Se bildene jeg postet
Putin vil ha våpenhvile i 3 dager(fra 8.mai)
Andrii Sybiha vil ha våpenhvile i 30 dager.
Donald Trump vil ha permanent våpenhvile
Men…hva vil Anders Magnus?
Jo, han vil at en skal skjelle ut Trump slik at alle forsøk på våpenhvile blir skrinlagt en gang for alle
After two months in which Ukraine stopped all strikes on Russian oil infrastructure (which is the ONLY thing Putin cares about), it’s over.
Suspected to be Neptune missiles have just struck Novorossiysk’s oil gear.
ohh yeah!
Klar tale fra Merz
Det er minst like viktig at Ukrain fortsetter å angripe strategiske militære mål. Spesielt produksjon av billige droner, siden disse koster Ukraina mye. Både i skader og i kostnad til luftvern.
Vi må jo passe oss slik at vi ikke tillegger Russland alt det vonde som skjer i Europa.
Det han beskriver er lavintensitets krigføring.
https://x.com/euromaidanpress/status/1916971186715607152?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw
Depo angrepet til ukraina kan ha stoppet hele sommeroffansiven til Russland
Jeg hadde ikke investert i disse bankene som russer…
Hvordan ser det ut med eiendet av disse banker? Er det staten som eier de, eller er de børsnotert eller privat?
Hvis det er staten som eier dem er det ikke noe problem, staten bare går inn og tæcker opp førlustene. Ellers kan bankene førstatligas og tilgangene tilfaller staten, og kreditførluster tæcks av skattemedel/oljeinntekter.
Jeg veit ikke hvilke føljder det blir i ett skitland som ryzzland om man låter bankene gå i konk. Jeg mener, hva skall folk gjøre med det? Inget, antar jeg.
Den russiske stat er største aksjonær Sberbank. Etter det jeg forstår, har Russland brukt statskontrollerte banker til å gi store lån til militær produksjon. Dermed blir mye av kostnadene til krigen holdt utenfor budsjettet. Disse lånene kunne de rulle over, så lenge resten av økonomien vokste. Når det nå går nedover med den økonomien som de fleste russere lever i, trenger bankene kapitalbuffere. Dette er noe annet en å rulle over lån.
Når stadig flere russere velger å låne penger til 292% rente (i gjennomsnitt), tyder det på en temmelig desperat situasjon for mange av dem.
Edit:
Når pengemangelen har blitt åpenbar, må selv de hardeste propagandamediene dekke saken.
Sberbank:
Russiske stat er største aksjonær og aksjen er børsnotert på Moskvabørsen.
Siste dag i april og 950.000 skadde og døde soldater har blitt passert. Ellers er tallene for gårsdagen litt pussige med lite materiell ødelagt med unntak av kjøretøy og droner. Men 1.100 mann på en dag tyder jo på at det kjempes på ved fronten.
Edit:
Her er en litt mer informativ daglig statistikk (egner seg neppe til lesning på mobil)
Russland: Kan ikke oppnå fred i Ukraina så raskt som USA ønsker
Konflikten i Ukraina er såpass komplisert at det ikke er mulig å oppnå fred like raskt som USA ønsker, hevder myndighetene i Russland.
Regjeringstalsmann Dmitrij Peskov kommenterte Ukraina-krigen onsdag. Han hevdet at alle president Vladimir Putins beslutninger er fullstendig korrekte og at Russland er forpliktet til å seire i Ukraina.
Ifølge Peskov er Russland åpne for diplomatiske forsøk på å løse Ukraina-konflikten og takknemlig for USAs innsats for å få slutt på krigen.
Tror Putin er redd for å lang våpenhvile og hva det vil føre til blant soldatenes kampmoral og vilje til å fortsette, når de kan komme seg vekk fra trusselen om å bli skutt om de ikke angriper. Om de får fri og dra hjem en periode vil de gjøre opprør på hjemmebane med våpen i hånd? Og hva om soldatene kommer hjem og forteller om hva som skjer på fronten, vil folket mobilisere og kreve slutt på krigen i mye større grad?
Russland vet jo at det Trump mest av alt ønsker er:
- Skape fred for å bli hyllet for å være den som greide det.
- En unnskyldning til å trekke USA helt ut av krigen og slipper å bruke penger på den.
For Russland er alternativ 2 helt konge så er absolutt ingen krise for de å stå på kravene mens de smisker nok til å ikke terge opp Trump,
Hadde håpet at Trump ble terget og ville øke støtten, men ser at det er i det vel for optimistiske laget. Når en ser hvilke folk han har rundt seg og uttalelser og handlinger han har hatt i hele sin politiske liv, er det grunn til pessimisme. Håpet nå er at Europa stepper virkelig opp, USA og verden overlever i fire år med Trump uten at demokratiet går til grunne i USA og at Russland blir svekket eller ikke klarer å ta noe særlig mer av Ukraina.
Jeg mener at Russland nå sloss for å få hevet sanksjonene. Så lenge de blir opprettholdt, så vil Russland svekkes over tid. Veksten vil være lavere enn nabolandene og Russland vil bli svakere relativt sett.
Sekundært er anerkjennelse av områdene. De facto anerkjennelse fungerer helt fint for Russland, hadde det ikke vært for sanksjonene som følger med.
Hvorfor er sanksjonene viktige? Jo, Russland sier selv at velferdsfondet deres godt kan gå tomt i løpet av et år. Inflasjonen er økende. Sivil produksjon er stagnerede eller fallende.
“We can talk about a transition to recession.” Civilian production output fell to a two-year low
4.700/15.000 er en ganske drøy tapsprosent