I serien av "aldri-så-galt-at-det-ikke-er-godt-for-noe" !
Men det tar vel bare en uke før vi hører fra “folk” at Norge må kutte sin støtte pga reduserte oljeinntekter.
I serien av "aldri-så-galt-at-det-ikke-er-godt-for-noe" !
Men det tar vel bare en uke før vi hører fra “folk” at Norge må kutte sin støtte pga reduserte oljeinntekter.
Altså, hvis verden går inn i resesjon, så blir det nok hardere å vedta støttepakker til Ukraina. Samtidig, fallet man nå har sett i oljepris slår svært fort inn i den russiske økonomien. De har ikke særlig til buffer i velferdsfondet sitt, så det blir rimelig brutalt. Korter ned tiden før det går tomt ned fra et år til måneder i stedet? Når det er tomt, så blir det trangt. Russland må importere både våpen og industrielle produkter for å holde krigen og industrien sin i gang. Da blir det plutselig lite rom for andre ting og det vil bli svært merkbart for russere i Moskva og St Petersburg.
Dette er godt for mye, vet jeg har postet denne minst en gang før:
Se på f eks invasjon Afghanistan til kollaps Sovjet.
Tenk så bra innbyggerne i Russland kunne fått det hvis diktatoren hadde brukt bare en brøkdel av tiden og energien sin på å gjøre det bedre for befolkningen i stedet for å bare skulle ta og ta. Hva skal de med mer land når de ikke klarer å forvalte den enorme massen de allerede har.
Russian Urals crude oil fell to $50 during the global crash, — Bloomberg
Svir for putin boy.
Hej Norge
Dages kanske mest “Toldfri” Medicin
Når man lytter til denne Video, håber jeg virkeligt at Ruskieeeees får en “Varm” modtagelse
Nu må vi se hvem der bliver “Destroyed” først
Mye Hovedpine til Putski
Slava Ukraini
Slava Zelensky
Dansken
The government collected approximately 230 billion rubles ($2.7 billion) less in levies, which account for one-third of its total revenue, compared to March 2024.
Hmm, trodde det stod verre til enn dette:
According to economist Olga Belenkaya of Finam, the NWF’s reserves should last about a year if Urals crude remains above $50 per barrel.
… får se hva snittprisen på oljen blir i april. Det ser ikke lovende ut for Russland.
En av årsakene kan være at den russiske regjeringen de siste årene har utsatt mye av betalingene sine til desember. Man kan ikke gange opp underskuddet hittil i år, og få en sum som er en prognose for året.
En annen sak er forøvrig om russiske bedrifter i år vil ha likviditet til å tåle utsatte betalinger. De får neppe utsettelse på innbetalinger til staten.
Ble den ekstra krigskatten vedtatt ?
Eller var det bare snakk om den?
Minst 26 døde, mange av dem barn, ifølge en ukrainsk bekjent. Hun gråt når hun nevnte det på lørdag. Forferdelig å høre på.
Jeg er sannelig ikke sikker. Når jeg ser på hvilke andre krumspring myndigheten gjør, så har jeg egentlig inntrykk av at finansdepartementet har få begrensninger i praksis. Formaliteter kan ordnes i ettertid - dersom de får tid.
Føler det bikker litt på offensiven nå.
Estland vil slutte med å bare se på hærverk til sjøs:
Gir indirekte et nytt dilemma for Putin:
Dersom Trump bomber Iran, så kommer oljeprisen til å skyte i taket. Samtidig er Iran en nær alliert, som bidrar til Russlands krigføring i Ukraina.
Det kan skyldes at russiske glidebomber har blitt mindre effektive mot ukrainske stillinger. Det vil i så fall gi ukrainerne muligheter til å samle tropper nærmere fronten.
Artikkelen oppgir forøvrig også at ukrainske produksjonsplaner for 2025 er 5 millioner FPV-droner, 30.000 langdistansedroner og 3000 kryssermissiler. Produksjonen av Bohdana langtrekkende artilleri er opp i 20 per måned.
Den industrielle kapasiteten i Ukraina er betydelig. Det tar tid å omstille til millitær produksjon, og endringer i måten det kriges på endrer også hvilke typer bedrifter som involveres. For eksempel produseres elmotorer til droner der nå. Artikkelen oppgir at over 800 firmaer er engasjert i våpenproduksjon, med over 300.000 ansatte. Jeg vil anta at dette kan skaleres etter tilgangen på finansiering.
Edit:
EU kjøper mesteparten av bomull til kruttproduksjon fra Kina. Dette er en strategisk risiko. I fjor gjorde Ukraina dyrkingsforsøk med bomullstyper egnet for produksjon av nitrocellulose. Her ligger nok en mulig strategisk ressurs for Europa.
https://www.understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-april-7-2025
Det sier vel kanskje noe om at Russland ikke har kapasitet til både stor strategisk bombing av industri samtidig som de driver med taktisk bombing ved fronten?
Industrien er trolig plassert langt bak fronten. Blant annet så har produksjonen av Bohdana artilleri blitt flyttet fra temmelig langt øst i Ukraina, til ett eller flere ukjente steder.
For å kunne nå disse, må Russland bruke langtrekkende våpen som kryssermissiler, droner eller ballistiske raketter. For å treffe må de også ha nøyaktig etteretning.
Min personlige tanke er at Russland går etter det ukrainske strømnettet for å ramme industrien. Å ramme sivilbefolkningen er en ren bonus for dem. Overfor sine egne i russland, er det imidlertid lettere å si at de skal fryse ut ukrainerne, enn å si at vi angriper strømnettet fordi vi ikke vet hvor de kritiske fabrikkene er.