Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Du fortsetter å diskutere på premisser jeg ikke er med på. Hvis du leser mitt svar så ser du at jeg tror Kina vil holde seg langt unna å angripe amerikanske skip

Altså, du spør meg om jeg tror på noe.

Og jeg svarer deg. Og begrunner hvorfor jeg tror det.

Så ser du fullstendig bort fra det jeg mener er en ganske bra argumentasjonsrekke, og skriver at “jeg er på ville veier”.

Så forklarer jeg deg ganske eksplisitt hvorfor jeg mener jeg ikke er “på ville veier” (det er bare en re run av argumentasjonsrekka i runde 1, som du åpenbart ikke fikk med deg, eller ville forholde deg til).

Vi kommer ikke til å bli enige. Fordi vi ikke er enige om premissene. Jeg mener man ikke kan se inn i framtida, og derfor må holde alle muligheter åpne. Du har en krystallkule, og kan si at Kina ikke vil angripe amerikanske skip. Jeg håper (for vår begges del) at du får rett. Men jeg er usikker, bl. a fordi Xi er en gammel, isolert, diktator. Og eldre isolerte diktatorer gjør (av og til) dumme valg.

Oppsummert:

Jeg mener det jeg mener (og mener jeg har gode argumenter for det).

Og du får mene det du mener (med dine argumenter).

Jeg opplever at du faktisk ikke virker å ville ta noen av argumentene mine til etterretning. Og da har vi heller ikke en diskusjon. For jeg argumenterer, og du gjentar bare en påstand, som kanskje mest er ønsketekning.

Peace out.

11 Likes

Kan garantere deg at Kina evner å se hva som står på spill ved en direkte konfrontasjon med USA.

2 Likes

Igjen, argumentene dine mangler.

Din personlige garanti betyr fryktelig lite for meg.

Skal du overbevise meg, så må du komme med overbevisende argumenter for hvorfor det skal være slik du sier.

6 Likes

Fordi konsekvensene er for store. Mener det er logisk og sannsynlig at de derfor holder seg langt unna det. Akkurat som at USA ikke angriper Russland direkte nå, eller motsatt

Ja, du kan se det. Men kan den kinesiske ledelsen det?

Ja, de klarer nok å se de store linjene og hva det vil medføre. Tror du virkelig ikke de forstår det?

2 Likes

Jeg håper de forstår det. Men historien (som jeg så ofte kommer tilbake til) er full av eksempler på det motsatte, altså ledere som ikke forstår. Eller har helt andre beveggrunner enn hva to personer som sitter og skriver på TI på en fredags kveld kan klare å forestille seg. Det er jo ikke akkurat sånn at hverken du eller jeg satt i 2021 og tenkte at Putin kunne være så cray cray at han ville gjenskape Stor-Russland under Tsar-tiden. Men det var han altså. Og han burde da virkelig virkelig vite bedre.

Eller hva med Yuri Andropov? Det viste seg at han (og mange sovjetiske ledere) genuint trodde at USA kunne finne på å kjøre en nuclear first strike mot Sovjetunionen. Reagan var helt rysta da han fant ut. Fordi han hadde jo tenkt at de måtte forstå at “det ville USA aldri gjøre”. Men Andropov og folka hans levde ikke i Reagans virkelighet. De levde i sin egen virkelighet. Og var omgitt av folk som ikke utfordret denne virkeligheten. Akkurat som Putin har vært også. Akkurat som Xi nok dessverre er. Og det gjør meg bekymret. For at den kinesiske ledelsen ikke helt forstår hva konsekvensene vil være. Ev. tror at konsekvensene er ok å bære for å få gjenforent Kina. Hvis det er en ting man skal lære av de siste års hendelser, så er det å ikke ta prat av typen “dette området tilhører rettmessig til vårt land” som tom retorikk. Og vi vet alle hva Xi sier om Taiwan…

21 Likes

Xi bruker korrupsjon jegere til å ta ut alle som jobber mot han. Nøyaktig samme opplegg som som i Russland. Har du partiboka i orden, så blir du ikke tatt for korrupsjon.

8 Likes

Ja, det begynte å bli passelig urovekkende da han ikke klarte å gi seg etter 2 perioder (slik alle andre, inkludert Deng, selv om han figurerte i kulissene lenge etter sin avgang) har klart. Det er ikke mange i den nære kretsen rundt Xi nå som kan si i fra til ham / realitetsorientere ham. Skummelt.

4 Likes

Et viktig poeng som Kina garantert har sett i krigen i Ukraina er at det er ekstremt vanskelig å skaffe seg luftherredømme. Det er også svært vanskelig å ta seg over et hav uten luftherredømme…

På den andre siden, kan Kina bygge nok missiler til å bare flate ut alle kjente lokasjoner for Taiwansk luftvern og ødelegge alt av rullebaner osv?

Btw, så vil Kina etter å ha tatt Taiwan ha kontroll over 70% av high end produksjonen av high end chipper. De kan kutte tilgangen til Apple, Nvidia, etc. På samme måte som Huawei ble til ingenting over natta, så kan Apple og nvidia bli det samme.

4 Likes

Jeg tenker han har ca like mye makt som Putin har vi Russland.

Jeg tror makten til XI er mer sjør.

I Kina finnes det fortsatt flere store og mektige fraksjoner. i Russland virker det kun å være FSB fraksjonen som Putin er endel av som kan felle han.

Dersom riktig så kan det være taktisk utspill for å få Putin til forhandlingsbordet. Dersom han tror USAs støtte blir mindre etter januar så vil han ha større tro på seier/fremgang og ikke være like presset til å lande en avtale.

Jeg sitter noen ganger med følelsen av at dette kan bli verre før det blir bedre, men det virker ikke som Sovjetuni…Russland har så mye mer å rutte med.

Etter omveltningene i Syria ser man også at Russlands evne til å projisere makt utenfor egne grenser ikke er reell lengre. Også en bekymring for støttespiller Iran - får vi en endring i ledelsen der også etter hvert nå som de andre Baath-lederne er ute av gamet med Assad-regimet som last man standing.

2 Likes

Spennende å se om Syria er den første i en rekke på flere domino-brikker som faller.

3 Likes

Jeg tror Kina har mer å tape økonomisk på en krig med USA, enn det USA har.

1 Like

Med en rekruttering på 700 soldater om dagen er det 1160 soldater mindre på vakt i dag!

16 Likes

Hvordan vil dette kunne påvirke forholdet mellom Russland og Kina om det stemmer?

1 Like

Veldig interessant, misnøye med myndighetene flere steder i landet

9 Likes

Pensjonistene i Russland har som regel lite å rutte med. De er blant de første som får problemer med å dekke primærbehovene mat og husly.