Det er geit å ha i mente følgende:når russere ble konfrontert med virkeligheten beskrevet av nære slektninger i Ukraina,så valgte de fortsatt å tro på state media. Ikke sine nære slektninger.
Det sier en hel del.
Det er geit å ha i mente følgende:når russere ble konfrontert med virkeligheten beskrevet av nære slektninger i Ukraina,så valgte de fortsatt å tro på state media. Ikke sine nære slektninger.
Det sier en hel del.
Sanksjoner er selvsagt viktige virkemidler. Men det vinner antagelig ikke krigen for Ukraina alene. Samtidig vil ukrainske angrep inne i russisk område potensielt virke positivt på krigsoppslutningen i Russland.
Så for at Ukraina skal vinne dette må kampene fortsette i Ukraina til tapene blir ubærlige for Russland i kombinasjon med betydelig svekket økonomi.
Hvordan kan Putin ha 70-80% støtte i befolkningen, men folk vinket og heiet på Wagner når de gjorde opprør? Hadde meningsmålingene stemt, så hadde folk buet mot Wagner, ikke heiet på dem som var det man faktisk så.
At Putin har måttet ty til trussel og gjennomføring av opptil 12 års fengsel for å uttrykke misnøye med krigen er et hint om at støtten ikke er så sterk.
Samtidig, jeg tviler jo litt på at dårlige økonomiske tider er det som styrter Putin. Jeg tror dårligere økonomi framover vil gjøre det vanskeligere for Putin å gi militæret den støtten det trenger til å presse Ukraina like hardt som nå.
Samtidig som russisk økonomi nå er under press, så har f.eks. rusi.org skrevet om at de mener Russland vil være på topp i 2024 og at mangel på utstyr vil begynne å gjøre seg gjeldende utover i 2025. Dette er i stor grad fordi Russland ikke driver med særlig nyproduksjon av militært utstyr. 80% er refurb av Sovjet-æra utstyr. Dette begynner å gå tomt.
Mao, hvis vesten opprettholder sin støtte, så vil da pendelen svinge i favør Ukraina utover i 2025. Moralen til det russiske militæret når de er presset av Ukraina setter jeg mange store spørsmålstegn ved. Man kan jo se på Kursk offensiven til Ukraina som et eksempel. Så kan man tenke seg samme type offensiv, men hvor det russiske militæret har mindre ressurser enn de har nå. Hvordan vil de håndtere det?
Ser mange har kommet til konklusjonen om at Ukraina ikke kan vinne krigen militært, men de antagelsene tenker jeg baserer seg på at Russland kan klare å håndtere tap i den størrelsesordenen de har nå og kanskje at vesten stopper sin støtte. Ett av disse premissene mener jeg er feil. Det andre avhenger helt av Trump. Hvis Trump ender opp med å øke støtten til Ukraina, så vil jeg tro Russland kan komme i en svært presset situasjon.
Det gør det, men du skal her også huske
Jo, der er ret så kompleks, og der er ingen her og nu løsning på fremtiden og eventuelt hvorledes den vil se ud for den russiske befolkning
Selv tror jeg Putins dage lakker mod enden, jf de velstående i Moskva og St Petersborg og oligarerne - primær grundet sanktionerne som næppe vil blive fjernet trods en eventuel våbenhvile.
(Selvom det også har betydning at Kina m.fl. trækker i den anden retning - her skal dog huskes at Kina gør dette PRIMÆR for egen vindings skyld, og kan derved pludselig ændre holdning)
Sidst så tror jeg flere tager lidt fejl af Trump og hans ønsker kun bliver til gavn for Rusland
Han mener at især europæiske lande i Nato bør yde langt mere (også andre europæiske ikke Nato lande) hvilket jeg er ret så enig i, selvom vi desværre ikke ENDNU har den nødvendige industri til bare at kunne hjælpe dobbelt her og nu
Han vil også især gerne have at USA andel går drastisk ned, men er jo åben overfor Lend Lease Act - som jo næsten draktist kan øge støtten fra USA med det samme
Selvsagt er han især også interesseret i at skabe en våbenhvile hurtigt - hvilket gør en samlet løsning sværere
Ja kompleks er det
Tror dessverre at det er større usikkerhet om det ukrainske sivilsamfunnets fortsatte støtte til krigen. Økende krigstretthet og mannskapsmangel etter store tap vises på meningsmålingene.
Uten en kraftig intensivert amerikansk våpenhjelp er det lite som tyder på at Ukranas forhandlingsposisjon vil bedres i året som kommer.
Er det?
For de eneste kildene på det er russisk propaganda.
Problemet for Putin er at befolkningen er passivisert, men ikke entusiastiske. Det viser seg blant annet i de voldsomme økningene i betalingen for å verve seg til krigen. Å leve på eksistensminimum på grunn av en selvvalgt krig som Putin kan velge å avslutte, er noe annet enn å tåle lidelser påført av andre.
Putin har med andre ord bare en passiv støtte i befolkningen. Dukker det opp et alternativ, kan støtten være borte på et øyeblikk. Å ofre noe for Putin i en slik situasjon, gjøres mer under press enn av patriotisme.
