Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Ved utgangen av 2024 har over 465.000 soldater blitt drept eller såret i konflikten, ifølge estimater fra det britiske forsvarsdepartementet.

5 Likes

Det estimatet gjelder døde og sårede i løpet av kalenderåret 2024.
Ikke døde og sårede i krigen frem til 31 12 2024.

465000 er fra start til mai 2024.

Ukrainas eget anslag for den samme perioden er nesten helt identisk, 473000

The General Staff of the Armed Forces of Ukraine has slightly higher figures than the UK, saying that the Russian army has already lost more than 473,000 soldiers.

2 Likes

Pluss 1480 for i går:

:chart_with_upwards_trend:

12 Likes

Egentlig vanskelig å forstå hvordan tapene kan beregnes med særlig sikkert. Størrelsen på angrep, og tapsandel blir for enkelt. Det dekker ikke det som skjer i forsvar, eller bak fronten.

Britene driver mye med signaletterretning og avlytting, men det hjelper lite når russiske avdelinger sminker rapportene oppover i systemet.

Mange operasjoner er veldig uoversiktlige. Om det denne artikkelen hevder, så har nattbombing med tunge droner stor effekt på russiske styrker. Det virker imidlertid vanskelig å vite sikkert hva man har truffet, og hvilken effekt det hadde.

Bilder av ødelagt utstyr er en generelt god indikasjon på aktivitetsnivået, mens hvilket utstyr som brukes sier noe om stridsevnen. Dette tenker jeg er noe av det mest representative vi har - og det er ikke særlig nøyaktig.

9 Likes

Er det noen som har innsikt i emnet og kan kommentere på dette?

Er dette enklere brikker for droner og raketter?

7 Likes

Det er fullt mulig, er ikke superavanserte brikker i raketter ( utrolig nok).

Hvis man da tenker vs AI og top moderne CPU/GPU brikker.

6 Likes

HAHAHA

God stemning i Russland

https://x.com/NijhuisClaretta/status/1879564359141335337

n the Sochi depository center, unknown persons stole about ₽20 to 50 million from the cells - none of the employees knows how it happened.

8 Likes

Top-of-the-line er nå 2nm, så teknologien for å lage ting 55x større burde være mer eller mindre hyllevare innen nå.

3 Likes

Yep, og det gir mening, Ukraina ønsker å sammle mest mulig av produksjonslinjen hos seg selv.
Så kan ingen fucke med dem etterpå. For om det blir USA kina krig, så er det marked for alle våpen man kan lage i evigheten.

3 Likes

Greia er vel også at veldig mye av chippene det er snakk om her produseres nok i Kina. De har ikke akkurat vist seg å være en leverandør du kan stole på. Ref. batterisaken.

3 Likes

Tror faktisk ikke det er så gale med kina her. Texas instrument er vel typisk en chip leverandør i våpen industrien.

Men Ukraina vet uansett at skal de ha kontroll må de styre alt selv

1 Like

Jeg antar Ukraina ikke bruker våpen-grade chipper av typen Texas Instruments selger til det amerikanske forsvaret, men billigste mulige off-the-shelf varer fra Kina.

1 Like

For mekaniske komponenter i våpen, er det gjerne G-belastning og temperatur som definerer hvilken kvalitet som behøves. Nordkoreanske ballistiske raketter har feilet på grunn av kulelager fra bil (Toyota), mens Shaheed droner ser ut til å fly uansett hva du bygger dem av.

Er det lignende kriterier som gjelder for elektroniske brikker og komponenter?

1 Like

Jeg antar egentlig Ukraina har tenkt å produsere chippene de trenger for de 4 millionene droner de skal lage. Kan være de også skal lage noe for cruise missilene og missildronene, men antar dette handler om tilpassningsevne og forsyningssikkerhet.

2 Likes

Kilden er et russisk nyhetsbyrå som holder til i Russland. ÔÍÁ â äåêàáðå ñîêðàòèëñÿ íà 1,22 òðëí ðóáëåé, äî 11,88 òðëí ðóáëåé

The volume of liquid assets of the fund by the end of the year amounted to the equivalent of 3 trillion 809 billion 867 million rubles, or $37.469 billion, which corresponds to 2% of GDP. A month earlier they were at the level of 5 trillion 792 billion 014.8 million rubles, or $53.759 billion (3% of GDP

Det er ikke akkurat mye likvide midler igjen der nå, 37,5 milliarder dollar. Btw, ser ut til at fondet går mye ned hver desember. Det skjedde i 2022 og 2023 også.

4 Likes

Jeg har lest at avtaler om leveranser til russiske myndigheter ofte har et punkt om betaling i desember. Det gir gjerne ekstra finansieringsbehov for bedriftene. Salg av statsobligasjoner fra russiske myndigheter er også svært høyt i desember.

3 Likes

Utgiftene er jo i rubel og fondet øker i rubel. Så ikke noe problem før fonden som sådan. Mer problem før f.eks en pensionsist som får X antal rubel i pensjon og alt som må betales (mat, drivstoff, huslån etc) øker kraftig i pris. De blir ikke alt for fett.
Så neppe noen problemer før ruzziske staten, men før vanlig folk, særlig pensjonister. Nå er jo dokk pensjonister bland Putins sterkeste tillhengere, så i mange fall er jo problemen vel førtjente.

Edit: Jeg leste feil. Jeg leste “liquid assets”. Skall vare “illiquid assets”. Ja, da blir det jo tøffere. Og det er bara bra det. Få ting får meg på så godt humør som russiske problemer.

5 Likes

De illikvide tilgangene øker ja, mens de likvide minker. Hva er de illikvide midlene tror du? :stuck_out_tongue:

De likvide midlene har gått til 3 trillion 809 billion 867 million rubles
fra 5 trillion 792 billion 014.8 million rubles

2 Likes

Oops… Jeg leste feil. Leste liquid assets…
Ja, jeg antar at “illiquid assets” i dette fallet er fordring på lån (som man mest sannsynlig aldrig får tilbake, i hvert fall ikke til dagens penningverdi).

3 Likes