Registrerte den “guilt by association” du hadde over her ja. Men om man skal kjøre en sånn holdning til fremtidige håp for en annen framtid for Russland, så blir det vanskelig ass…
Nå snakker du deg vekk. Bruk heller tiden på å sjekke hva Navalny har sagt og gjort i russiske fora.
Navalny regnet de okkuperte delene av Ukraina som russiske provinser. Dette skapte litt friksjon i vesten når han oppgav antallrussiske provinser, men i mangel på annen opposisjon ble det forsøkt glattet over.
Har lest biografien til Navalny, kan anbefales! Navalny var på ingen måte en tilhenger av Dugin eller ultranasjonalistene, men ønsket likevel å prøve å samle opposisjonen mot Putin. Det var også derfor han deltok i diverse sammenhenger og marsjer der det som var felles var misnøyen og opposisjonen mot Putin. I biografien er han VELDIG klar på at han står på Ukraina sin side og fordømmer invasjonen på det sterkeste.
Hans nærmeste medarbeidere er selvsagt ideologisk på linje med Navalny, ellers hadde de ikke fått den posisjonen. Jeg ser på biografien som et forsøk på å bortforklare alle handlingene han gjorde i Russland overfor et publikum i vesten.
Det vil ikke være det første eksempelet på at en russisk politiker har sagt èn ting og gjort noe helt annet. Jeg vurdere Navalny ut fra hva han har gjort i Russland - en mal jeg bruker på alle maktpersoner der.
Et godt eksempel er at Navalny først skiftet standpunkt om Krim i 2023. På dette tidspunktet var han avhengig av støtte i vesten. Det første året av krigen behøvde Navalny bare å forholde seg til interne russiske forhold. Da var holdningen en annen.
Skal ikke blande meg inn i diskusjonen Navalny / Dugin.
Vi bare påpeke at du kanskje har rett når du sier at “Navalny ikke var tydelig nok” for ukrainerne.
Ta f.eks Navalnys holdning til Krim. Her fra et intervju i 2014, gjengitt i NY Times.
Navalny’s Comments on Crimea Ignite Russian Twittersphere
"The dissident blogger Aleksei A. Navalny, at left, during an interview in his Moscow home this week with Aleksei Venediktov, a radio journalist.Credit…Yulia Navalnaya, via Instagram
Oct. 16, 2014
In a rare interview with the Russian news media this week, the anticorruption blogger Aleksei A. Navalny antagonized some of his fellow liberals by appearing to rule out the return of the Crimean peninsula to Ukraine.
Asked by the editor of the Ekho Moskvy radio station, Aleksei Venediktov, if he agreed with the popular nationalist slogan, “Crimea Is Ours!” Mr. Navalny hedged. “Crimea belongs to the people who live in Crimea,” he said, according to a translation from The Interpreter, a website financed by the Russian dissident Mikhail Khodorkovsky’s foundation.
“I think that despite the fact that the Crimea was seized with outrageous violations of all international norms, nevertheless, the realities are such that Crimea is now part of the Russian Federation,” Mr. Navalny added. “So let’s not kid ourselves. And I advise the Ukrainians not to kid themselves, either. It will remain part of Russia and will never become part of Ukraine in the foreseeable future.”
Pressed on whether he would try to return Crimea to Ukraine in the event he became Russia’s president, Mr. Navalny, who finished a strong second in the race for Moscow’s mayor last year, asked rhetorically, “What, is the Crimea a ham sandwich or something that you can take and give it back?”
He answered: “No, I don’t believe so.”"
Kilde:
Ser du har kommet meg i forkjøpet @mvalen :
Jeg tror ikke “Krim tilhører Ukraina” er en politisk vinnersak i den russiske befolkningen. På samme måte som man ikke kan stille til valg i Argentina på at “Falklandsøyene skal tilhøre Storbritannia”. Så man må kanskje se det litt i det lyset også.
Problemet for all liberal opposisjon i Russland, er at propaganda virker. Store deler av den russiske befolkningen har et bilde av verden, som Putin har brukt de siste 25 årene på å forme. Om noen legger seg for langt unna Putin ideologisk sett, blir det vanskelig å få stor oppslutning i befolkningen.
Jeg har inntrykk av at en del i de yngre befolkningsgruppene har et mer nyansert syn på verden. Dette er imidlertid en begrenset gruppe, som heller ser ut til å ønske seg vekk. Jeg tror dette er et stort tap for det russiske samfunnet. De jeg har møtt, har i alle fall gjort et godt inntrykk på meg.
Den russiske befolkningen har vel aldri opplevd noe annet enn “opplyst” enevelde, enten i tsar-form, rød tsar-form, eller nå, klepto-tsar-form.
Det var et mulighetsrom der, en gang i 1990-årene (det var det forsåvidt i 1917 og noen år etter også). Da tenker jeg på mulighetsrommet til å forandre kurs bort fra det “opplyste” eneveldet. Men det ble ikke benyttet.
Den yngre generasjonen har hatt en betydelig interaksjon med mennesker i andre deler av verden gjennom diverse kanaler på internett. Alt fra spill til fora for særinteresser. Dette ser regimet i Russland på som en trussel. Noe som gjenspeiler seg i en stadig økende sensur og overvåking.
Edit:
Memene som NAFO genererer treffer den yngre generasjonen i Russland på en måte som ser ut til å frustrere myndighetene. Disse tilsynelatende useriøse hundefigurene latterliggjør russisk propaganda på en måte som det er vanskelig å kneble eller overdøve.
