informerte ikke…
Ukraine did not inform US of large-scale attack on Russian airfields in advance, says Axios | Ukrainska Pravda
Nei…det første de la ut var feil. Akkurat som jeg trodde. Sier vel litt om hvor landet ligger. Stoler vel ikke på Tulsi Gabbard og Trump vil jeg tro.
Dette var en aksjon som jeg vil tro svært få visste om, selv i Ukraina.
Kan vi vente flere slike aksjoner? Jeg opplever at Ukraina har skjønt at de ikke kan overvinne Russland på slagmarken, men ved å angripe dem der de minst venter det, og på en intelligent og kreativ måte kan de få Russland til å forstå at heller ikke de kan vinne. En form for geriljataktikk som vi vet flere har lyktes med mot en presumptivt overlegen motstander.
Ukraina vinner jo over russland på slagmarken. Men Ukraina er også smarte, ved å ta ut strategiske bombefly, så kan ikke russerene bombe de sivile.
Og ja du vil garantert se mer aksjoner fra SBU.
Gjør de virkelig det? Frontlinjene er vel i hovedsak slik de har vært lenge, og jeg har forstått at Russland napper litt land her og der, dog ikke større enn fotballbaner.
Hvordan var frontene for 3 , 2 og 1 år siden vs nå?
( zoomer du ut så taper russland jevnt over land).
Og Russland blør folk og utstyr .
Du kan jo også stille deg spørsmål med hvorfor Russland har økt bombeangrepene mot sivile så ekstremt de siste månedene. Hvis de vinner på slagmarken.
Over 200 landsbyer må evakueres pga. Rus rykker frem. Er Nyheter som dette som får meg til å tenke Ukr egentlig ikke vinner på slagmarken. Det er jo fronlinjen som teller hvis/når det skal bli en avtale, ikke at Rus blør folk og utstyr.
Ukr vil få en fordel den dagen Rus blør såpass mye folk og utstyr at det påvirker frontlinjen i favør Ukr. Ser ikke at Ukr er der i dag.
Afghanistan og Vietnam er jo eksempler på at stormakter som har bitt over for mye. Klarer Ukraina å gjøre krigen asymmetrisk nok, så vinner de. Dette er et godt eksempel
Den nærmsta tiden kommer ruskisene å snu ut og inn på alle lastebiler, steinharde grensekontroller etc (som det blir mye dyrere at mute seg forbi).
Så lignande underbare attakker kommer det neppe på ett tag. Men det kan komme noe annet, med andre metoder. Medan ryssen står med nesa i noen lastebil sniker seg noen forbi i skogen med varor. Ryzzlands grense er lang. Bevake den er i praksis umulig. Man skall heller ikke forglemme at mange Ukrainere taler flytande russisk, mange rysserer har Ukrainske slektinger og venner, russiske pass kan forfalskes eller kjøpes. Og eksplosiver kan lages i ryzzland. Det trenger ikke å smuggles.
Regne også med at en del sjefer innen kontraspionage og lignende kommer at få en litt annen tilvaro de kommende 10-20 årene etter at ha misslykkets med at stoppe dette. Disse er ofte folk med lang erfaring. Kanskje ikke så kompetente, men ersettene kommer neppe å vare bedre, he he.
Ja dette er storoffansiven til Russland. Den imponerer ikke akkuratt.
De illeluktende ruskisene har gått frem siste månaden. Ekstra mye i mai.
Det må da være tusener eller titusener av ukrainere i Russland (?)
Hvorfor brenner de ikke hele dritten ned med hjemmelagde molotovcoctails?
Det er ganske så overvåket. Tror ikke det er så lett for en vanlig person.
Nei, det er ikke imponerende.
Men hovedpoenget er at det går feil vei. Om det så er i meter eller centimeter.
Ukr virker selvfølgelig ikke villig i det hele tatt at landet deles opp ved nåværende frontlinje.
Og skal Ukr ha noe som helst håp om å få tilbake regionene sine (Donetsk, Luhansk, Kherson, Zaporizjzja) så må fontlinjen flyttes i favør Ukr. Ser egentlig ikke noe annen utvei.
Så da må det matrielle og øonomiske tapet til Rus blir på en skala hvor fronten flyttes. Og det er det jeg ikke ser noe til for øyeblikket. Men mulig det kommer en vakker dag?
Er det noen som tror Rus trekker seg ut uten at fronten blir pushet tilbake først, uansett hvor dårlig det måtte gå med økonomien eller hvor mange som dør?
Det rør seg nok om miljoner, i hvert fall hvos man teller de som har ukrainske foreldrer.
Egentlig ikke. Du må se på det større bildet. Russland pøser på med folk og utstyr i den store sommeroffansiven sin. Foreløpig er resultatet ca verre enn ukraina sin misslykede sommeroffansiv for 2år siden. ( fordi usa lakk info til russland).
Det ende som kan få ryzzland at rygge er at ekonomi og samfunnet i øvrig ruttnar så pass at man ikke lengre klarer at opprettholde kriget rent logistiskt.
Om det skjer eller ikke avgjørs (nesten) helt av Kina. Ryzzland kan selve kløne til det med korruption og kaos. Men Kina kan sette P før ryzzland på noen månader hvis de sluter å kjøpe russisk olje og gass.
En russisk, intern kolaps er ikke umulig, men jeg kan dessværre ikke se noe som taler før en sådan på kort/medellang sikt.
Nettopp, ingen av landene får til noe offensiv. Så hva skal da lede til samtaler nå?
Rus vil forsette holde på fronten, Ukr vil fotrsette sabotere.
Så spørsmålet blir:
(Glem kollaps i Rus, vi er ikke der nå i det hele tatt).
Ukraina vinner krigen dersom Nato inkl. USA vil.