Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

1.600 soldater er vel “the new normal”, men det går med enormt med “hardware” også

:ukraine:

13 Likes

På et vis er det jo et veldig godt tegn når Putin uttaler seg slik:
«Målet må ikke være en kortvarig våpenhvile eller et pusterom for å omgruppere styrker og gjenoppruste med sikte på å fortsette konflikten, men en langsiktig fred basert på respekt for de legitime interessene til alle folk og nasjoner i regionen,» fortsatte han.

Null troverdighet når det gjelder innholdet, men for meg er slike uttalelser et tegn på at Russland sliter og ikke ser en enkel vei videre på slagmarken.
Putin øsnker nok også å fremstå som forhandlingsvillig og forsøke å få det til å se ut som det er Ukraina som ikke er villige til å forhandle og gå med på en fredsløsning.

7 Likes

Så gjennom denne i går. Veldig interessant. Jeg har linket til oppsummeringen, så siste 15 min. Nedenfor er en svært forenklet oppsummering av statistikken.

IFV

MBT

APC

MRAP

IMV (typisk Humwee eller lignenede, de er forresten bedre pansret enn f.eks. BMP1!

Totalt for alle tre (APC, MRAP, IMV)

Fly

Kort sagt, Ukraina har flere IFV/MBT enn de hadde ved starten av krigen, men når man tenker på at den ukrainske hæren er mange ganger større, så skjønner man at de har for få.

Tilgjengjeld, så har de fått enorme mengder APC-er (eldgamle stort sett) og nyere MRAP og mengder med Humwee-er. Jeg vil påstå at tildels, så er MRAP-ene vesentlig bedre enn de gamle APC-ene. MRAP-ene overlever du at kjører på en mine, det gjør du ikke med eldre APC-er.

Flysituasjonen lider av mangel på piloter, så det er nok egentlig verre enn grafen kanskje viser.

Kort oppsummert, så er situasjonen ikke bra, men såvidt jeg skjønner ett hakk bedre enn for Russland, men så usikkerhetsfaktoren er rimelig stor.

5 Likes

“Til dels” er nøkkelen her. Det er bedre passiv sikkerhet i en MRAP, men i terrenget har de lett for å sette seg fast eller velte. De har bedre hastighet og komfort på vei, og trolig lavere drivstoff-forbruk enn en APC.

Vi snakker med andre ord om to forskjellige verktøy, tiltenkt forskjellig bruk. Problemet for Ukraina er at når de mangler APC-er, må de bruke MRAP til oppgaver de ikke egner seg til (eller bruke upansrede kjøretøy).

Etter å ha sett veldig mange filmer fra Ukraina, så er det stort sett tørt hele sommeren og du kan kjøre hvor du vil. På høsten/våren er det perioder hvor du kan sette deg fast med nesten hva som helst og på vinteren så er det greit så lenge det er kaldt.

Så en rapport på https://cornucopia.se/ om en MBT som var blitt sendt til fronten for å gjøre sin greie og hadde kommet tilbake etter å ha blitt truffet av tre droner uten å ta større skader. En MRAP truffet av en drone er høyst sannsynlig satt ut av spill. MBT-en hadde da type cope cage rundt hele spacet ca 50 cm ut fra panseret.

image
Dette sier meg at Russland har akutt mangel på MBT, IFV, APC, MRAP og IMV. De kjører rett og slett rundt i motorsykler, biler, vans, pickup-er osv av forskjellige slag.

Jeg har hørt mindre om det enorme trykket fra glidebomber den siste tiden. Våpenet er ikke nøytralisert, men slagkraften er vesentlig svekket. Det jeg lurer på er om Ukraina kan svekke bakrommet til Russland såpass gjennom 2025 at de faktisk kan prøve seg på et gjennombrudd i f.eks. zaporizhzhia igjen. Evt om de igjen velger seg en del av Russland som Russland ikke har forsvart skikkelig og angriper der, sånn at de bare kan bytte territorie med Russland ved fredsforhandlinger.

8 Likes

Trump said that the Ukrainian president is ready for a deal, Putin should also be ready for a deal, because “he’s destroying Russia by not making a deal.” )“I think Russia has big problems. Just look at the inflation in Russia… I would hope that he wants to make a deal.”

Putin sitter nok og venter på om USA stopper å hjelpe Ukraina, hvis de gjør det, så antar jeg Putin bare kommer til å sitte på henda og håpe Ukraina kommer i en dårligere og dårligere posisjon. Trump kommer nok ikke til å gi noe støtte til Ukraina med en gang, men hvis de kommer med noen innen f.eks. 3 måneder, så vil det være et sterkt signal til Putin. Går det mer enn tre måneder, så tenker jeg Putin gnir seg i hendene.

