Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Veldig interessant det du skriver. Hvilke fly er det snakk om? Jeg vet at Sverige sammen med Gripen-ene skulle gi to overvåkningsfly, men jeg tror ikke USA tillot det?

Men, de kan tydeligvis overraskes. Det er jo ikke som om russerne vet når Ukraina vil bruke disse flyene? Det kan jo være i lufta, i lav høyde, med radaren av før de drar opp og skrur på radaren. Vesten har uendelig mye flere F-16 enn Russland har operative fly som kan droppe glidebomber.

1 Like
6 Likes

En ting til: det virker svært vanskelig å holde luftvern i live ved fronten. De er svært sårbare mot droneangrep (som kan nå 50km). Et treff vil stort sett få hele dritten til å gå i luften på spektakulært vis. Man ender da opp i større grad på å støtte seg til håndholdte systemer

Enig, derfor satt jeg tåre emoji på million milepælen.
Skam på Putler.:japanese_ogre::poop:

2 Likes

Du må ha gått glipp av dette. Deltagelsen av Saab 340 ble senere bekreftet av Ukraina.

According to German newspaper Bild, the key to the engagement was a Swedish-supplied Saab 340 AEW&C “spy plane” that detected the Su-35 from over 200 kilometers away.

-The Saab then provided targeting data to the F-16, allowing the pilot to launch an AIM-120 AMRAAM missile and destroy the Russian jet, negating the Su-35’s own long-range missile advantage and overcoming the known limitations of Ukraine’s F-16 datalinks.

Overvåkningsflyene opererer i stor høyde, og med kraftig radar. Dette er veldig lett detekterbart for russerne, så de vet når flyene er aktive.

6 Likes

De vet når flyet er aktivt, men ikke når det blir aktivt. Jeg hadde vært overrasket hvis Ukraina ikke brukte agenter i Russland til å si i fra når det var vits å skru på radaren/få flyet i lufta.

Det har jeg gått glipp av ja! Utrolig nice å se at Ukraina har fått nok en del av forsvaret sitt online.

One of the sites that has had some of the most detailed reporting on the Ukraine conflict stated that “unofficial sources indicate that the Russian plane was attempting to approach the Ukrainian border to intercept Ukrainian fighters conducting precision strikes on Russian territory.” The Su-35 was then “caught in a pre-planned aerial ambush and shot down, failing to complete its mission.”

Ukraina brukte mao et angrep for å kunne forutsi når russerne ville sende fly i lufta i den retningen. Jeg gjetter at de hadde sitt radarfly i lufta, men med radaren av før de skrudde den på, fikk sendt info til et F-16 fly som så skjøt ned det russiske flyet.

3 Likes

Hvis man reflekterer over hvor “få” ressurser Ukraina har til rådighet for å gjøre dette, så kan man jo bare tenke over hvor raskt NATO hadde fått luftherredømme i en konflikt med ruzkiene.

Etter få uker kunne man brukt alle ressursene på å utrydde luftvernet på bakken, og så ville bakkestyrkene og artilleriet bli utsatt for tidenes bomberegn.

10 Likes

https://x.com/SzabadonMagyar/status/1933067247511113743

Georg Spöttle, Orban’s “best pundit” who has been influencing public opinion for years now, turned out to be a foreign agent (ruzzia), and his handler is colonel Oleg Smirnov (GRU)

Snart valg i ungarn.

13 Likes

Egentlig helt sinnsykt at eu importerer noe som helst fra Russland.

9 Likes

Spørs hvor mye de bryr seg…

1 Like

Helt sinnsyke tall. Høyeste jeg har sett før det er hundre+.

6 Likes

Egentlig beskrivende for hvor ulike Russlands og Ukrainas forståelse av å vinne en krig er. Russland er opptatt av å ta landareal, mens Ukraina er opptatt av å ødelegge Russlands evne til å føre krig.

Russlands krigføring er ekstremt kostbar, men lett å selge propagandamessig. Ukraina sin strategi er tyngre å markedsføre, siden den fokuserer på fremtidige slag. Den ser imidlertid ut til å ha en langsomt tiltagende effekt.

15 Likes

Skjønner at Ukraina trekker seg tilbake for å unngå for mye tap, men blir ganske mange tilbakeslag på slagmarken daglig nå. Tungt å skulle vinne tilbake igjen også om Russland får befestet det.

bilde

Når man har artilleriovertak er det ikke så vanskelig. Og ukraina har snart det.

Det er ikke optimalt.

Men drone overtrak, arty overtak og kanskje flyovertak. Blir spennende høst.

Ukraina lager mer 155mm vogner enn resten av nato tilsammen.

7 Likes

Etter å ha mottatt dagsrapport fra Syrski, har Zelensky offentliggjort en uttalelse der han sier at de ukrainske styrkene sakte driver russerne ut av Sumy oblast.

Innebærer at så langt har ikke den mye omtalte russiske offensiven mot Sumy med ca 55.000 mann vært vellykket.

20 Likes

Spørs vel om vi ikke i natt fikk årsaken til dette.

6 Likes

Offtopic
Israel ha r slått skikkelig til mot Iran. Det har jeg ment de burde gjort lenge
Hvis disse gale prestene får seg atomvåpen vil det spøke for israel
Bart’en er selvsagt i mot dette

7 Likes

Isolert sett kan man vel tolke israels angrep på Iran som positivt for Ukraina siden dronene fra Iran kan tenkes å ende opp med å bli brukt mot andre enn Ukraina.

5 Likes

Oljeprisen går opp (bra for Russland)
Vestlige våpen blir brukt opp (bra for Russland)
Iranske våpen blir brukt opp (bra for Ukraina)

… tenker dette er totalt sett negativt.

For ikke og snakke om hva kina kan finne på og gjøre nå ? Det er dessverre et perfekt tidspunkt og angripe Taiwan .