Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

I serien av "aldri-så-galt-at-det-ikke-er-godt-for-noe" !

Men det tar vel bare en uke før vi hører fra “folk” at Norge må kutte sin støtte pga reduserte oljeinntekter.

Altså, hvis verden går inn i resesjon, så blir det nok hardere å vedta støttepakker til Ukraina. Samtidig, fallet man nå har sett i oljepris slår svært fort inn i den russiske økonomien. De har ikke særlig til buffer i velferdsfondet sitt, så det blir rimelig brutalt. Korter ned tiden før det går tomt ned fra et år til måneder i stedet? Når det er tomt, så blir det trangt. Russland må importere både våpen og industrielle produkter for å holde krigen og industrien sin i gang. Da blir det plutselig lite rom for andre ting og det vil bli svært merkbart for russere i Moskva og St Petersburg.

6 Likes

Dette er godt for mye, vet jeg har postet denne minst en gang før:

Se på f eks invasjon Afghanistan til kollaps Sovjet.

9 Likes

14 Likes

Da har jeg tegnet inn i grønt “kognitiv svekkelse” på sovjetisk/russisk leder også :stuck_out_tongue:

7 Likes

Tenk så bra innbyggerne i Russland kunne fått det hvis diktatoren hadde brukt bare en brøkdel av tiden og energien sin på å gjøre det bedre for befolkningen i stedet for å bare skulle ta og ta. Hva skal de med mer land når de ikke klarer å forvalte den enorme massen de allerede har.

12 Likes

Russian Urals crude oil fell to $50 during the global crash, — Bloomberg

Svir for putin boy.

11 Likes

Hej Norge

Dages kanske mest “Toldfri” Medicin :rofl: :rofl:

Når man lytter til denne Video, håber jeg virkeligt at Ruskieeeees får en “Varm” modtagelse :thinking:

Nu må vi se hvem der bliver “Destroyed” først :thinking: :thinking:

Mye Hovedpine til Putski :face_with_head_bandage: :face_with_head_bandage:

:boom: :boom: :fire: :fire:

:see_no_evil: :see_no_evil: :see_no_evil:

Slava Ukraini :ukraine:
Slava Zelensky :ukraine:

Dansken

14 Likes

The government collected approximately 230 billion rubles ($2.7 billion) less in levies, which account for one-third of its total revenue, compared to March 2024.

Hmm, trodde det stod verre til enn dette:

According to economist Olga Belenkaya of Finam, the NWF’s reserves should last about a year if Urals crude remains above $50 per barrel.

… får se hva snittprisen på oljen blir i april. Det ser ikke lovende ut for Russland.

1 Like

En av årsakene kan være at den russiske regjeringen de siste årene har utsatt mye av betalingene sine til desember. Man kan ikke gange opp underskuddet hittil i år, og få en sum som er en prognose for året.

En annen sak er forøvrig om russiske bedrifter i år vil ha likviditet til å tåle utsatte betalinger. De får neppe utsettelse på innbetalinger til staten.

4 Likes

Ble den ekstra krigskatten vedtatt ?

Eller var det bare snakk om den?

Minst 26 døde, mange av dem barn, ifølge en ukrainsk bekjent. Hun gråt når hun nevnte det på lørdag. Forferdelig å høre på.

3 Likes

Jeg er sannelig ikke sikker. Når jeg ser på hvilke andre krumspring myndigheten gjør, så har jeg egentlig inntrykk av at finansdepartementet har få begrensninger i praksis. Formaliteter kan ordnes i ettertid - dersom de får tid.

2 Likes

Føler det bikker litt på offensiven nå.

12 Likes

100+ kjøretøy, men hvor mange 🫏?

11 Likes

Estland vil slutte med å bare se på hærverk til sjøs:

16 Likes

Gir indirekte et nytt dilemma for Putin:
Dersom Trump bomber Iran, så kommer oljeprisen til å skyte i taket. Samtidig er Iran en nær alliert, som bidrar til Russlands krigføring i Ukraina.

6 Likes

Det kan skyldes at russiske glidebomber har blitt mindre effektive mot ukrainske stillinger. Det vil i så fall gi ukrainerne muligheter til å samle tropper nærmere fronten.

Artikkelen oppgir forøvrig også at ukrainske produksjonsplaner for 2025 er 5 millioner FPV-droner, 30.000 langdistansedroner og 3000 kryssermissiler. Produksjonen av Bohdana langtrekkende artilleri er opp i 20 per måned.

Den industrielle kapasiteten i Ukraina er betydelig. Det tar tid å omstille til millitær produksjon, og endringer i måten det kriges på endrer også hvilke typer bedrifter som involveres. For eksempel produseres elmotorer til droner der nå. Artikkelen oppgir at over 800 firmaer er engasjert i våpenproduksjon, med over 300.000 ansatte. Jeg vil anta at dette kan skaleres etter tilgangen på finansiering.

Edit:
EU kjøper mesteparten av bomull til kruttproduksjon fra Kina. Dette er en strategisk risiko. I fjor gjorde Ukraina dyrkingsforsøk med bomullstyper egnet for produksjon av nitrocellulose. Her ligger nok en mulig strategisk ressurs for Europa.
https://www.understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-april-7-2025

6 Likes

Det sier vel kanskje noe om at Russland ikke har kapasitet til både stor strategisk bombing av industri samtidig som de driver med taktisk bombing ved fronten?

1 Like

Industrien er trolig plassert langt bak fronten. Blant annet så har produksjonen av Bohdana artilleri blitt flyttet fra temmelig langt øst i Ukraina, til ett eller flere ukjente steder.

For å kunne nå disse, må Russland bruke langtrekkende våpen som kryssermissiler, droner eller ballistiske raketter. For å treffe må de også ha nøyaktig etteretning.

Min personlige tanke er at Russland går etter det ukrainske strømnettet for å ramme industrien. Å ramme sivilbefolkningen er en ren bonus for dem. Overfor sine egne i russland, er det imidlertid lettere å si at de skal fryse ut ukrainerne, enn å si at vi angriper strømnettet fordi vi ikke vet hvor de kritiske fabrikkene er.

5 Likes