Prøver igjen med et nyhetsoppslag fra en nettavis i et mindre nordisk land.
OBS. Kan ikke gå god for sannhetsgehalt her heller
«Potensielt også hjelpen til Ukraina»
Prøver igjen med et nyhetsoppslag fra en nettavis i et mindre nordisk land.
OBS. Kan ikke gå god for sannhetsgehalt her heller
«Potensielt også hjelpen til Ukraina»
Det ender nok med at det meste går i Putlers favør. At Trump har uttalt seg litt kritisk til Putler er nok bare spill for galleriet.
Enig her, når det gjelder angrep fra oven er de fleste vogner like - det er umulig å gi nok beskyttelse over hele strukturen. Maks pansring er i front på tårn og skrog. Her er Leo1 svakere enn mer moderne vogner og samtidige sovjetiske. Men det er med hensikt da den er designet for å være rask og mobil i alt slags terreng. Kanonen (105mm) er i dag ikke sterk nok til å ta ut andre vogner i fronten, men fra sidene går det greit. Den kanonen er villt presis, selv ved kjøring i terrenget traff jeg mål opp mot 5km. Mot infanteri og type stormpanservogn er den veldig bra - for de som ville ønske å drepe masse folk og utstyr. Med en god lader så skyter den mye raskere enn russiske vogner.
Den har også god fart i revers. Russernes vogner rygger maks 5km/t, hvilket betyr at den må snu hvis de skal raskt vekk. Da er de bokstavelig talt sitting ducks.
Hej Norge
Dagens bøllebank til Ruskiiiiiiies i Kursk — de lærer det aldrig
Ha ha – Solovyov !!! Hvorfor tabte Napoleon — Økonomi
Dagens bedste !!! – virkelig dårlig stemning i studiet i dag
Nok et slag til Putski !!
https://archive.ph/FXGPm
Så kan Fico lære det
Fødselsdags gaven fra til Zelenskyy som bliver 47 i dag
Lidt læsestof til Weekenden – God weekend !
Et godt grin til Weekenden
https://www.reddit.com/r/UkraineInvasionVideos/comments/1i9luvv/the_training_of_an_elder_russian_supersoldier/
Slava Ukraini
Dansken
Tenkte meg dette,putin er ikke interessert i fred samtaler før Ukraina kapitulerer .
Skulle nesten vært en meme: Når du byr som om du sitter på Royal Straight Flush i poker, og alle rundt bordet vet at du bløffer.
God trend på stemningen i øst
Alle dronene ble skutt ned.
Burde sikkert bare slutte å skyte ned dronene og la de fly videre. Blir så mye brann på bakken av det.
Nja, ser man på bildet over så det jo kun en liten del av fabrikken som brinner. Hvis de ikke hade skytt ned noen droner skulle kanskje alt stå i lågor. Hvilket førståss vore bra ur mitt presktiv (som helst ser at alt av russisk industri brinner upp), men sett fra russiskt perspektiv så er nok dagens resultat det beste de kan få.
Ny kabel skadet i Østersjøen.
Var det ikke et norsk selskap som kunne legge overtrålbare kabler / få kablene litt under bunnen? Burde være gode muligheter for business fremover for dem
Her bare gjetter jeg, men begrepet overtrålbar virker mer på å hindre feks en reketråler som i vanvare tråler på feil sted, eller som i denne saken mener han hadde rett i å tråle på stedet, og bare kuttet kabelen han hadde fått i trålen i nødverge.
Det endte med at han ble dømt til å betale 700 000 kroner i retten, 1,3 millioner mindre en fryktet.
Så til poenget, en trål ser vel omtrent slik ut:
Og en overtrålbar kabel må vel være konstruert for å hundre at den delen jeg har ringet inn rødt skal hindre å feste seg om en reke- og torsketrål er ute og prøver lykken uten å sjekke på kartet.
Skulle et skikkelig stort skip bare gi f*** og subber et anker langs bunn, er det vel i verste fall, og satt på spissen, noe slikt:
Tror egentlig bare det å sikre kabler mot trålredskap i seg selv er veldig dyrt. Kan ikke skjønne annet en at å sikre kabler mot store ankre er en helt annen utfordring, og kostnad.
Trolig er så god overvåkning man bare klarer beste tiltak.
https://twitter.com/i/status/1883445620137955725
Hunden til Lukasjenko har heller ikke mye respekt for dette presidentvalget
Du har ringet inn giret.
Det jeg snakker om er tråldørene. Altså de to stålplatene foran selve trålen, som dras langs bunnen og både åpner trålen, men også holder den på bunnen.
De blå ståldingsene (vanligvis er de rustet og brune) bak på båten på dette bildet.
De største (for havgående fartøy) av disse veier typ 8 tonn pr. stk, og er 20m2.
Er de like tunge som et skipsanker? Selvfølgelig ikke.
Vi de grave seg like langt ned i bunnen som et slikt anker? Neppe.
Men de lager helt fint tydelige spor på leirebunn. De dras på høykant langs bunnen.
Så jeg tenkte at hvis man klarer å legge kabler som er overtrålbare, så bør de fort være så langt ned at de kanskje også er “ankersikret”. Det virker jo for eksempel som det meste av kabler i Nordsjøen er mulig å tråle over.
Enig i dette.
Det var vel egentlig mitt poeng også; selv om man skulle klare å sikre alle kabler mot tråler, er det ikke sikkert at det hindrer et anker. Mao penger ut av vinduet hvis hensikten er å hindre sabotasje fra ankere.
I Nordsjøen har man trenchet kabler et godt stykke ned i havbunnen i flere tiår. Alt etter bunnforholdene, kan man bruke en plog, eller et trenchehjul. Dette er imidlertid kostbare operasjoner. Det er mye billigere å legge kablene rett på havbunnen, og merke dem av på sjøkartene.
Norske kabler og rør blir gravet ned… Det er ivertfall gjort med gass rør ledninger over til UK fra Ormen den lange… Mye jobb… Grave grøft og lagt ned tonnevis med pukk over for å skjule.
Gassrør ledninger er mye viktigere enn IT-kabler. 30% av gassen EU bruker kommer fra Norge, og 95% av det er rørgass. Jeg vil nesten påstå at det er Europas viktigste må å beskytte. Gass er basically den eneste engergikilden man har til å fullt ut balansere kraftbehovet på strøm. Å ta ut en gassrørledning kan gjøre ting veldig kritisk.