Ser ingen stor grunn til bekymring. Skuta er av 2024 årgang, og neppe en de ville brukt til sabotasje. Er nok eierne av lasten som leter med lykt og lupe etter kjøpere, og/eller bare avventer i vente av høyere gasspriser.
Du og @WernerVonHaussenberg har nok rett i at plassering og alder ikke tilsier at det ryker noe under vann. At skipet monitorerer saker og ting er vel heller mer sannsynlig,
Hvis man ser hvor viktig norsk gass er for Europa, så skjønner man at lyset går mer eller mindre av i Europa om den norske gassen blir kuttet:
De viktigste gasskilden for Europa er 1) norsk rørgass, og 2) LNG fra USA.
LNG fra USA ser ikke helt ut til å øke, mens norsk gass holder stand.
Jeg kan ikke all verden om sikkerhet, og angrepspunkter, men håper (og tror) at elektrifiseringen av Troll betyr mer back-up systemer for å holde ting i gang, mer enn flere mulige svakheter og angrepspunkter.
Skulle vært rart om ikke norsk infrastruktur på naturgass er solid saumfart, og stadig overvåket.
I det området hvor skipet har vært er det vel få ting av interesse for å monitorere ut fra hvordan jeg leser infrastrukturen beskrevet i bla. tråden småprat.
Saumfaring før de(kablene) begynner å ryke, en etter en, etter 20 Januar.
Hvilke kabler? Tenker du på de som vil resultere i lavere strømpriser om de blir kuttet?
Njei, hehe, litt fort og feil skrevet. Tipper at noe skjer med gassrørene.
Hvor saker og ting ligger på havbunnen har de jo kartlagt for lenge lenge siden. Tenkte mer på monitorering ift. “Hva gjør nato når vi kjører zig zag i energisektorbakgården”, innhenting av NATO signaltrafikk som en konsekvens av vår opptreden osv osv osv
EDIT: Nybygd i kina kan jo ha sine fordeler der ift hvilke systemer som kan være ombord når man så hva en påstår kan ha vært ombord i ankertankeren i Østersjøen ref. linken postet for noen dager siden.
Ser ut som den har gått langs Europipe1 fra Draupner, for så å krysset over Europipe 2 opptil flere ganger.
Her har de også krysset nordlink som går til tyskland
Tror nok Ukraina vet om russland sitt største oljeraffineri så dette tyder på desperasjon .
Laaaaang lesing om hva Ukraina kan gjøre for å stå sterkere
Interessant om Putin og atomvåpen:
Kanskje litt for mange av oss har trodd at atomvåpen var utenkelig i denne krigen?
Kanskje flere burde tenke at russland før eller senere kommer til å bruke atomvåpen, og at et massivt first-strike er den eneste løsningen.
Vi bør ha i bakhodet at politikerne som nå forlater sine poster i den amerikanske regjeringen ønsker å forme sitt ettermæle.
Jeg pleier å legge liten vekt på hva politikere publiserer i ettertid. Det blir alt for ofte et forsøk på å sette sammen tidligere avgjørelser, vurderinger og kompromisser, til en helhet som passer bedre i ettertiden.
@tusekakk Jeg har for mange barn til å ønske meg WWIII, det er jo urealistisk å få tatt ut alt av ruzziske atomvåpen i ett strike så det funker ikke.
Litt mer hyggelig å se hvordan de klarer å ødelegge en tank helt selv
Hadde det ikke vært for russiske ubåter kunne USA fint ha gjort det.
Flere som undrer seg over Mulan!