Det er lite skyting på 200+ meters hold i Ukraina. Nærkamp i skyttergraver eller på laaaaangt hold med skarpskyttergevær. Det vi vil merke vi mangler i en evt bakkekrig er noen hundretusen droner og deres operatører.
Enig at vi må kjøpe droner,men i Finnmark kan det bli lengre hold en 200 m ,sikkert helt opp til 4-500 m og da er 7,62 overlegen.
Ukraina er paddeflatt. Norge har masse fjell.
I afghanistan som også har masse fjell merket man begrensningene til 5.56 massivt. (derfor USA nå bytter kaliber).
Så, du er klar med AG-3-en din. 5 km lengre borte, så blir det sendt ut droner. De bomber så skyttergraven din. Spilte det noen rolle at du hadde 7,62 i stedet for 5,56?
Infanteri er ekstremt sårbart i 2024, på en helt annen måte enn tidligere. Det var “ingen” som brukte droner i Afghanistan. Nå er det ekstremt mye mer overvåkingsdroner og FPV droner.
Bare et lite spørsmål: Hvilket vær må det være for at det er “flyvær” for droner?
Er jo ganske ofte (høst, vinter, vår) i Finnmark at jeg ser for meg at det ikke er helt gode forhold for droneflyging, sånn mht vind.
@Andor ser ikke for meg at soldater vil komme særlig i kontakt med hverandre i Finnmark om Ru skulle prøve seg. Vi kommer trolig til å ha luftherredømme, og de få kjørbare veiene som finnes er lette å ødelegge, på flere punkt. Resten av terrenget er myr / lav bjørkeskog / fjell og et mareritt å ta seg fram i sommerstid.
Finnes tre bruer totalt over Tanaelva. Hvis de ikke fortsatt er underminert (slik de var under den kalde krigen), så er det ganske lette å blaste ut av eksistensen med egne fly.
Og Murmanskjernbanen, som er key for logistikk for en sånn operasjon? Kommer til å være ubrukelig i løpet av timer.
Og jeg har ingen tro på at Ru. har logistikk-skills til å ta seg flere hundre km inn i Nord-Finland eller Norge vinterstid (da kan man jo kjøre litt utenfor vei, om ikke annet).
Og den der isfrie havnen / tilgangen til Barentshavet? Den risker de i så fall å miste. Permanent.
Jeg har ikke sett planene til russland,men om de tar seg over vidda er det sol klart at det kan bli lange hold. Har vi en betydelig styrke i Nord med 7,62 er jeg sikker på at vi er mye sterkere rustet .Har skutt med både AG3 og 223 og det kan ikke sammenlignes .
Siste rest av sprengstoff ble fjernet på sent 90 tall.
Men alle kamrene på bruene, fjellsidene og slikt er der jo enda. så det krever bare noen timer innsats pr punkt før de er klare til å sprenge igjen.
Hovedproblemet er jo at vi har valgt å sanere lyngen linjen. fordi det ville vært dumt å ha den i bakhold.
Her snakker vi 7,62 og 5.56.
sistnevnte og 223 er veldig like, men ikke helt like.
Begge NATO-patronene er av relativt gammelt design. Det har kanskje ikke vært en revolusjon innen krutt og hylsedesign, men simulering i datamodeller er på en annen planet enn da disse patronene ble designet.
Volum og vekt, målt opp mot rekyl og effekt på målet på ønsket avstand er typiske parametre. I tillegg kommer mengde uforbrent krutt i de mest aktuelle løpslengden. Dette har mye å si for både munningsglimt og design og funksjon til lyddempere.
Jeg synes det er interessant at kulediameter rundt 6,5 til 6,8 mm ser ut til å komme fordelaktig ut i forhold til 7,62mm. Bedre ballistisk koeffisient på samme kulevekt, kan gi bedre presisjon og lavere energitap på lengre avstander. Samtidig gjør størrelse og vekt på ammunisjonen den aktuell for platformer som er mer kompakte enn dagens7,62mm våpen.
Den over 100 år gamle 12,7x99 mm ammunisjonen står over for samme utfordring som 7,62x51. I mange anvendelser er det like effektivt å bruke .338, mens mot panser trenger man som regel enda grovere kalibre for å få større og bedre utformede sprengladninger i prosjektilet.
Både andre verdenskrig og Vietnamkrigen medførte at nye patroner ble standard i flere land. Det vil ikke overraske meg om det kommer nye patroner etter krigen i Ukraina.
Største problemet utover avstand er at kroppspansring er såpass vanlig at 5.56 mot en fiende som Kina vil ha enda mindre effekt. Der kommer 6,5-6,8 også veldig godt ut.
Dette er gull at Ukraina klarer og ta ut russisk oljelager .
https://x.com/MrFrantarelli/status/1873417136829509934
Man skjønner jo hvorfor “glide” bombene til russland inneholder så mye sprengstoff som mulig og brukes til å treffe store mål.
For særlig presisjon virker de ikke å ha.
Så en film med russere som prøvde AK med 7,62x39 mot ukrainske vester/plater. Gikk ikke gjennom på 30m.
12mm kortere hylse, og kraftig konisk fasong, gir betydelig mindre hylsevolum enn i en 7,62x51 NATO. Det gir betydelig lavere anslagsenergi på samme kammertrykk. (Det er kanskje litt optimistisk å forvente at gamle AK47 kjøres på samme trykk.)
Da ble status i tall for slutten av 2024 790.800 soldater skadd eller drept i krigen:
Så blir det spennende å se hvordan gasspriser og forsyningen til Vest-Europa blir fremover:
Kortsiktig blir nok prisene ganske stive siden gasslagrene i Europa er på full fart nedover, mens prisene stiger sakte men sikkert, og er nå på over 85$ fatet olje.
Dessuten, med mindre rørgass blir det mer LNG, som er betydelig dyrere.
Pussig nok mer LNG fra Russland også:
Zelensky ; "I always think of the story of an old Ukrainian man, whom the occupiers asked, in Russian: ‘What time is it?’ And he said, in Ukrainian: ‘It’s time for you to get off our land’.
Det begynner å bli mange russere som ikke lengre er i stand til å forlate Ukraina.
Russiske myndigheter finner det stadig vanskeligere å friste russere til å verve seg til invasjonen av Ukraina. Fem årslønner rett på konto for å signere kontrakt er store penger for svært mange. At de må legge så mye penger på bordet, kan ikke bety annet enn at de fleste i Russland ser på dette som en enveisbilett.
Da er det ikke kun Gassen der giver Putski hovedpine
SVIN
Det går raskt frem på slagmarken for Ruskiiiiiiiiies
Putski skal vel bruge 400 år for at erobre hele Ukraine
Slava Ukraini
Dansken