoff). Sprengstoff som har lagt ute/under vann lenge - blir ustabilt pga det endrer karakter.

4 Likes

Jeg tenkte mer på om det kan være andre ting eller stoffer inne i granatene de smelter sprengstoffet ut av.

1 Like

Tar du ut detonatoren så er det nok rent sprengstoff av et eller annet slag. Ideelt burde de hatt pølser med sprengstoff å kutte av men produksjonen av sprengstoff i vesten er relativ lav, så de gjenbruker vel det de finner.

3 Likes

https://www.wsj.com/world/white-house-makes-fresh-economic-demands-of-ukraine-as-russia-talks-stall-2524dce4?mod=hp_lead_pos5

New draft of a deal proposed by the U.S. expands significantly on earlier proposals aimed at recouping billions in aid

Det er til å spy av spør du meg. Hvem driver å forhandler sånn med et land som sloss for livet for å overleve.

Flere enn meg som reagerer på dette

9 Likes

Har mistenkt denne typen utpressing fra første dag det kom opp som ett tema. Mafiametoder som antagelig selv Tony Sopranos hadde syntes var litt too much :face_with_symbols_over_mouth:

3 Likes

Vi må slutte å være overrasket. Vi har Ruzzian assets/agenter over hele linja!

4 Likes

Ekstremt mye utstyr som går med om dagen.
210 kjøretøy må være ny rekord.

13 Likes

Jeg tror trump prøver og bli kvitt Ukraina ,for han er det bare en utgiftspost .Får håpe han snart blir avsatt.

Men Macron står på for Ukraina.

4 Likes

På ruzzisk TV spekuleres det i at trump ønsker å bygge ett hotel på Krim :face_with_symbols_over_mouth:

1 Like

Veteranbiler på vei til fronten :rofl:

Ganske godt tegn på at denne krigen kan vinnes med nok støtte videre! :ukraine:
Edit:
Gode og sterke meldinger fra Tyskland:
image

14 Likes

Jeg fikk en del kritikk her for litt siden da jeg sa at man trygt kan se bort fra de som gjester eller hører på Wolfgang Wee. Så bare for å følge opp (og holde det on topic denne gangen!):

Fyren er klin gæren. Erlend Mørch er sikkert en grei fyr, men alle burde vite bedre enn å stille opp på den podcasten.

10 Likes

Jeg synes det ser ut som Russland har et relativt greit grep på krigen nå, spesielt når man ser Ukraina trekke seg ut av Kursk. Det er ikke noe de ønsket å gjøre før forhandlingene som nå er. Hadde de kunnet, så hadde de tatt tilbake flankene inn til Kursk, slik at de kunne fått inn forsyninger uten å ta massive tap. Det var disse tapene som gjorde de måtte trekke seg ut av Kursk, ikke det russiske presset på fronten. Jeg tenker at Ukraina ikke så det mulig å gå på offensiven der uten å ta altfor store tap.

Spørsmålet blir da hvordan det egentlig ser ut for Russland hvis man ser lengre framover i tid. Økonomien deres begynner nå å slå sprekker. De facto priskontroll på endel matvarer fører til at firmaene som produserte disse legger ned produksjon fordi de taper penger på det. Byggesektoren er i kraftig resesjon, det drar med seg transportsektoren og også retail sektoren begynner å slite nå (utfra indikasjoner på transportttall). Den russiske stat ser på å gi seg selv lån med 0,15% rente for å ha nok rubler. Når det kommer til utenlandsk valuta, så er den avhengig av oljeprisen og der er 30-dagers snittet på det laveste siden krigen startet og de siste sanksjonene Biden innførte i januar gjør at prisen Russland får for oljen sin er lav, sist jeg så var det rundt 54$.

Russland er jo også avhengig av å refurbe Sovjet-panser og artilleri, som det vil begynne å gå tomt for i 2025 og gå tomt for i 2026. De får utstyr fra Nord-Korea, men hvor mye det er snakk om er vel relativt usikkert. Nord-Korea har forsynt Russland med store mengder artilleriammo, men de brenner relativt fort gjennom de lagrene.

Ukraina har også vist at de har større evner til å ta ut mål langt inne i Russland. F.eks. nå sist, så tok de ut et stort lager med cruise missiler 600 km inne i Russland.

8 Likes

Noen av de viktige detaljene her er at Nord Korea sender Russland er M-1978 Koksan
Disse bruker et kaliber Russland normalt ikke har brukt mye av. Det kan tyde på at NK faktisk er tomme for de vanligste kalibrene eller at de ikke ønsker å sende mer. Det kan også bety at Russland har seriøse mangler på Artilleri.

Dette er uansett en “war of attrition” Og da pleier den som forsvarer seg mot den gitte død å ha en stor fordel.

Bare se på Vietnam, og Afghanistan.

UKR har allerede ødelagt flere koksan.

7 Likes

Ellers tror jeg jo Russland også sliter med rekruteringen.

VERV DEG FØR KRIGEN ER OVER SLIK AT DU FÅR ALLE BONUSER.

Lukter desperat.

4 Likes