Prigozhin`s marsj førte til et lite blaff av urolighet,men den gjengse oppfatning snudde raskt til at dette ble bra håndtert av Putin. Så langt er det mobiliseringen som har gitt mest misnøye blant russere.
Støtten for krigen blant majoriteten av russere er et faktum.
Visste dere at krigslignende søk rundt hashtag z i de første få månedene etter krigsutbrudd hadde 2 milliarder opplastinger på tik tok. Dette står russere samlet om. Dog er det ca 20% som er imot.
Hvilke meningsmålinger viser du til?
De jeg har sett, har vist økende vilje til forhandlinger, men når folk blir spurt om å avstå landområder vil 70% ikke akseptere dette.
Ja,det er vanskelig å spå helt sikkert hva som vil skje om det hardner til. Min gjetning er at flertallet vil fortsette å støtte krigen,selv ved feks en ny mobilisering.
Vi må klare å sette oss inn i russernes situasjon og deres nasjonalisme og tro på statens propaganda. Som jo forteller at dette er en nødvendig deffensiv krig mot bla nato ekspansjon.
Prøvde kjapt å finne tilbake til de jeg har sett og de NRKs korrespondent har vist til, men fant de foreløpig ikke.
Men resultatet er som du skriver økende støtte til forhandlinger, men en fallende støtte til Zelenskyj og regjeringen.
Derimot er tilliten til de militære styrkene fortsatt meget høy.
Edit:
Fant en Gallup i NTB fra 20. november i år:
52 prosent av de spurte ukrainerne sier at de snarest mulig vil ha en framforhandlet fred, mens 38 prosent sier at Ukraina må kjempe til seier.
Da Gallup stilte samme spørsmål i 2022, året da russiske styrker invaderte Ukraina, mente 73 prosent av de spurte at det måtte kjempes til siste slutt, mens andelen i fjor var falt til 63 prosent.
Gallup-målingen ble gjennomført i august og oktober og har en feilmargin på 3 prosent.
Legger ved en link til en feature/meningsmåling fra NRKs Kari Skeie fra august:
Det skulle for så vidt bare mangle at det ikke er en økende krigstretthet i den befolkningen som definitivt blir hardest rammet av krigen.
Brenner godt disse oljeraffineriene Virker som om de er rimelig smarte og sender droner først som luftvernet konsentrerer seg om. Følger så på med hjemmebygde missiler
Edit:
Får legge til gårsdagens tall:
Man kan for så vidt forstå dem, men dersom Putin tar dette som en seier hva skjer da i neste runde? Har vi da stoppet hans planer om et Stor-Russland?
Den mest interessante delen av befolkningen er russere som ikke er russere. Sensus viser at hele landet hvedsakelig består av etniske russere, mens flere minioriteter klager over at de blir oppført som etnisk russiske med mindre de protesterer. Flere av disse nasjonalitetene har egne stater, som er en del av den russiske føderasjonen. Her ulmer det mye frustrasjon og sinne, både kulturelt og økonomisk.
Spørsmålet er om den passiviserte russiske befolkningen rundt Moskva (som nyter godt av pengene fra koloniene) er tilstrekkelig patriotiske til å ofre seg for å slå ned opprør i for eksempel muslimske regioner. Hæren har allerede hendene fulle i Ukraina, så andre må i tilfelle trå til.
Det er ikke over før det er over. Ingen vet hva fremtiden og Trump vil bringe.
Meningsmålingene viser klar fallende ukrainsk tillit til Vesten. Kan de ikke stole på tilstrekkelig vestlig hjelp, er det jo ikke underlig om flere ønsker fredsforhandlinger mens landet fortsatt har militær evne og vilje å slå i forhandlingsbordet med.
Så langt har Vesten seg selv å takke.
Vel var vi relativt uforberedt i februar ¨22og startet med å sende hjelmer, pledd og plaster. Men etter snart tre år lar vi fortsatt Ukraina i stikken.
Om Vesten har hindret et Stor-Russland?
Skal jeg være helt ærlig, tror jeg at Putin vi være, veldig, veldig lettet om han kommer unna denne fadesen av historiske proporsjoner med et resultat eliten og folket i Russland kan akseptere - kanskje med Krim, Donbass som krigsbytte.
Tror han vil tenke seg særdeles godt om før en lignende “spesialoperasjon” blir iverksatt.
Men dette er primitiv avstandspsykologi av enkleste sort som Nato ikke kan basere seg på.
Dere må forstå at selv hvis noe er galt i Russland skylder befolkningen på alle andre enn Putin.
Det blir nok mottatt med jubel i Moskvaregionen at den gode Tsars politikk har ført til at kullgruver legges ned (Interfax melding), slik at tusenvis av lavtlønte frigjøres for verving til invasjonen av Ukraina. Dette utsetter nok mobiliseringen av moskovitter litt til.
Og til de som ønsker seg forhandlinger, så er dette problemet man ikke kommer utenom
https://x.com/bayraktar_1love/status/1869515760156213271
Ser ut som ukraina angrep et nytt rafinneri, som nettop var reparert eller iferd med å bli det.
Morro
En europeisk fredsbevarende styrke stående inne i Ukraina er ikke noe man rasker sammen i en fei den dagen en eventuell våpenhvile måtte være trådt i kraft.