Dette stemmer helt enkelt ikke. p00tin kan fortsette å satse på militæren og våpenproduksjon og drive “et krig mot vesten” uten at rent fysikt gjøre det. Man kan holde det gående med propaganda, øvelser, stendige truppførflyttnigner beroende på hvor “hotet” råkar befinne seg før dagen.
Selve kriget i sig er ikke nødvendig. Kun bilden av det.
Link på Norsk.
ANGÅENDE FREDSFORHANDLINGENE:
Forsikringene kom fra USAs utenriksminister Marco Rubio i forbindelse med et utenriksministermøte i Nato, og dreier seg om USAs forsøk på å få til en våpenhvile mellom Russland og Ukraina.
-Han har forsikret om at USA ikke skal gi innrømmelser som strider mot interessene og de «røde linjene» til Europa og Ukraina, ifølge Kallas
Vel, en han håpe dette stemmer. Personlig håper jeg det også, siden mange av mine venner bor i Zaporizhzhia
Har mer tiltro til Marco Rubio en resten av folka rundt Trump.
Også greit at noen voksne får litt alenetid med Rubio uten at rabulistene er med.
Jeg trøste meg med at av alt Trump kunne gjort for å ramme Russland, så var å kræsje verdensøkonomien noe av det verre. Oljeprisen har falt mye nå. Hvis det ikke blir noen fredsavtale eller 30-dagers våpenhvilen på energi går ut, så kan nok Ukraina ramme russisk olje som de vil. OPEC sine varslede økninger osv gjør at det er rom for at Russland mister markedsandeler.
For å utdype det litt mer
In the first two months of the year, revenues from energy sales, which account for about a third of Russia’s budget income, fell 3.7 percent year-on-year to 1.56 trillion rubles, according to the Finance Ministry.
30-dagers glidende snitt for UKOIL (som basically gir snitt måndspris)
januar ca 77$
februar ca 75,5€
mars ca 72$
Mao, mars ser ut til å være 5-6% verre enn januar/februar og april ser ut til å bli enda verre enn det.
Problemet er at in the end er det ikke Rubio som bestemmer.
Det er Krasnov som bestemmer.
Herreguuuud, det er 7D chess!!
Inverse Ronald Reagan.
Ikke “a rising tide lifts all boats”, men snarere “a falling tide beaches all boats”.
Ukrainske Pravda… god helg
USAs utenriksminister Marco Rubio har uttalt at USAs president Donald Trumps administrasjon forventer at Russland er klar til å avslutte krigen.
Kilde:
Rubio i en uttalelse etter et møte med NATOs utenriksministre i Brussel fredag 4. april, som rapportert av European Pravda
Detaljer: Rubio bemerket at Trump ønsker å avslutte den russisk-ukrainske krigen så snart som mulig. Han er sikker på at USA vil finne ut «snart nok, i løpet av noen uker, ikke måneder, om Russland mener alvor med fred eller ikke».
“Her er hva presidenten ønsket å gjøre. Han ønsker å avslutte denne krigen. Han ønsket å teste dette veldig tidlig i sin administrasjon: Er det mulig å avslutte denne krigen på vilkår som er akseptable for begge sider? Fordi du ikke kan avslutte krigen med mindre begge sider er enige. Og det er det vi er i ferd med å finne ut av. Vi vil vite snart nok, i løpet av noen uker, sa han seriøst om fred eller ikke måneder,” sa han.
Rubio uttalte at USA følger Russland nøye og la til at hvis Moskva benytter en forsinkende taktikk, vil Washington ikke underholde det, siden Trump ikke vil delta i endeløse forhandlinger.
Rubio bemerket at han ikke kunne gi noen spesifikke datoer for en avtale og sa at det burde være “rimelige” vilkår for våpenhvile.
“Hvis du er interessert i fred, slutter du å kjempe. Og du legger opp betingelsene som du er villig til å avslutte krigen med, og dette må være rimelige forhold, ikke sant? Ikke gale greier. Hvis du er interessert i fred, er det det du gjør. Hvis du ikke er interessert i fred, så trekker du det ut, kommer med unnskyldninger,” sa han.
Rubio bemerket også: “Hvis vi plutselig våkner i morgen og russerne starter en massiv offensiv, tror jeg det er et ganske tydelig tegn på at de ikke er interessert i fred”.
“Det har ikke skjedd ennå, la oss håpe det ikke skjer. Vi vil vite om de vil ha en fred eller ikke. Og hvis de gjør det, så er det en vei dit og vi er villige til å hjelpe. Hvis de ikke er det, er det greit å vite tidlig, så vi kan justere retningslinjene våre deretter,” oppsummerte tjenestemannen.
Bakgrunn:
Høytstående tjenestemenn i Trump-administrasjonen har begynt å erkjenne at USA kanskje ikke er i stand til å oppnå en fredsavtale om Ukraina i løpet av de kommende månedene på grunn av ytterligere betingelser satt av Moskva under forhandlingene.
I mellomtiden sa Trump til NBC News at han var rasende etter at Putin stilte spørsmål ved Volodymyr Zelenskyys legitimitet og foreslo at USA kunne innføre ytterligere tollsatser på 25-50 % på kjøpere av russisk olje.
3. april bekreftet den russiske presidentens utsending for internasjonalt samarbeid Kirill Dmitriev at han var i Washington for å møte tjenestemenn i den amerikanske administrasjonen for å “gjenoppta dialogen”.