Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Den aller verste tabben vi i Vesten har gjort er at vi har gitt russland tid.

Tid til å tilpasse seg.

Tid til å planlegge.

Tid til å forberede seg.

Hadde vi opprettet flyforbudssone i Ukraina ved invasjonens andre begynnelse, så hadde Putin allerede vært nedgravd, etter å ha blitt offentlig avlivet av russerne selv.

20 Likes

Slåande korleis ukrainarane ser ut som ei einsarta samling fangar frå ein konsentrasjonsleir, medan russarane er veldfødde og sunne. Kven er nazistane igjen?

22 Likes

Jeg synes det er vanskelig å spå evt bristepunkt. Hvis man ser på Tyskland, så toppet våpenproduksjonen der i 1944. Mao den falt først fem måneder før kollapsen.

Spørsmålet er jo hvor godt informert russerne er oppi det hele? Har de kjøpt propagandaen? Da kan de fortsette lenge etter det som virker logisk.

I utgangspunktet, så er maktbalansen i Russland skjør, noe man skjønner når man ser tilbake på opprøret til Prigozhin. Det var tilsynelatende ingen motstand.

4 Likes

Av og til lurer jeg på om russisk inkompetanse er den største trusselen.

2 Likes

Det burde etterhvert bli klart for alle land i NATO, at om krigen i Ukraina avsluttes uten et solid russisk nederlag, så er det straks vår tur…

“russland har ikke råd”, vil mange påstå, men jeg vil snarere hevde at Putin ikke har råd til å sende hjem en million krigsherdede soldat-slaver…

I hans logikk er det bedre å bruke de mens han har de, og siden de fleste landene i NATO ikke har lagt ut store minefelt, skyttergraver, eller har store mengder krigsherdede soldater fra “ekte” kriger, eller for den saks skyld våpen,
så vil det være en relativt enkel sak for russland å hærta store deler av Europa uten at NATO vil klare å gjøre så mye annet enn å ta ut “høyverdi-mål”, mens våre egne styrker enten vil gå tomme for ammunisjon i løpet av kort tid,
eller bli gnagd ned av angrep fra russisk kanonføde og droner.

For ikke å snakke om hvor mye kapasitet vi må bruke på å beskytte sivile mot terrorangrep.

Å la russland få muligheten til å angripe uten at vi selv er massivt forberedt, er oppskriften på nederlag.

Det ville være utrolig mye mer fornuftig å delta i krigen på Ukrainas side, og sørge for et så hurtig og knusende russisk nederlag som mulig.

For på “sidelinjen” står Kina, som foreløpig begrenser seg til å forsyne russland med våpen og utstyr, mens de venter på det rette øyeblikket til å angripe Sør-Øst Asia.

Alle tenker Taiwan, men jeg tviler, siden Taiwan er sterkt befestet, og vil koste store mengder soldater og utstyr.
Det vil være mye mer logisk å isolere Taiwan, og heller gå løs på Filippinene (opprørere), Japan (russland) og Sør-Korea (NK og russland) og India (Pakistan), samt Guam og andre øyer i Stillehavet, for derved å kunne holde USA på lang avstand, mens de får ro på seg til å sulte ut Taiwan og befeste Sør-Øst Asia.

Men om russland blir satt grundig på plass, så vil det sendes en melding til Kina om at gamblingen deres kan slå feil.

Kina har kun et relativt kort tidsvindu å utføre et slikt angrep på, siden befolkningstallet synker kraftig, og andelen av befolkningen i stridsdyktig alder også straks faller.

Så jeg mistenker at filosofien til både Putin og Xi er “use’em while you got’em”, og det gjelder selvfølgelig kun i deres livs eriode, og de begynner å få dårlig tid…

8 Likes

Du sier “så lenge Putin er i live vil han fortsette samme hvor fattig han blir”
Det er jo nettopp derfor må vi gjøre krigen umulig å opprettholde selv for en diktator som anser den som eksistensiell. For det handler ikke om hans vilje alene. Det handler om systemet rundt ham. Et regime trenger valuta. Reservedeler. Import. Forsikringer. Havner. Skip. Oljekunder. Banker. Mellomledd. Smugling.
Og alle disse tingene kan påvirkes, kontrolleres, eller strupes hvis viljen er der.
Å avfeie dette med at “det er ikke gjennomførbart i den skalaen du skriver” er i praksis å si at vi ikke engang skal prøve. Men vi vet fra historien at omfattende sanksjonsregimer kan virke. Ikke over natten, men over tid når de gjennomføres helhjertet og uten smutthull. Iran. Apartheid Sør-Afrika. Serberne på 90 tallet.
I dag handler det om å isolere Russland og ikke bare formelt, men faktisk. Da må vi stenge forsikringsselskaper som dekker skyggeflåten.
Nekte havneadgang. Ramme alle banker som bidrar uansett om de er “humanitære” eller skjult mellomledd.
Vi må innføre konsekvente sekundærsanksjoner mot selskaper og land som videreformidler teknologi og komponenter. Stoppe oljeeksporten ved å strupe forsyningslinjene. Ikke bare ved å “fordømme den”.
Alt dette er teknisk mulig. Det som mangler er politisk vilje. Og det er dét som er mitt poeng.
Å håpe på at han blir avsatt eller utsatt for et attentat er ikke strategi. Det er en ønskedrøm vi tyr til når vi ikke evner å gjøre det som faktisk er krevende. Det handler ikke om mangel på løsninger. Det handler om mangel på besluttsomhet. Enda en gang her….Ja mange vet hva som skjer, men at det er kjent gjør det bare mer alvorlig at vi tillater det. Å si at “alle vet det, men det er for vanskelig” er ikke analyse. Det er et ekko av stillstand. Så nei du. Jeg tror ikke på mirakler. Jeg tror på press. Og konsekvens. Og at hvis dette virkelig er en eksistensiell krig så må vi også gjøre det eksistensielt for ham å fortsette. For vi kommer ikke til fred gjennom at Putin en dag gir seg av seg selv. Vi kommer dit når prisen for å fortsette blir høyere enn han og systemet rundt ham kan bære.

