Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Kunde Trump vende Europa ryggen så kan Noen Annen gjøre det samma i Fremtiden.
JD Vance, som mest trolig tar over etter Trump, er ikke mer venlig instillt till Europa enn Trump utan ser helre samarbeid med Ryzzland, Iran og Belarus.

Som Tysklands nye førbundskansler Friedrich Metz (inklusive stavfeil) sa: “Det transatlantiska samarbeidet er over!”

Og jeg mener at det kommer ikke tilbake. Om 20-30, kanskje.
:us: :arrow_forward: :toilet:

11 Likes

Russland skal fortsatt være hovedfienden? Forstår ingen ting lenger.

https://www.vg.no/nyheter/i/0V7Ml2/eide-til-usa-nato-landene-skal-avstaa-fra-oekonomisk-makt-mot-hverandre

Trump/USA får gjort mest mulig skade igjennom å være med.

4 Likes

Skulle tro at USA ikke deler Eides oppfattning.

1 Like

Om 20-30 år sender vi vel nødhjelp over dit, slik det utvikler [les: avvikler] seg nå.

Norge har en lang og god tradisjon der, f.eks med å hjelpe til i Biafrakrigen med tørrfisk som nødhjelp. Klarte å få hele Nigeria hooka på tørrfisk.

Kanskje vi kan få amerikanerne hooka på skikkelig feit laks.

Edit: Sry, off topic. Blir faen meg helt murt av nyhetsbildet for tiden. Ikke lett å leve i historiske tider.

10 Likes

Trump har virkelig levert når det gjelder utenrikspolitikk - I alle fall fra et Kinesisk og russisk perspektiv. Jeg tror ingen av dem hadde forestilt seg at Trump på noen uker skulle klare det de ikke har klart på en mannsalder:

• Ødelegge tilliten mellom USA og landets allierte.
  • Fjerne USA´s apparat for “soft power”.
  • Undergrave USA´s sentrale posisjon i verdensøkonomien.
  • Svekke USA økonomisk.
  • Svekke dollaren sin posisjon i handel og som reservevaluta.
23 Likes

Dette er vel det man kan kalle et ekstensielt dilemma?

13 Likes

Kunne borgerkrig vært et bærekraftig alternativ?

3 Likes

Jeg ser helst at det «ikke bærer» :man_shrugging:

2 Likes

Krigen trenger bare å bære ut Putin sin levetid. Borgerkrig kommer eventuelt etterpå.

Putin har vært flink til å finne på ting som skaper nasjonal stolthet, selv om det ofte er bortkastede ressurser. Dette er viktig for å avlede befolkningen fra konsekvensene av Putins beslutninger.

Når det gjelder den russiske oposisjonen i eksil i vesten, så har jeg ikke noen forhåpninger om at de vil utgjøre noen forskjell i Russland. Den eneste med noen oppslutning å snakke om var Navalny, og hans klan er ideologisk på linje med Dugin.

Om det blir borgerkrig i Russland, så tenker jeg at det vil kriges om makt og rikdom - ikke om idealer og ideologi.

4 Likes
5 Likes

Her er det noe enten du eller jeg har misforstått veldig?

Navalny har vært en sterk motstander av korrupsjojnen til Putin sitt regime, men har ikke hatt noen ideologisk konflikt med Dugin.

Det er ikke uten grunn at Navalny har gått under det gamle russiske imperieflagget.

3 Likes

Snodig at USA i 2024 importerte for nesten 3 ganger så mye fra Russland (3,27 milliarder USD) som fra Ukraina (1,23 milliarder USD), men likevel velger å ilegge toll fra Ukraina, men ikke Russland. Med begrunnelsen at det allerede er en rekke sanksjoner mot Russland. Men nå virker jo ikke Trump-gjengen så kompetente da, så de har vel ikke helt oversikt…

https://tradingeconomics.com/united-states/imports-by-country

13 Likes

Du har tydeligvis ikke fått med deg at det er massiv toll på Russland allerede.

1 Like

17 Likes

Navalny var en sunt liberal sterk kritiker av Putins regime inkludert krigen i Ukraina. Dugin er en skvatt gal ekstremist som mener Russland må bruke absolutt alle midler for å gjenopprette et eller annet stor-russisk rike. Mulig Navalny ikke var tydelig nok for en Ukrainer. Og han fant det kanskje ikke relevant å poengtere eksplisitt at han ikke var enig i Dugin sine ideer. Men det gjør dem ikke like!

Men dette blir fort off-topic…

3 Likes

Kanskje du har rett, men fra kilden din virker det ikke som om de har helt oversikt:

“Treasury Secretary Scott Bessent told Fox News on Wednesday that Russia was exempt because the U.S. doesn’t trade with them under heavy sanctions placed on the country after it invaded Ukraine in 2022.”

2 Likes

Dugin er åpenbart en på linje med til Navalny sin nære medarbeider, og hun skriver nå tesen sin under Dugin. Sjekk ellers hvilke politiske markeringer Navalny deltok i i Russland før han ble upopulær hos Putin.