Hmm, regjeringen i USA går virkelig ikke i riktig retning på Ukraina…
Ikke uventet kanskje, men trist og bekymringsfullt.
Ser ut som Russland var meget heldige.
Fra Belaya flybase
merk vi vet ikke tilstand på gjenlevende fly og det kan være at de ikke har vært flyvedyktige på mange år. Spesielt siste bilde virker å være slik da flyene er parkert ekstremt tett. Noe man aldri gjør med aktive fly.
Kort sagt, så tar artikkelen for seg at det samme kunne en evt motstander gjort mot USA. Jeg tenker det hadde vært enda enklere, for USA har ikke i nærheten like tett kontroll på samfunnet som det Russland har etter at de startet krigen med Ukraina.
Det gjelder forresten også Norge. Hvor vanskelig er det å parkere en lastebil innen 10-20 km fra en militær flyplass i Norge?
Ukrainerne har bare gått etter Tu 22 og Tu 95, mens de ikke har brydd seg om Tu 160. De siste ser ikke ut til å ha blitt brukt til kryssermissilangrep på Ukraina. De er imidlertid en viktig del av Russlands evne til å levere atomvåpen, så det synes klart at Ukraina ikke har hatt redusert atomavskrekking som mål.
Uansett mål, så ler kineserne av Russland. Jeg merker meg spesielt kommentarer om land som Russland tidligere har tatt fra Kina.
Skal være TU160 som er truffet også såvidt meg bekjent. Men Russland har ikke så mange av dem som er flyvedyktige.
siste bilde viser forsåvidt Tu-22 så kan man anta det er Tu-22M3 som er ødelagt.
“This plan is good. Our army can use it to strike U.S. bases in Guam or Okinawa.”
“This tactic of the Ukrainians is absolutely innovative and deserves to be studied,”
Ja, det har de nok tenkt til…
“The strategic weakening of Russia will benefit China.”
Det er nok mye av grunnen til at Trump ikke presser Russland hardere og har prøvd å få dem til å inngå en fredsavtale med Ukraina. Krigen svekker Russland og styrker Kina i forhold. Noe Trump vil unngå.
For Kina sin del, så er det bra jo lengre krigen pågår. Russland blir svakere og blir mer og mer avhengige av Kina. Denne avhengigheten kan de så bruke for å få billig olje, gass, kull, korn og andre ressurser de har lite av selv.
Det er en grunn til at Russland brukte hovedsakelig vestlig produksjonsutstyr. De stoler ikke på kineserne. De vet også at Europa aldri hadde startet en krig mot dem. Jeg tenker Putin er sånn passe sjokkert over at gass-presset ikke ga resultater og at støtten fra Europa har vært såpass massiv. Det er uten sidestykke.
Russland sin vanlige måte å vinne en krig på er å redusere motstanderens økonomi såpass at de ikke lenger klarer å stå i mot og må inngå en fredsavtale som er til deres fordel. Problemet deres nå er at de økonomiske sanksjonene fra Europa neppe blir løftet med dagens frontlinjer. I tillegg, så sitter Europa på 2-300 mrd dollar frosne russiske penger. Disse blir neppe gitt tilbake til Russland som situasjonen er nå. Som jeg ser det, så prøver Russland å få Ukraina til å kapitulere*, men så lenge Europa opprettholder støtten og øker den slik de har gjort hittil, så er ikke det noe de får til.
*Og med kapitulere, så mener jeg at Ukraina anerkjenner hele eller deler av de okkuperte områdene som russiske. Da vil de nok også kunne få hevet sanksjonene.
The ultimate pylon upgrade: Ukrainian F-16 equipped with the advanced PIDS+ pylon, carrying four Small Diameter Bombs. Notice the integrated early warning and countermeasure systems built directly into the pylon design? Way of the future!
Litt kult , 4x SDMB pr pylon, så fort 8 bomber pr fly.
Skal Russland vinne, så kan ikke Russland bruke store ressurser på interne stridigheter. I følge denne analysen, så har FSB og militæret i Russland nå en intens “blame game” bak kulissene.
