Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Er vel egentlig ikke så mye mer de kan straffe russerne med når det gjelder handel, men det kan gjøre er å konfiskere russiske penger og verdipapirer.
Det vil være en stor greie, i følge Bill Bowder er det ca 300 mrd dollar som kan beslaglegges.

Er ikke det i stor grad allerede “konfiskert” ved at Ukraina mottar rentene/avkastningen fra midler som det til nå er tatt beslag i?

1 Like

Hadde Ukraina bare fått pengene, så hadde det finansiert krigen uten vestlig støtte i tre år.

2 Likes

Han fyren her mener at putin er særlig på å drive krig, ikke at de burde inngå en fredsavtale med Ukraina.

Jeg synes spesielt dette avsnittet er interessant

Det er noe jeg også har lagt merke til. Ukraina har virkelig trappet opp, spesielt de siste ukene. Stadig ny russisk industri som går opp i flammer. Det virker også å være eskalerende.

I motsetning til Ukraina, så er Russland helt avhengig av denne industrien. Ukraina lager bare 33% selv. Russland får mye fra nord Korea, men uten egen industri, så hadde de kollapset.

7 Likes

Trump threatens Putin with ‘high’ tariffs if he fails to end ‘ridiculous’ Ukraine war.

Status quo ante bellum som utgangspunkt fra zelensky

Midlene er jo nå frosset, og det har nå i det siste blitt overført penger fra avkastningen.

Men som vi alle vet er renter på statsobligasjoner og innskudd bare noen få prosent. Ukraina trenger å få hovedstolen og russerne fortjener å miste den og mer til.

4 Likes

Alle bare sååå overrasket :man_shrugging:

Som jeg har skrevet tidligere – om Trump kunne bli overbevist om Russlands svakhet, ville det være det beste Ukraina kunne håpe på. For å være ærlig så trodde jeg ikke han ville gå så langt så fort. Jeg tok feil der, skriver den amerikanske professoren som vanligvis er svært Trump-kritisk.

Ikke russere, men folk fra sovjet. Mange Ukrainere feks.

Kosyk gives 2.5 million military and 4.5 million civilian deaths or a total loss of 7 million for Ukraine compared to a total German loss of 6.5 million. Other losses in World War II: Poland 5 (or 6) million, Japan 2.36 million, Yugoslavia 1.7 million, France 600,000, Italy 500,000, Romania 500,000, Greece 450,000, Hungary 430,000, Great Britain 350,000, Czechoslovakia 340,000, Austria 374,000, USA 300,000, Holland 210,000, Finland 100,000, Belgium 88,000 and Canada 42,000. Byelorussia lost 2,198,000 civilians. The Russian SFSR, or Russia, lost 1,781,000 civilians and about 3 to 4 million military or about 5 to 6 million total according to Kosyk.

Så flere Ukrainere enn russere?

In conclusion it seems reasonable to estimate that because of the German occupation and the Soviet repression from 1939 to 1945 during World War II, that Ukraine lost about 10,000,000 citizens or one Ukrainian out of four.

3 Likes

Lukashenko er nok ikke høy i hatten ,han har nok sine mistanker. De har vel heller ikke fått nøklene og kodene til atomvåpnene ?

5 Likes

Kan noen huske at det er tatt ut mer enn 62 artillerienheter på en dag? :boom: :boom: :boom:

9 Likes

Dessverre ser det ut til at de vil få påfyll av nord korea ,og flere soldater.

1 Like

Har noen husket å si til Trump at han får en bedre Nobelpris enn Obama hvis han får Russland helt ut av Ukraina? Få Stoltenberg på saken!

13 Likes

Apropos Nord-Koreanske artillerisystemer:
image
De maler sikkert på et Røde Kors symbol for å beskytte dem fra droneangrep.

2 Likes

Sikkert noen som sa til Kim at “All is fair in love and war”, så han lagde en ordning hvor alle distriktene må sende sine peneste unge jenter til han hvert år. 25 i året: Kim Jong-un's 'virgin Pleasure Squad' revealed as North Korea leader picks 25 girls every year Faren hans drev med det samme.

Putin har også noe tilsvarende.

2 Likes

Nei.
Men også den 06 01 25 ble det tatt ut 62 artillerisystemer.
Både den 21 01 og 22 02 ble det rapportert 60 ødelagte artillerisystemer.

Kan virke som en målrettet kampanje fra Syrskyi.

6 Likes

Det er ikke uvanlig at UKR klarer å ta ut 40-50 artillerisystemer på et døgn. Trolig blir mange tatt ut allerede på veien til fronten. Så selv om NK skulle levere ytteligere flere hundre til Russland, så er det kanskje av begrenset verdi? Hvor mange artillerisystemer antar man at det finnes per idag, på UKR hhv RU side? Jeg har sett forholdet i at antall avfyrte ladninger i det siste har vært nede i færre enn 2 ladninger/skudd fra RU for hvert ene fra UKR. Noe som er en vesentlig forbedring for UKR i forhold til tidligere, på det verste var vel forholdet 20:1. Og UKR har generelt mye bedre treffsikkerhet. Men hvor mange systemer som faktisk finnes på hver side, har jeg ikke klart å finne informasjon om.

3 Likes

Tallene Ukraina gir ut et for morter, 122mm systemer osv. Det nord korea leverer kan brukes langt bak fronten, så de hjelper nok greit på.

Sånn skal det sies :point_down:
image

18 Likes

Lurer på hvor Kina lander her

https://www.bloomberg.com/news/articles/2025-01-23/india-oil-buyers-pull-all-levers-to-replace-russian-shipments?utm_content=middleeast&utm_source=twitter&utm_campaign=socialflow-organic&utm_medium=social&embedded-checkout=true

Saudi Arabia kunne økt produksjonen sin for å dekke opp for 1,8mmb som India har fått fra Russland.

2 Likes