Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

1 - 2 dager og 800.000 passeres, ganske enormt antall

Shahed droner har jo ikke store effekten lenger om alle enten skytes ned eller blir avledet av elektronisk jamming:

:ukraine:

8 Likes

image

• AFV snitt er på ca 20, så 2x snittet
  • Vehicles and fuel tanks snitt er på ca 33, så 4x snittet
  • Tanks snitt på ca 97, så 1/6 av snittet (begynner å gå tomt?)
  • Artilleri snitt på ca 216, så 2/5 av snittet (trukket godt tilbake pga droner med tilsvarende rekkevidde?)
2 Likes

Mange skytes ned med luftvernmissiler. Det koster penger for Ukraina, samtidig som de risikerer at de mangler skuddklare missiler dersom det kommer kryssermissiler også.

3 Likes

Det er klart at Ukraina bruker og binder opp ressurser for Ukraina, men kostnaden for ruzzerne er vel minst like stor og det økende antallet som avledes ved jamming er vel tilnærmet gratis. Så jeg synes dette er en lovende utvikling.

2 Likes

Andrew perpetua har oppdatert kartet, han sier selv det er konservativt.

https://map.ukrdailyupdate.com/?lat=51.283285&lng=35.368948&z=12&d=20093&c=1&l=0

3 Likes

Tror ganske sikkert at mengden tilgjengelig utstyr av den typen som du la inn her er på vei ned for Russland nå. Lagrene er vel stort sett tømt nå så mengden nytt og restaurert utstyr som blir tilgjengelig tror jeg er relativt lavt.

Og så tror jeg Ukraina får utnyttet mer av utstyret de har fått ved å operere i et område hvor Russerne ikke har fått minelagt og befestet seg like godt som ved fronten i Ukraina. Helt utrolig at russerne ikke har fått kastet ut Ukraina, viser slik jeg ser det at de ikke har så mye mer å sette inn. Må da være en skikkelig torn i siden på Putin at Ukraina herjer med de i Kursk.

8 Likes

Hej Norge

Dagens !!

Hvis dette har gang på jorden — ja, så må Europa og og US give den gas :thinking:

:partying_face: :partying_face:

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

6 Likes

Liten oppfølging på denne:
http://x.com/Michellewb_/status/1876234006645076150
image

2 Likes

Jeg var litt for rask til å påstå at Russland brukte lite artilleri mot kolonnene. Jeg så åpenbart ikke på et vidt nok bilde. Her er det ca 300 ferske kratere i snøen. De er spredt vidt utover. Når russerne på det meste bommer på veien med over en kilometer, tenker jeg at det vitner om utslitte kanonløp.

5 Likes

Russerene har hele krigen slitt med nøyaktighet.
Men de har hatt mengden, så da gjør det ikke så mye.

3 Likes

Har hatt er stikkordet her, det har de jo faktisk ikke lenger. Det fungerer heller ikke mot mobile styrker. Det fungerer sånn passe mot stasjonære ukrainske forsvarsposisjoner tenker jeg.

Hvis de ikke lenger har helikoptere som de kan bruke, så er Russland nede på droner og miner til forsvar mot ukrainske angrep.

1 Like

Er mannskapet edru da? Vinter og kaldt. Hvorfor ikke værme seg med litt vodka?

6 Likes

Zelenskyy ser mao for seg å bli enige med USA, for så å presentere den avtalen for Russland. Kan jo bli interessant.

En parameter til kan kanskje være at de har trukket de lengre vekk fra fronten?

