Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

The tariff, frozen since 2015, is 62.5 rubles, and the company’s costs are 109 rubles. Gazprom needs a price of 170 rubles.

https://www.reuters.com/business/energy/gazprom-reports-9-month-loss-32-billion-2024-10-29/

Gazprom ser ikke ut til å kunne levere billig gass i Russland når de ikke får solgt has til Europa gjennom Ukraina.

Gazprom leverte mer gass en ventet i Q4, men det var nok fordi de europeiske kundene makset lagrene sine før det ble slutt.

7 Likes

Russerne sender skadede i krigen.
Legg merke til at ingen har våpen så de kan true befalet. Våpnene får de nok først mye nærmere posisjonene de skal storme.
https://www.reddit.com/r/UkraineInvasionVideos/s/vsU4M5g7Cd

7 Likes

Jepp, måten han snakket om Zelenskyy fordi han valgte og kjempe istedenfor og flykte var syltynt.
Så snakker han om hvor gode forhold han har med kompisklubben Xi,putin og kim

9 Likes

De skriver 20000 stridsvogner og kjøretøy, som jeg leser som summen av de to.

Det er sikkert lett å drive business i Russland nå. Varer blir plutselig ikke levert.

Hvis du er en kinesisk bedrift, skal du inngå en avtale med russerne? Kanskje du ikke får levert og derfor ikke betalt?

3 Likes

Putin stryker Trump med hårene og håper på en deal som dagens styre i Afghanistan fikk av han.

3 Likes

Det gjenstår og se,jeg tror det ikke blir noe avtale. Ukraina vil ha landet sitt tilbake,og det forstår jeg godt. Dessuten kan de ikke la putin gå seirende ut igjen, etter de tok Krim. Kina følger med,og vil ta Taiwan om putin får viljen sin.

4 Likes

Putin vil gjøre alt han kan for å få Ukraina til å være de som gjør Trump forbanna.

4 Likes

Ja han har bevist at han kan alle de skitten triks i boka.

1 Like

Joa, ingenting galt med setningsoppbygningen i den første setningen som sådan. Imidlertid er jeg ikke helt sikker på om den jevne NRK leser som ikke følger tekinvestortråden tett sitter igjen med inntrykk a la

“Åh! Alle de ca 200 T-72B/B1/B3 og 60-80 T-90M produsert av Uralvaganzavod på bare et par måneder”… etter å ha lest setningene:

" Russland skal ha tapt 20.000 stridsvogner og kjøretøy i Ukraina

– De taper ett års produksjon av stridsvogner på et par måneder, sier militærekspert."

2 Likes

At de taper ett års produksjon av stridsvogner på et par måneder er vel noenlunde korrekt? Beklager om vi snakker forbi hverandre nå, og om jeg har misforstått.

1 Like

Ukraina har gjort en meget godt arbeid for og beskytte sine stridsvogner.

Fra nattens angrep.

12 Likes

Vi har noen på forumet her med erfaring fra stridsvogn, men jeg drister meg som lekmann likevel til noen refleksjoner.

Det er kanskje ikke så overraskende at Leopard 1 kan gjøres relativt motstandsdyktig mot droneangrep. Den er lettere pansret mot direkte skudd fra andre stridsvogner enn mer moderne design, men ikke nødvendigvis for rettede ladninger ovenfra og på skrå ovenfra. Fra disse vinklene er det ikke sikkert at Leo 2 kan gøres særlig mye bedre enn Leo 1. Leo 2 har dessuten mye større takareal, og taket er tynnt pansret.

Når det gjelder kanonen, så ser det ikke ut til å være en vesentlig begrensning at den er svakere enn på nyere stridsvogner. Skudd mot stillinger og bygninger ser ut til å være det viktigste bruksområdet.

4 Likes

Tror vi snakker forbi hverandre så vi er ikke uenige.

No big deal og kanskje bare meg…men når jeg leser “20 000 stridsvogner og kjøretøy” og neste setning er “taper ett års produksjon av stridsvogner på et par måneder”…så mener jeg at den jevne NRK leser skal ha tungen bent i munnen for å forstå at det man snakker iht Oryx analysen egentlig er rundt 3700+ tanks og 15000 kjøretøy(når man ser bort fra lastebiler) tapt totalt så langt i krigen. Og nå siste måneder taper årsproduksjonen på 300 på et par måneder…

EDIT: Hadde ikke lest Oryx analysen skikkelig selv - så lærte noe :sweat_smile:

4 Likes

Som også ikke er informerende, for Russland refurber kanskje 1000 tanks til i året…

2 Likes

Stoppet nettopp USA støtten til ukr de neste 90 dagene?
https://x.com/PhillipsPOBrien/status/1882895289214022027?t=QRhs8GqSeUT7sov_--aBqA&s=19

1 Like

Godt poeng. Artikkelen definerer jo ikke om Ydstebø med “årsproduksjon” sikter til nye + refurb.

Virker som om det er litt rot rundt dette:

Noe som vel kan passe både Putin og Trump bra…

112.ua er en ukrainsk nyhetsnettsted som publiserer innhold på ukrainsk, engelsk og russisk. Nettstedet dekker ulike emner som politikk, økonomi, sport og underholdning. Det er viktig å merke seg at 112.ua tidligere har vært assosiert med pro-russiske synspunkter. I februar 2021 ble TV-kanalen 112 Ukraine, sammen med ZIK og NewsOne, sanksjonert av Ukrainas nasjonale sikkerhets- og forsvarsråd på grunn av anklager om spredning av russisk propaganda. Disse kanalene ble koblet til Viktor Medvedchuk, en politiker med nære bånd til Russland. Etter sanksjonene har disse mediene fortsatt sin virksomhet på nettet, inkludert 112.ua. Derfor er det viktig å være oppmerksom på denne bakgrunnen når man vurderer innholdet på 112.ua.

7 Likes

Var ikke klar over det - så bra du påpekte!