11 Likes

[quote=“mvalen, post:6773, topic:41612”]
Av og til lurer jeg på om russisk inkompetanse er den største trusselen.

SHIT

En hurtig død for Putskiii er vel for nemt for ham !!!

:partying_face: :partying_face: :partying_face:
Er Rusland " On the brink off collapse"
Personligt er jeg overbevist om at det Collapser for Putskiiiie om få måneder :partying_face:

Dansken

8 Likes

Svært gode nyheter

image

image

20 Likes

Russland har pr isag 17 av disse flyene. Dvs 16 igjen

8 Likes

Eksperter på hva?
Ryzzlands krigskassa er det bland det siste som går tomt i. Det ende som prioriteres høyre er FSB.
Det er mye som må gå tomt før krigskassen; sykvård, pensjoner, utdaning etc. De kan også omfordele resurser fra allmæn upprustning til kun kriget i Ukraina.
Så lenge ryzzland får solgt sin olje og gass så kan de drive krig.

4 Likes

De har penger til minimum 2år til med krig om ikke mer

1 Like

https://www.telegraph.co.uk/us/politics/2025/05/25/fiona-hill-interview-trump-terrified-putin-seen-firsthand/

Håper politikerne hører på Fiona Hill. Hennes forklaring av Trumps oppførsel er en som gir mening og forklarer både den pro-russiske holdningen og fiendtligheten mot Europa. Skremmende lesning.

3 Likes

Fondet de har spist av er basically tomt for likvide midler i løpet av 2025 med dagens oljepris.

Tomt for penger blir det jo ikke, de må bare ta penger vekk fra helsevesenet, vedlikehold av veier, import av alle slag, osv.

5 Likes

I motsetning til Ukraina, kan Nato svare med atomvåpen.
Hadde Ukraina beholdt sine atomvåpen, hadde denne krigen aldri startet.

5 Likes

NATO vil dessverre aldri initiere et atomangrep, noe Putin vet,dermed står russland fri til å gjøre nesten hva de vil, bortsett fra å bruke atomvåpen, uten å risikere å bli nuket.

5 Likes

Det vil gjøre livet vanskelig for de som pleide å stjele disse pengene.
(Det er knapt noe utenfor Moskva og Sanktpetersburg som har blitt vedlikeholdt de siste 25 årene, og leger slutter fordi de tjener mindre enn sykkelbud.)

4 Likes

Jeg personlig tror at lærdommen fra Able Archer '83 i stor grad fortsatt gjelder:

Nemlig at selv om vi (altså deg, meg, europeiske ledere m.fl) vet utmerket godt at NATO / vesten aldri vil gjøre en first strike, så er det ikke gitt at russerne (og da spesielt den paranoide makteliten i Kreml) er like overbevist om det samme.

Man kan selvfølgelig argumentere at Putin har mer erfaring med vesten enn hva Andropov (som var gammel, sykelig, og knapt hadde vært utenfor Sovjetunionen) hadde. Samtidig så virker Putin jo passe avskåret fra realitetene – det er invasjonen av Ukraina i seg selv et bevis på. Altså, hadde han skjønt hvor dårlig det stod til med egne styrker / at han ville kjøre seg mer eller mindre fast i hengemyra / kornåkeren i årevis, med en krig han ikke kan avslutte uten å bli avsatt selv (les: avrettet), så hadde han vel neppe invadert i utgangspunktet? Situasjonen Putin / Russland står i pdd, er på sett og vis et klart bevis på hvor avsondret Putin er (og har vært) fra realitetene på bakken.

6 Likes

Da mener du tydeligvis at atomvåpen ikke har en avskrekkende effekt? Hva er det da vi skal med dem? Russland kan dermed gjøre hele Europa til en del av Russland?

"I en pressemelding hevder den russiske ambassaden at en beholder med maling ble dumpet på asfalten foran ambassaden med en drone klokka 03.40 natt til søndag.

• Det som gjør hendelsen spesielt kynisk, er at droneoperatørene brukte en beholder av glass, som kan forårsake alvorlige skader på mennesker når den slippes ned fra en høyde, skriver de."

Ganske kostelig at de bekymrer seg for maling sluppet i en glass beholder i Sverige. Når de okkuperer et annet land

4 Likes

Hadde Putin trodde at NATO klødde etter å trykke på atomknappen, så hadde han aldri turt å ture frem som han har gjort i gjør.

Putin vet hvor konfliktsky mange av statslederne i NATO-landene egentlig er, samt at han har klart å få de til å tro at han har atomknapp-kløe…

5 Likes