1 Like

Droneangrep nær Leningrad er kanskje litt følsomt for mange av de som ikke har følt at krigen angår dem:

19 Likes

Hørte på denne på Spotify tidligere i dag. Skjønner ikke helt hva det reageres så sterkt på. Zelensky var fantastisk. “Slap on the wrist” var en liten del av en lengre samtale rundt korrupsjon. Husker ikke hvilken sammenheng akkurat den kommentaren ble sagt, men Zelensky snakker en del om hvordan de bla.a har fengslet oligarker som er korrupte, og hvordan de aktivt jobber med en haug tiltak for å bekjempe korrupsjon. Det hørtes veldig bra og troverdig ut spør du meg. Fridman snakker flytende russisk siden han er født i Tadjikistan og har bla.a. bodd i Moskva da han var yngre. Fridman ville gjerne gjøre intervjuet på russisk siden begge snakker det flytende, og det ville bli en mer “rik” samtale da de slipper oversettere som gjør at de små detaljene i samtalen kan forsvinne. Men av gode grunner nektet Zelensky å snakke russisk, men ville heller snakke ukrainsk. Noe Fridman ikke snakker. Dermed snakket Zelensky ukrainsk, og Fridman russisk og engelsk, hvor det da ble oversatt frem og tilbake. Så ble hele samtalen dubbet ved hjelp av AI i Zelensky sin stemme på russisk, ukrainsk, engelsk, og alle andre språk. Så i praksis hele verden kunne høre intervjuet i Zelensky sin stemme på sitt morsmål (spansk, kinesisk, osv.)

Må si jeg blir så ufattelig imponert over Zelensky! Snakk om å rise to the occasion. For en mann. Irriterte meg litt enkelte ting Fridman sa, bla.a. gjentok han flere ganger “jeg har en drøm om at du, Trump og Putin kan sette dere ned å finne en løsning til fred”. Fikk en grundig redegjørelse igjen og igjen av Zelensky på hvorfor dette er naivt. Zelensky virker så intelligent og streetsmart med måten han svarer på. Samtidig er han veldig folkelig på enkelte ting. Fridman snakker i en eller annen sammenheng om muligheten for å tilgi Putin dersom man skal skape en varig fred. Zelensky ler først, før han spør om Fridman tror det vil være lett for alle de som har mistet sine kjære på brutalt vis, å se at det ikke får noen konsekvenser for drapsmannen. Men bare å tilgi han og gå videre? “No. You want to bite his head of. Fuck him!” (Fritt fra hukommelsen)

Anbefaler alle å høre denne! Store deler av intervjuet er det Zelensky som snakker.

18 Likes

Andrew Perpetua har laget ny konto som kun poster kartoppdateringer.

https://x.com/UkraineDailyUpd

3 Likes

De jeg har sett reagere mest, er russisktalende. Blant annet har det irritert folk på begge sider at Fridman skal ha snakket tilgjort dårlig russisk (det er morsmålet hans).

Fridman tok seg kanskje vann over hodet noen ganger. Ikke lett å havne i replikkveksling med en standup-komiker, som i tillegg har studert jus.

(Jeg har forøvrig inntrykk av at mange vellykkede komikere er både smarte og raske i tankegangen. En del har også brukt humor for å takle en hard oppvekst. Aldri undervurder en komiker…)

9 Likes

:partying_face: :partying_face

:Ukraine strikes 3 Russian air defense systems in single day, Navy claims

DK

11 Likes

Det har du nok rett i. Zelensky med sin bakgrunn som showman og nå herding gjennom de siste årene er nok ekstremt godt drilla.

Fikk ikke inntrykk av at dette var noe godt planlagt “Kreml-propaganda”. I så fall gikk det over hodet på meg. Tonen mellom de var veldig god egentlig (med mindre det var tilgjort vennlighet), foruten at Zelensky trolig ble litt oppgitt over naiviteten til Fridman enkelte ganger. For det meste snakket Zelensky i lange perioder, uten at han ble avbrutt eller stilt veldig konfronterende spørsmål.

Kjenner ikke så godt til Fridman fra før, foruten at han vel er fan av Musk og co. Men Fridman er så vidt jeg vet utdannet innenfor AI-feltet, så kan vel likegjerne være pga felles interesser der. Uansett, skulle det være godt skjult russisk propaganda som egentlig ligger bak, så tviler jeg på de klarte å rekruttere flere utenforstående rundt omkring i verden til å støtte deres syn.

3 Likes