Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Det kan være direkte dødelig å gå fra å være fullblods alkoholiker til å ikke få tak i det. Smart måte å øke tapene blant de forfyllede ruzziske “soldatene” :grin:

5 Likes

Jeg har lest at Russerne har flyene og glidebombene, men har mistet mye av evnen til å drive med drone rekognosering. Ukraina har fokusert på og ta ut overvåkingsdroner som gjør det mindre effektivt med glidebomber.

Stort angrep med missiler og droner, men mye blir tatt ut av luftvern og elektronisk “jamming”:
image

7 Likes

Hehe,dette er meget bra,russerne fortjener dette og mer til så lenge de okkuperer Ukraina.

14 Likes

Kjipt.

3 Likes

Var ikke klar over at Pokrovsk, i tillegg til å være et logistisk knutepunkt, også var et sentralt sted for koks. Men det er vel derfor det er et knutepunkt…

7,6 millioner tonn er ikke mye på en global skala der Kina produsere over 1000 millioner tonn, eller 54% av verdens stålproduksjon, men en del om man sammenligner med nr 2 på lista, India med 140 millioner, eller 3 og 4, Japan og USA med hhv 87 og 80 millioner tonn, og i alle fall om man sammenligner med Sverige og Finland på 4,5 og 3,6 millioner tonn.

Jeg vil dessuten anta at det finnes en del koksovner rundt omkring i ukrainske hjem, som blir skadelidende av dette.

3 Likes

De må importere koks i stedet for å bruke eget. Spørsmålet blir jo da hvor store lagre de har og hvor lett det er å importere.

1 Like

Deilig

3 Likes

enda mer skam …
Dansk kritikk av norsk Ukraina-bistand | ABC Nyheter

8 Likes

Donald Tusk sier neppe dette uten å ha gode kilder på at dette faktisk var under planlegging:

Men det blir jo enda en rynke i pannen av bekymringer for hvor dette ender…
Litt vanskelig å være optimist selv om det kan bli en skjør våpenhvile i Midt-Østen.

10 Likes

Russland hindrer ikke at Ukraina blir med i Nato og Ukraina får tilbake alle landområdene Russland har okkupert.

Ukraina får vesten til å gi tilbake halvparten av pengene som er frosset, resten går til Ukraina. Russland får tilbake kursk. Sanksjoner på russisk gass og olje blir løftet.

12 Likes

Nytt oljelager brenner.

https://x.com/IAPonomarenko/status/1879634380026761539

16 Likes

Noen Elon-frie kilder:

Twitter har jeg ikke lenger.

15 Likes

Russland blir satt på ROBEK-lista pga dårlig økonomistyring.

9 Likes

Vedum svarer Danmark:

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) avviser kritikken og mener Norge heller bør takkes for å levere et alternativ til russisk gass. – Vi er en stabil olje- og gassleverandør. Vi eksporterer store mengder gass til Europa , svarer Vedum og legger til at Norge også må bruke penger på å bygge opp Norge. – Norske politikere må tenke langsiktig, og de store olje- og gassinntektene vi har nå, skal vi ha glede av i generasjoner, sier finansministeren.

Let them eat cake!

Det blir flaut å være norsk i Danmark.

11 Likes

Karlen er gal. Men det visste vi fra førr av. Nå veit danskene også, hvis de ikke hadde fått det med seg.

1 Like

Katastrofalt svak minister han der.

11 Likes

Og dersom ikke ukrainerne rekker å tenne på lagre av militær verdi, så må russerne gjøre det selv.

Jeg tror det er stadig flere i Russland som ser svart på fremtiden, og som tenker at det er best å rake til seg så mye penger som mulig for flukten til utlandet. Disse varene som skal ha brent på lageret tenker jeg enten ikke eksisterte, eller så var de av langt lavere kvalitet (og kvantitet) enn det russerne betalte for.

12 Likes

Ca. 180 000 kroner det da? Hørtes ikke så avskrekkende ut. Men det var kanskje viljen til sabotasje som var poenget.

3 Likes

180 000 kr er kanskje ikke så mye i Norge, men store penger for mange i Russland. I tillegg kan brannen hindre at de havner i fengsel, og deretter som stormtropper i krigen mot Ukraina.

2 Likes