Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Den ukrainske forsvarsindustrien dekker nå en tredjedel av alle behov for våpen og utstyr til forsvarsstyrkene.

Dette sa president Volodymyr Zelenskyi under et møte med Polens statsminister Donald Tusk og medierepresentanter.

6 Likes

Nøyaktig det jeg tenkte også. Verdier som er ført opp for å få det til å se ut som fondet ikke er på vei utfor et stup, slik det er. Med denne farten så går det tomt om 1-2 år.

1 Like

Det ser ut til at ukrainsk forsvarsindustri på noen områder har tilgang på teknologi som Russland ikke kan matche. Denne artikkelen nevner at Russlands nyeste artilleri, som skal være oppdatert etter erfaringer fra Ukraina, hverken matcher nyere vestlig eller ukrainsk artilleri.

https://defence-blog.com/ukraine-war-exposes-flaws-in-russias-newest-artillery/

4 Likes

Den russiske stat eier aksjer i en del russiske selskaper. Noen er heleide, som jernbanen. Jeg tviler på at disse eiendelene er særlig likvide.

2 Likes

Jeg antar det er disse selskapene som har fått lån, akkurat som @BankruptBeforeLunch skrev. Lån til å utbedre infrastruktur, produksjonskapasitet osv. Ting som bokstavelig talt brenner ned nå.

3 Likes

Det forsvinner vel en god del ut på siden av også, i klassisk ruzzisk stil. Disse pengene ender opp i Turkia, Dubai og slike steder.

1 Like

Det er ikke lett å være investor i Russland, når aksjemarkedet er “on fire” på en litt for direkte måte, eiendomsmarkedet kollapser, statsobligasjonene stuper i verdi, og bedrifter tas av staten eller Putin sine kompiser. Jeg vil tro at de fleste i Russland med penger å investere, ser etter måter å få pengene ut av landet.

1 Like

Russland mistet mao rundt 3,5% av dieselraffineringskapasiteten sin. Iflg dem selv fordi Ivan røyker for mye :crazy_face:

9 Likes

Hej Norge

Dagens !!! – lidt forsinket grundet Oslo tur :smiley:

Bøllebank til Ruskiiies og Nord Korea soldater :partying_face:

Vældig god up-Date ind i hele Rusland :partying_face:

Og Denys !!!

Putskii in deep shit

Konstantin Inside Russia — helt utrolige nyheder som ikke når medier i Udlandet.

Elvira Nabiullina har i dag været ude at dementerer at Banker vil indefryse indestående !!!

Taler vi om Elon Musk her :partying_face: :partying_face: :partying_face: :partying_face:

Krigen er nok over inden 9. maj og Putski og Rusland er bankeråt :rofl: :rofl: :nauseated_face:

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

10 Likes

Kanskje Donald kommer for å kjøpe Russland?
Donald den store har tenkt å utvide USA til å omfatte Canada, Grønland og Russland?

“Making America Great” må kanskje tolkes bokstavelig :blush:

11 Likes

En ny rapport fra Russland-analytiker og tidligere bankmann Craig Kennedy belyser alternative pengestrømmer og den enorme veksten i russiske selskapers gjeld.

“Kort sagt overstiger Russlands totale krigskostnader langt det de offisielle budsjettutgiftene skulle tilsi. Staten finansierer i all hemmelighet rundt halvparten av disse kostnadene utenfor budsjettet med betydelige gjeldsbeløp ved å tvinge bankene til å gi kreditt på ‘off-market’ (ikke-kommersielle) vilkår til bedrifter som leverer varer og tjenester til krigen”

12 Likes

Zelensky har talegavene i orden altså! :rofl:

Slovakiens Fico tycker att man ska förlåta Ryssland för kriget i Ukraina, varpå Zelensky undrade varför attentatsmannen som sköt Fico arresterades, istället för att förlåtas och släppas.

ref

23 Likes

Tungt å være propagandaskribent omdagen.

15 Likes

De har ju humor i hvert fall, de skall de ha. Kanskje ikke sånn at de innser det selve…

Ser på bildet ut også som at patriaken, eller hva fan det heter, står og drar fiske-historier; “Jodå, aborren var så heeeer STOR! Mellen øyene!”

3 Likes

Grei måte å få ned inflasjonen på, fjerne de dyreste elementene fra måleutvalget.

“Spesielt priser på flybilletter, kombinasjonssmerter, allolchol og multivitaminer vil ikke lenger tas med i inflasjonsanslaget. Disse produktene var blant de dyreste i fjor: for eksempel økte prisen på en flybillett på økonomiklasse med 16 % (per slutten av november),”

6 Likes

Sikkert en del som er lei av disse daglige tallene, men de gir etter mitt syn en viktig daglig temperatur på krigsaktivitetene. I går var det igjen mye mannskap og tanks tapt:
image

20 Likes

Listen burde kanskje også inneholde det russiske frakteskipet som gikk ned utenfor Spania. Det sank etter eksplosjon ombord, og noen russere påstod at Ukraina stod bak.

Nå driver et russisk spionskip med dykkeroperasjoner på vraket. Dette spionskipet kan ikke berge lasten, som var store luker og heisekraner.

Det var kanskje annen last ombord.

11 Likes

Plager ikke meg, jeg synes det gjør det enkelt å skrolle tilbake i tid og sammenlike med tallene på et bestemt tidspunkt. Jeg synes generelt dette forumet har mange fine tekniske løsninger, flere lysår foran Hegnar, Shareville etc.

5 Likes

På tide med et nytt :boom: på det stedet da så de ikke får tak i det de leter etter :smiley:

5 Likes

Sånn gjør man jo i andre land også. Fast ikke sånn at man fjerner flybiljetter, ennå. Man hadde de økt i pris kraftig her så hadde man fjernet de og. Det er klassisk at sentralbanker og andre endrer varukurven så man får den KPI som man vill ha.

I følge Inside Russia så økte priset på cheesburgere hos den firma som tatt over fra Mc Donalds med 100% over nyttår. Men jeg antar att cheeseburger ikke er med i ruzziske sentralbankens beregninger. I hvert fall ikke det som de publiserer.
Det undebare problemet i ryzzland er at i prinsip alt øker i pris. Raskt. Skall man fjerna alt som øker mer enn 15% på årsbasis blir det ikke mye igjen å beregne noen inflasjon på.

3 Likes