Ukraina er greit forsynt gjennom deler av 2025, det som de sliter med først er nok ammo. Der kan potensielt Europa* bare kjøpe av USA i tillegg til det de produserer selv. Utover i 2026, så vil det begynne å minke hvis USA ikke har gjort klart ting i pipelinen i 2025.

Gripen fra Sverige ble jo høyst sannsynlig stoppet av USA, kanskje det er noe Trump administrasjonen ikke bryr seg om å stoppe? Sammen med overvåkningsflyene Sverige ønsket å gi, så kan kanskje Ukraina beskytte luftrommet sitt bedre (mot fly som må fly nær for å slippe glidebomber). De må i så fall også få Meteor missilet høyst sannsynlig.

En annen mulighet der er jo at Ukraina utvikler sitt eget missilforsvar. Det var snakk om egenprodusert for å stoppe ballistiske missiler.

*Norge kan erstatte USA som giver av penger. USA har gitt tilsammen rundt 750 milliarder kroner fram til august 2024. Det er mindre enn 5% av oljefondet. Vi hadde ikke merket det.

5 Likes

Trump er såpass uforutsigbar at partene kan finne på å finne frem til løsninger fortere.

Bare se på Israel-Gaza der Nethyahu måtte gå med på en avtale som ikke var populær på ytterste høyresiden i Israel, og trolig ikke for Nethanyahu heller.

Sa hva kan Trump finne på for å true Putin?

Man har f.eks. erfart at Abram tanks ikke var så bra som man trodde, og Ukraina fikk vel noen og 30 stykker.

Hva om Trump sier at Abram tanksen den suger balle, så vi lager noe nytt, de 4000 tanksene vi har er ubrukelige, de kan Ukraina få.
Da kan han få masse produksjon hjemme av nye tankser laget av amerikanere, og selv om tanksen er «ubrukelig» så holder den kanskje langt nok til at den blir «ubehagelig».

3 Likes

En ting man kan håpe på er kanskje at Trump letter litt på restriksjonene til hva Natoland kan sende til Ukraina. Da kan flere Natoland sende mer utstyr og kanskje gir det økte bestillinger fra amerikansk industri.
Win-win både for Trump og Ukraina.

3 Likes

Hvis dette stemmer så er utgangspunket helt umulig:

-Russian leader Vladimir Putin has stated that he is ready to hold talks with the United States over the war in Ukraine but has put forward an ultimatum – Ukraine’s complete surrender.

Source: Institute for the Study of War (ISW)

Details: Putin is reported to have called a meeting of the Russian Security Council on 20 January, where he and Russian Foreign Minister Sergei Lavrov confirmed Russia’s readiness for peace talks with the new administration of US President Donald Trump.

Putin stressed that any peaceful settlement should be based on “eliminating the root causes” of the conflict, which, in his words, includes meeting Russia’s inflexible demands.

3 Likes

Da er jo Trump sin jobb å gjøre om på forutsetningene.

Dette er jo et godt eksempel:

Trump kan også gjøre det lettere å utvinne olje i USA, gjøre avtaler med andre oljeproduserende land og la Ukraina bombe russisk oljeinfrastruktur. Det vil legge press på Putin.

1 Like

Økonomisk sett ønsker vel Trump at Ukraina ikke skal slutte med å bombe russisk infrastruktur for olje og gass.
(Eksport av raffinerte oljeprodukter og LNG fra USA er en måte å redusere handelsunderskuddet på, uten at de behøver å finne på noe nytt.)

5 Likes

Det er faktisk et ekstremt godt poeng. Ikke tenkt på det.

Dette vil kanskje føre til ytterligere polarisering mot Asia, som kjøper mye olje fra Russland…?

Men Trump vil ikke at bensinprisen ved pumpene i USA er høy…

Det løser de ved å drille.

Og fracking har ekstremt kort tid fra GO til olja kommer ut. Snakker uker.

USA har et betydelig handelsunderskudd med de fleste land i ASIA. USA har betydelig kundemakt. Biden brukte dette i liten grad, mens det synes naturlig for Trump å bruke alle tilgjengelige pressmidler.

Jeg sier ikke at det nødvendigvis vil være riktig, eller klokt. Poenget er at det vil passe med Trump sitt tenke- og handlingsmønster.

1 Like

Sanksjonene som USA nå innførte traff spesielt Kina. India var allerede på vei bort fra russisk olje igjen. Jeg antar de luktet hvilken vei vinden blåste.

1 Like
4 Likes

Det er mange som forsøker å tolke det Trump gjør. Han inviterte en av Putin sine langvarige fiender, mens putinvennene i AFD ikke fikk komme.

Musk har promotert AFD sterkt på X, så dette kan tolkes på flere måter. Etter det jeg ser av russiske kommentarer, så oppfatter de fleste Trump som mindre vennligsinnet enn før. Akkurat denne gangen håper jeg at russerne har rett.

4 Likes