Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Angrep med sivile biler. Har de rett og slett gått såpass tomme at det blir mye sivile kjøretøy? Hvis de kjører på linje hardt som før, men med dårligere materiell, så skjønner jeg hvorfor det fører til rekordtap for russland

Mens Ukraina kjører ubemannede angrep

“dozens of units of robotic and unmanned equipment” supported by surveillance drones were used in the assault near the village of Lyptsi, north of Kharkiv.

Dehtiarov said the drones included ground systems equipped with machine guns, and kamikaze FPV drones.

Fortsetter denne krigen mye lenger vil jeg tro dette blir normalen… Da snakker vi industriell krigføring.

Når vi snakker om det…

Russian President Vladimir Putin has approved new budget plans, raising 2025 military spending to record levels as Moscow seeks to prevail in the war in Ukraine.

Around 32.5% of the budget posted on a government website Sunday has been allocated for national defence, amounting to over 137 billion euros, up from a reported 28.3% this year

Mao, Norge alene kunne finansiert denne krigen slik at Ukraina var på lik fot i ti år uten at oljefondet hadde gått tomt.

Det det er endel som sier at Ukraina ikke kan vinne krigen militært, men vesten har enorme industrielle muskler som Russland ikke har. Litt hjelp fra vesten (1% av gdp?) og Ukraina står svært mye sterkere enn Russland.

20 Likes

Skal vi legge den samme logikken til grunn for å forklare hvorfor Japan gikk til krig mot USA?

1 Like

Men dette kommer jo ikke at gå. De har ikke penger til dette. Og det finnes ikke virksamheter nok de kan drive inn skatter fra, og sociale tryghetsfonden eller hva den hetter kommer jo at gå tom.
Hvorfor ikke budgetere for mye mer? De må jo likevel trykke opp nye penger hvis de skall kunne satse så mye på militæret.

1 Like

Chaos unfolds in Russia: A man sets fire to a post office in Leningrad Oblast, while a series of explosions rock Moscow and St. Petersburg as unknown individuals launch fireworks and firecrackers in post offices and banks. Several pensioners have been detained, with Russian media alleging “involvement of Ukrainian call centers”.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/U3CrZFz0BF

9 Likes

Vi får bare håpe Ukraina kan klare å holde frontene og trå vannet til det hele lander.

4 Likes

Blir meget spennende hva som skjer når trump blir president.Er noen bra poeng her.

Det burde vel være verdt litt ekstra støtte til forsvaret av Ukraina?

Man blir jo så j**** :rage:

2 Likes

15 tanks på en dag er nok langt mer enn hva de klarer å finne frem fra gamle lagre, så helt sikkert en røff dag ved fronten for Ukrainerne også men det må være håp om at angrepene blir svekket.

:ukraine:

11 Likes

De gjør det rimelig bra, Russerene har ekstreme tap. Ukraina holder og rykker tilbake ved behov.

5 Likes

Interessant artikkel :ukraine:

11 Likes

Lurer på om de finner passet til den som fløy et fly inn i en skyskraper i Russland i dag?

Denne?

3 Likes

Ja var den videoen jeg tenkte på. Synd det var en ubemannet drone, ellers hadde de vel fisket ut et passende pass fra “vrakrestene”

Så ut som den andre dronen traff omtrent presis inn i hullet den første laget. Så at det skal være noen teknisk feil har jeg ikke stor tro på.

1 Like

Sikkert lest av mange allerede:

16 Likes

Kan det være GPS-spoofing, der de klarer å forskyve lokasjonen noen hundre meter sideveis?

Æ e forvirra. Korsn pass skulle det vært?

Kompass!

En liten god nyhet på morgen!

Edit: Og enda en dag med store ruzziske tap!

:ukraine:

15 Likes

Det var en henvisning til 9/11 hvor de fant uskadede pass etter to fly smadret to tårn i NY. Om enn litt klumsete formulert av meg.