Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Kanskje de leser på tekinvestor :sweat_smile:

5 Likes

Flere kilder melder at en større ukrainsk offansiv har startet i kursk

19 Likes

9 Likes

Heldigvis flere som reagerte på Dagsrevyens tvilsomme narrativ i går…Redirecting...

3 Likes

Ligger gerne ind mit indlæg for 4 dage siden — minimal fremgang for Ruskiiiiie i 2024

Det går raskt frem på slagmarken for Ruskiiiiiiiiies :joy:
Putski skal vel bruge 400 år for at erobre hele Ukraine :thinking:

Dansken

8 Likes

Ikke en tilfældighed at Mulan har cirklet rundt lige der :astonished:

I følge Danske TV" News har Mulan krydset flere gange PRÆCIS hen over kablet IOEMA som går fra Norge mod Danmark og flere ande Europæiske lande.

Det er refereret fra en artikel med billede af krydsning og kablet indtegnet på søkortet — ved ikke hvorfor at Norske medier ikke har Kablet med !!!

Scroll ned til billed 2 i artiklen — ingen tilfældighed :exploding_head:

Dansken

5 Likes

Tojes time (https://open.spotify.com/episode/1YfvfMdMPJru2Xc1xFAHQE?si=n_Ntglw6SJiDsQ8IaHLxiA ) gir et bilde av krigen som ikke samsvarer med det jeg leser i denne tråden. Å anklage Toje for å løpe putins ærende blir en litt for enkel analyse. Jeg tror han er en sannhetssøker, også der sannheten er ubehagelig og tung å bære.

3 Likes

Det mest interessante, er at russerne legger ut videoklipp av kolonner med ukrainsk panser, og klager over at angrepsdronene deres stoppes av elektronisk krigføring.

Tidligere i krigen ville Russland ha brukt både helikoptere og massive mengder med artilleriild mot slike kolonner. At Russland må rasjonere på helikoperne på grunn av luftvern og tidligere tap er ikke nytt. At de må spare på artilleriet er imidlertid en interessant utvikling.

Mangler russerne kanonløp i brukbar stand, er dette mer alvorlig enn om de mangler ammunisjon.

18 Likes

I stedet for å legge ut bilder av ukrainske kolonner som har blitt slått ut er vel ganske spesielt.

De burde kunne brukt droner, artilleri, helikoptere, håndholdte våpen, miner, osv. Hvorfor skjer ikke det?

Man kan jo lure på hva som hadde skjedd hvis Ukraina angrep i Zaporizhzhia nå?

For Ukraina sin del, så er det noen store gevinster ved å sloss i Russland. Først og fremst, så er det russisk infrastruktur som blir ødelagt. Sekundært, så viser det at putin ikke har kontroll over krigen.

18 Likes

Rykter sier at målet i kursk er et atomkraftverk. Men pr nå virker alle rykter å kommme fra russiske kilder. Så vi må nok vente en uke eller to før vi vet noe håndfast.

3 Likes

Tviler på at de vil rote seg bort i atomkraftverket, men kan jo være der vil bytte det mot atomkraftverket i Zaporizhzhia når det blir forhandlinger på et tidspunkt. Det er lettere for Ukraina å bytte bort en bit av Russland mot å få tilbake Ukraina.

10 Likes

Det kan tenkes at sektoren som Ukraina valgte ikke sier så mye om målet, men mer om hvor sterkt forsvaret av sektoren var. Russerne ser ut til å bekymre seg over at det var Kadyrov sine spesialstyrker som holdt denne delen av fronten.

11 Likes

Hej Norge

Dagens :smiley:

Og Denys :smiley:

Endelig ser Solovyo og hans studie kompaner skriften på væggen :partying_face: :partying_face:

Dagens pollental — Ukraine er ved at geaere op efter Juleferien :joy:

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

12 Likes

Så den samme på Youtube for litt siden

Veldig interessant, lærerikt og litt ubehagelig å høre om hvordan Russland tenker, atom-faren og at det faktisk går tungt i Ukraina. Samtidig så skjønner man det ikke er 100% enighet
om situasjonsforståelsen i Ukraina-krigen, også i forsvaret, selv mye er likt.

Major og hovedlærer på krigsskolen Amund Osflaten virker å være kompetent på området:

Major Osflaten skjønner sikkert like mye om krigen i Ukraina som de skarpeste hodene på Tekinvestor:

Og ikke minst har jobbet på prosjekter som gir kunnskap om krigen i Ukraina som er oppdatert, og relevant.

Mao sikkert verdt å høre på for alle som ønsker å lære noe om hva situasjonen faktisk er i Ukraina pt.

Synes likevel det mest interessante er at Major Amund Osflaten har fått klarering fra Forsvaret til å gi sin situasjonsforståelse av krigen i Ukraina, all den tid det kanskje ikke er 100% på linje med det jeg ser som hovedoppfatningen og situasjonsforståelsen om krigen i Ukraina, ut fra det jeg leser fra andre eksperter fra Forsvaret i media, og hva jeg får med meg fra godt orienterte personer på Tekinvestor. Er det bare høyt under taket i Forsvaret, eller finnes det andre grunner?

2 Likes

Rent prinsippielt, så er det alltid bedre av de militære å overvurdere motstanderen, enn å undervurdere ham. Dette er en viktig kontekst.

Når det gjelder krigen i Ukraina, så er det en intens propagandakrig i media. Det er også et element at Ukraina ikke ønsker å fremstå som sterke, siden de tidligere har erfart at hjelpen har tørket inn etter perioder med fremgang.

Når det gjelder kvaliteten på materialet som det norske forsvaret mottar, så regner jeg med at det er det samme som resten av NATO får. Her er det igjen et område der Ukraina har dårlige erfaringer. De deler planer med USA, og leser om det i WP eller FT like etterpå.

Jeg tror at vi må leve med usikkerhet, og diskutere det vi faktisk kan observere.

8 Likes
4 Likes

1 Like

Originalen av intervjuet, uten dubbing, skal være tilgjengelig, eller kommer. Lex adresserer språket både i innledningen, og i starten av intervjuet.

Han sier også at han tenkt å ta tilsvarende samtale med Putin.

Det blir iså fall interessant å se om Putin også blir utsatt for kreativ dubbing.

2 Likes