Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Norge har også lekt tøffe en gang når noen saboterte for hvalfangsten.
Om jeg ikke huske helt feil så skjøt de i stykker båten også, men alt er litt lettere når det ikke er et land som står bak.

Ser ut til at en mener det har vært to tilfeller på Østlandet? Noen som har peil på hva en tenker på der? Den på Vestlandet er vel det tilfellet i Bergen knyttet til trafostasjon kanskje. Samt avsporingen av Kirunabanen i Nord. Pluss Svalbard og lyttekabelen.

2 Likes

Over 2.000 mann :eyes: :fire: :exploding_head:

Hvis tapstallene over er noe i nærheten av de faktiske tallene, så sier denne uttalelsen fra kreml mye om hvor lite mennesker er verdt der bort:

:ukraine:

17 Likes

Der kom pakken!.

The White House announced the allocation of aid package with a n estimated value of almost $2.5 billion to Ukraine.

Today’s announcement includes an additional $1.25 billion drawdown package for the Ukrainian military and a $1.22 billion Ukraine Security Assistance Initiative (USAI) package

https://x.com/bayraktar_1love/status/1873689307027755256/photo/1

18 Likes

Interessant kilde til bekreftelse av ruzziske tapstall her:

Og for de som ikke gidder og åpne opp linken, så er dette essensen
Russia’s financial incentives for conscripts are almost certainly aimed at ensuring that their ever-increasing losses, which currently total over 760,000 killed and wounded, and an average of 1,523 per day in November 2024, are sufficiently replenished. The incentives are also almost certainly aimed at reducing the likelihood that Russia will have to conduct further mobilizations, which the Russian leadership believes are damaging public support for the war and increasing the risk of further disastrous large-scale emigration

• , the British Ministry of Defense said.
8 Likes

Denne er vel like viktig?
image
Det å betale for krigen med ruzzernes egne penger er jo genialt ettersom motsetningen mellom å gi støtte til Ukraina og andre gode formål da faller bort. I tillegg vil jo mye av disse pengene kunne gå til våpenindustrien i vesten.

15 Likes

Trump utalte at det ikke var så lett å få til en forhandling med putin som han trodde.

Så kommer disse pakkene. og nå driver folk å griner på russiske TG grupper.

Som Trump sa, vil ikke Putin forhandle om fred skal vi sende alle våpen UKR trenger. Vi er ikke der enda, men Biden admin kan ikke gjøre noe i eller med UKR uten at Trump teamet godkjenner. ( det er iallefall gjeldene kotyme).

9 Likes

Trump er alt før vek og mesig før at få Putin og ryzzland til noe som helst.
Han må gjøre klart at “gjør som jeg sier, ellers ordner jeg så kun blir pulver kvar av er!”

Det duger ikke å si at “var nå flinke små gutter og forhandle frem en løsning”.

Man kan ikke forhandle med Moskva som med normalt folk. Man må gå ut steinhart og siden øke pressen. Mulig Trump begynner å inse det.

5 Likes

Mere brænde på det øknomiske bål :fire: – Hvor længe holder Putski ?? :thinking:

$ 3.4 Billion :+1: :us:

:partying_face: :partying_face: :joy:

:fire: :fire: :fire: :fire:

Mere hovedpine :exploding_head:

Slava Ukraini

Dansken

15 Likes

Tja, det er kanskje det mange tenker.
Min skepsis mot Trump gikk på at det ble sagt mye i retning av at han ikke ville støtte Ukr for enhver pris.

Nå kan det se ut som prisen er riktig, og så lenge Ru ikke vil ha reelle forhandlinger, så får Ukr det de trenger.

Håper at all min Trump-skepsis blir gjort til skamme. Så langt har han levert godt, selv om han ikke er i posisjon ennå.

11 Likes

Har ikke det Ukraina gå etter den type infrastruktur før

6 Likes

Jeg tror kanskje vi (altså oss som ser på dette fra vesten / sympatiserer med Ukraina) ikke helt klarer å se for oss hvordan dette ser ut fra Putevaret & co sine hoder. For oss virker det jo som en soleklar “win” for Lille P & Kleptogjenget hvis de skulle få en gavepakke av en deal hvor de får fryst fronten der den er nå + at Ukraina ikke får være med i NATO ev. får en ok sikkerhetsgaranti. Men er det en like soleklar “win” i hodet til noen som er av den oppfatning av at hele Ukraina er en del av Russland? En som forventet at det skulle være annektering av type Krim 2.0? Kanskje ikke. Som tidligere nevnt i denne tråden, diktatorer gjør merkelige ting, og vurderer ofte situasjoner dårlig.

For å si det sånn: Fire dager etter Pearl Harbor erklærte Hitler krig mot USA. Ikke omvendt (for ordens skyld, USA hadde nok erklært krig etterhvert, men likevel).

P-man mista klinkekulene sine lenge før februar 2022. Jeg – for min del – tror ikke han har funnet dem igjen. Så om man tilbyr ham det vi skjønner er det best mulige utfallet for ham, så er det ikke gitt at han forstår det, eller velger å benytte seg av tilbudet.

4 Likes

Det hadde vært et win. De hadde fått noen år på å få ting på plass, mens militær støtte til Ukraina hadde falt bort. Så hadde de tenkt at alle gode ting er tre og gått til angrep igjen.

4 Likes

Burde kanskje vært postet under memes, men den passet godt her dagen før en fridag :rofl:

14 Likes

Selvfølgelig hadde det vært det, rent objektivt (for P/Ru). Men er P-1000 rasjonell? Forstår vi godt hvordan verden ser ut i hodet hans? Forstår vi beveggrunnene hans? Altså, vi vet ikke nok. Kanskje har legene sagt til ham at han har 2-3 år igjen. Og da må han jo få dette til og ikke senere (i hans hode, vel og merke). Man skal være forsiktig med å tillegge utstrakt rasjonalitet til folk som har vist seg å gjøre ting som ikke er sveldig rasjonelle (spesialoperasjonen) imho.

NATO har kanskje våknet litt :+1:

6 Likes

Antar at vi snakker om denne

:sweat_smile:

2 Likes

De bør sende mye mer enn dette :motor_boat::motor_boat::motor_boat::motor_boat:

3 Likes

Stadig nye våpen og kampmetoder, Ukraina kan bli en viktig produsent av morgendagens forsvarsmateriell for vesten i årene som kommer. Fin liten video i linken:

Edit: Bilde av dronen :+1:

17 Likes

Spennende og se om Norge tar noen kraftige tiltak og styrker forsvaret . Det var total galskap og skrote AG3 . Vi burde snarest kjøpe minst 200 tusen i tilsvarende kal,223 er alt for dårlig på lange hold.

5 Likes