Det burde etterhvert bli klart for alle land i NATO, at om krigen i Ukraina avsluttes uten et solid russisk nederlag, så er det straks vår tur…
“russland har ikke råd”, vil mange påstå, men jeg vil snarere hevde at Putin ikke har råd til å sende hjem en million krigsherdede soldat-slaver…
I hans logikk er det bedre å bruke de mens han har de, og siden de fleste landene i NATO ikke har lagt ut store minefelt, skyttergraver, eller har store mengder krigsherdede soldater fra “ekte” kriger, eller for den saks skyld våpen,
så vil det være en relativt enkel sak for russland å hærta store deler av Europa uten at NATO vil klare å gjøre så mye annet enn å ta ut “høyverdi-mål”, mens våre egne styrker enten vil gå tomme for ammunisjon i løpet av kort tid,
eller bli gnagd ned av angrep fra russisk kanonføde og droner.
For ikke å snakke om hvor mye kapasitet vi må bruke på å beskytte sivile mot terrorangrep.
Å la russland få muligheten til å angripe uten at vi selv er massivt forberedt, er oppskriften på nederlag.
Det ville være utrolig mye mer fornuftig å delta i krigen på Ukrainas side, og sørge for et så hurtig og knusende russisk nederlag som mulig.
For på “sidelinjen” står Kina, som foreløpig begrenser seg til å forsyne russland med våpen og utstyr, mens de venter på det rette øyeblikket til å angripe Sør-Øst Asia.
Alle tenker Taiwan, men jeg tviler, siden Taiwan er sterkt befestet, og vil koste store mengder soldater og utstyr.
Det vil være mye mer logisk å isolere Taiwan, og heller gå løs på Filippinene (opprørere), Japan (russland) og Sør-Korea (NK og russland) og India (Pakistan), samt Guam og andre øyer i Stillehavet, for derved å kunne holde USA på lang avstand, mens de får ro på seg til å sulte ut Taiwan og befeste Sør-Øst Asia.
Men om russland blir satt grundig på plass, så vil det sendes en melding til Kina om at gamblingen deres kan slå feil.
Kina har kun et relativt kort tidsvindu å utføre et slikt angrep på, siden befolkningstallet synker kraftig, og andelen av befolkningen i stridsdyktig alder også straks faller.
Så jeg mistenker at filosofien til både Putin og Xi er “use’em while you got’em”, og det gjelder selvfølgelig kun i deres livs eriode, og de begynner å få dårlig tid…