Putin har vært stille i et par dager nå (som han pleier å være når det skjer noe uventet), men han må snart komme på banen- og da bør han ha noen ansvarlige å straffe. (Han selv er aldri ansvarlig for annet enn suksesser.)
Ser for meg en form for stol-lek, hvor taperen er den som blir hengt ut som den ansvarlige.
Noen som faktisk vet hvor skadet Krim-broen ble av angrepet? Det er i hvert fall ikke åpenbart for meg. Det virket ikke som om den skulle til å falle ned, men det kan vel være at den delen av broen er såpass svekket at den ikke tåler tung last før den blir reparert?
Min utheving
It must be hoped that disengagement is not accompanied by the active obstruction of European efforts to sustain Kyiv’s war effort, such as by preventing the purchase of US equipment to gift to Ukraine. So long as the US allows re-export, Europe should be able to meet most of Ukraine’s needs. Shortages of air defence interceptors and guided multiple launch rockets will present tactical problems, but the impact can be mitigated.
If the US or Europe were to begin to expand sanctions against Russia, however, it would be timely. Russian stockpiles of legacy Soviet equipment, from tanks and infantry fighting vehicles, to artillery pieces, will be running out between now and mid-autumn, such that Russia’s ability to replace losses will be entirely dependent on what it can produce from scratch. At the same time, while Russia can fight another two campaign seasons with its current approach to recruitment, further offensive operations into 2026 will likely require further forced mobilisation, which is both politically and economically challenging.
Ser at rusi.org mener Russland vil gå tom for mye Sovjet-æra utstyr og må klare seg med det de selv klarer å produsere fra midt i høsten, så kanskje november 2025? (I finans, så er høsten okt/nov/des)
Det negative her er jo at Russland har lykkes med rekrutteringen sin, mens Ukraina sliter med sin egen. Jeg synes dog jeg har sett mer bruk av glidebomber fra ukrainsk side og mindre fra russisk side?
Det ser ut som Ukraina har fått opp et brukbart forsvar mot større droner? Alle de blå vingede ikonene er Orlan/Lancet/Zala/Supercam osv. Dvs større droner og “loitering ammunition”.
Russisk økonomi som baserer mye av inntektene sine mot utlandet på råvarer er veldig utsatt i resesjoner. Stålprisene er nå på sitt laveste siden 2016.
Shoigu er allerede på en ny tiggertur til Nord-Korea.
I mellomtiden må russiske soldater bruke egne penger for å bygge dronebeskyttelse for fly.
Det har jo reddet Russland så langt i krigen. Jeg antar også at Russland kjøper alt Nord-Korea klarer å produsere.
Russland får til og med bombekastere fra Nord-Korea. Dette er utstyr som Russland hadde enorme mengder av fra Sovjettiden.
Russland har ikke 140mm mortere såvidt jeg vet, så de har sikkert fått dem for å bruke 140mm morter ammo som Nord-Korea har. Det samme gjelder 60mm mortere. Russland har hovedsakelig brukt 82, 120 og 240 mm.
The volume of the liquid part of the NWF decreased by $4 billion in May.
There were $40.3 billion, $36.1 billion left.
Nedgangen i fondet skjer hovedsakelig i okt/nov/des, fall på rundt regnet 40mrd, 20 mrd og 15 mrd de siste tre årene?
Russland har kvittet seg med 29 tonn gull.
De har betalt en annen stat på en måte som ikke er sporbar. Jeg gjetter på Iran, Nord-Korea og/eller Kina.
Ny hagle-drone fra UKraina…
Ukrainian Chief-1 drone designed to hunt enemy UAVs has been approved for use by Ukraine’s Armed Forces | Ukrainska Pravda
Det kan jo bli interessant med slike flyvende rundt.
the drones are equipped with automatic recognition systems and can achieve the optimal distance for hitting a target. They can fire in manual or automatic mode.
Høres ut som den kan fly bort til mål og skyte selv.