Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Hej Norge !!

Dagens — starter med Denys :smiley:

Interresant :thinking:

Flere tomme trusler fra Putski :rofl:

Er du Ruskiiies – kan du krybe eller kravle, så kan du gå i krig for fædrelandet :partying_face:

Wooooooov — spændende :thinking:
https://www.youtube.com/shorts/hmeG75bFbpg?feature=share

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

11 Likes

En Rusi-rapport fra oktober anslår at Russland vil ha produsert omkring 1,325 millioner artillerigranater i løpet av 2024.

-Zelenski

1 Like

Da er det ikke rart at de må få 60% av artillerammunisjonen de bruker fra Nord-Korea. Ellers hadde Russland vært nede på 3630 granater om dagen. En brøkdel av det de tidligere skal ha brukt.

6 Likes

Tidligere mener jeg å ha sett estimater på 1,5m, så har produksjonen falt?

Har sett kommentarer på at Ukraina har gått fra 10:1 til 5:1 til 2:1 og nå er rundt paritet på artillerigranater. Med tanke på ekstremt mye bedre presisjon og rekkevidde, så har de mao overtaket?

4 Likes

Russland kompenserer med tre faktorer: Droner, glidebomber og folk. Det siste skal ikke undervurderes. Russland har i 2024 tapt omtrent like mange soldater som i de to foregående årene til sammen.

Viljen til å akseptere store tap, er regnet som en av Russlands fordeler. Det er heller evnen til å forsyne enhetene, som de anser som et vesentlig problem.

Edit:
Dagens tapstall gir indikasjoner på en sammenheng.

Det går åpenbart med mye av både folk og artilleri for Russland. Det er rimelig å anta at både slitte løp og stadig eldre kanontyper, gjør at artilleriet må plasseres stadig nærmere fronten.

Når artilleriet tas ut, blir ukrainerne i stillingene som angripes ikke lengre tvunget til å gå i bunkeren. Det gjør det vanskeligere for russerne som kommer seg gjennom beltet med droner og miner.

10 Likes

Godt sagt! De bruker også veldig mye cruise missiler, ballistiske missiler og langttrekkende droner for at ukrainere ikke skal få leve et vanlig liv, men et liv i frykt.

Glidebombene har jo også blitt svekket, jeg har ikke hørt så mye om det i det i det siste. Gårsdagens kartoppdatering viser bare 7 glidebombeangrep. Det er sikkert flere, men neppe 100 slik det var i en periode. Ser Ukraina hadde glidebombeangrep, så 7:1 nå, mot sikkert 100:0 tidligere.

Dette er jo et vesentlig poeng. At Russland har mye folk hjelper dem ikke hvis Ukraina kan gjøre de russiske strukturene veldig skjøre. Folk blir jo kastet inn i angrep. Hvis de må slippe av folk 5 km bak fronten, så går de kanskje en km for å ikke bli skutt av sine egne og så bare blir sittende? :thinking: Jeg tror ikke det er mange russiske offiserer nær fronten for tiden for å si det sånn.

image
Snittet siste 1060 dager er 32. Nå tar de ut 5x det antallet. Sikkert endel motorsykler, men også biler, vans, pickups, osv. I et tempo som er 5x snittet for hele krigen. Jeg antar dette gjør at russiske kjøretøy blir pushet lengre og lengre tilbake fra fronten.

7 Likes

Det økte antallet kan også skyldes at Russland holder lastebiler lengre unna fronten, og derfor må kjøre svært mange turer med mindre kjøretøy for å få forsyningene fram til fronten.

1 Like

Jeg antar at de droppet lastebiler fordi det ikke fungerte. Kan Ukraina få biler til å også ikke fungere? Hva gjør russerne da? :thinking:

Enkelt.
Det er bare å fake litt fremgang med AI-genererte bilder.

2 Likes
3 Likes

Viktig å få høre denne typen analyser, det vil jo være lettere å skaffe støtte til Ukraina om man ikke tror at kampen mot putin er dømt til å mislykkes:

10 Likes

Hør nå på Polen sin Stasminister og samtidig begynn og produsere forsvar materiell og våpen 24-7. Etter trump sin inntog og hva han kan finne på er dette helt nødvendig .

Får bare håpe han følger opp og står for dette.

2 Likes

TRUMP: IF WE DON’T MAKE A UKRAINE DEAL SOON, U.S. WILL PUT HIGH LEVELS OF TAXES, TARIFFS, AND SANCTIONS ON ANYTHING BEING SOLD BY RUSSIA TO U.S.

@pdx bugg når det er mye store bokstaver.

5 Likes

Rart at Trump ikke er så logrende lenger. Hva kan grunnen være tro.

Denne meldingen fra Trump som etter hva jeg forstår er fersk nå:
image

Han burde jo snakke om at de skal trekke seg tilbake, det er jo ikke noen annen «deal» som er riktig.

6 Likes

Positivt fra Trump, og han gir Putin spillerom til å komme ut av en deal uten å være 100% taper.

1 Like

Hej Norge

Dagens !!

Tankevækkende !!! Putin på vildspor :thinking:

Spændende ting på gang i Slovakiet :thinking:

Dygtig mand :partying_face:
https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/1i75iwv/zelenskyy_ukrainian_unity_is_not_just_about_the/

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

12 Likes

Trump kan ikke gjenvelges flere ganger, så han trenger ikke noe hjelp fra Putin. Han trenger for så vidt ikke lenger pengene fra Musk heller.

Jeg tror ikke at Trump reflekterer over at han skylder noen noe, så han hiver dem gjerne under bussen dersom han tror han tjener på det.

Før tenkte jeg at Putin hadde noe på Trump, men nå ser det ut til at en skandale til eller fra ikke spiller noen rolle for Trump.

14 Likes

‘‘It’s only going to get worse’’: Trump urges Russia to make ‘‘deal’’ to end war | Ukrainska Pravda

Trump varsler mulige sanksjoner mot Putin | ABC Nyheter

Dette er hva FA siterer:

– Det kan være sannsynlig, sa han som svar på et spørsmål fra pressen om nye sanksjoner om Russland ikke vil forhandle.

Ingen ultimatum som man ser mot allierte og handelspartnere, slik jeg tolker det så langt.

1 Like