Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Lurer på om det er noe i dette…

4 Likes

Og dette partiet får 20%+ av stemmene i Tyskland og støttes av feks Musk.

Jeg frykter at det blir en sørgelig affære der Stoltenberg må svare for kontrasten mellom teori og praksis. Tiden frem til valget har potensialet til å ødelegge all kredibiliteten han har opparbeidet seg (til og med Listhaug hadde lovord!).

Når vi ser hva som foregår i USA nå, så spør jeg meg hva nordmenn egentlig har lært om 2. verdenskrig. Selv har jeg en side i familien som aldri snakket om det, for alt jeg vet var de nazister. Det som gjorde inntrykk var den delen av som fortalte om avmagrede krigsfanger, å se henrettelser på gaten som barn, og å bli fraktet sørover med lastebåt i visshet om at hjemmet ble nedbrent.

Konsentrasjonsleiren er åpnet. Vi vet akkurat hva som kommer. Danskene forteller oss hva vi må gjøre. Ukrainas seier er vår sikkerhet.

19 Likes

https://www.dn.no/kommentar/etterretningstjenesten/russland/vladimir-putin/neste-ar-kan-krigen-vippe-i-ukrainas-favor/2-1-1770983

Ikke bare økonomisk det vakler for Russland. Lagrene dette av sovjet holder på å tømmes. I 2026, så vil det ha blitt kritisk.

5 Likes

Stoltenberg snakket tydelig om behovet for økt støtte til Ukraina som NATO sjef. Allerede på dag 1 som Finansminister prater han som en AP politiker. Dvs masse prat uten å si noe som helst.

2 Likes

Imponerende, og helt sikkert plagsomt både økonomisk, praktisk og operasjonelt for ruzzerne.

13 Likes

Ikke sikkert at valuta-kursen, russiske rubler mot norske kroner betyr all verden, eller er noe nøyaktig indikator for hvordan det går med russisk økonomi, men relativt til norske krona er russiske rubler pussig stabil. Den er basically identisk med norske kroner siste halvannet år, og dessuten nesten omtrent samme nivå 2-3 uker før krigen i Ukraina startet, som vist på 3 års chartet under:

Nesten som norske krona er “pegga” til rubelen. Any explainations, or reasoning?

2 Likes

Vel, Russland bruker penger på å stabilisere rubelen, men så lite som mulig, så da holder de tritt med en av de svakere valutaene, den norske kronen :stuck_out_tongue:

Anyway, poenget med artikkelen var at den russiske økonomien gjør det ræva. Bygningsindustrien er på vei ned, gruver, naturgass(!), banker, osv. De russiske likvide reservene er på vei ned, mens de illikvide har vært på vei opp. De illikvide er da “investeringer” er da støtte til næringer som ikke klarer seg selv. De er langt opp siden starten av krigen.

Nå er det ikke veldig mye igjen å gjøre om fra likvide til illikvide investeringer, 37 mrd USD var det siste tallet jeg så. Dvs at de nå må bruke mindre penger for å ikke gå helt tomme framover. Hvis ikke Musk-støttede AfD får makten i Tyskland og får slutt på alt av sanksjoner mot Russland da. Eller Trump presser Ukraina hardt nå og får til en avtale som gjør slutt på russiske sanksjoner.

Som jeg forstår situasjonen, så peaket Russland i 2024 og vil utover i 2025 vil de få mindre og mindre refurbet sovjet-utstyr på plass. I 2026 må de stort sett hvile seg på å bygge nytt, produksjonen der er type 20% av volumet de har i dag. Jeg tenker dog de kan få endel fra Nord Korea, men det har nok sine begrensninger.

Så er jo også spørsmålet, hvor effektive vil de ukrainske angrepene på russisk økonomi bli framover? Det virker jo virkelig som de har fått opp takten, men dette har vi også sett tidligere uten av det ble vedvarende. Har de nå produksjon til å fortsette dette uke etter uke, så blir det hardt å holde russiske raffinerier online.

3 Likes

Det er jo demokratiets dilemma! Man må forholde seg til hva et flertall mener og bestemmer.

1 Like

Ett tvers i gjennom profesjonalisert militær - NOT :rofl:

8 Likes

Nå synes jeg du er litt hard og unyansert i forhold til de utskrevne soldatene. Jeg vil si at det der også kunne ha skjedd enhver vestlig yrkesmilitær om hen hadde kjørt uten førerkort med større kjøretøy inne på områder avsatt til parkering av luftfartøy i det jeg vil anta var en påvirket tilstand…

3 Likes

Joda, har jo avtjent min verneplikt og sett / hørt mye rart.

Men i Norge klarer vi vel bare å senke våre egne fregatter…

Apropos profesjonalisering og moderne krigføring. Her siste nytt på transportfronten :eyes:

7 Likes

De russiske tapene er også ned, men vesentlig mindre enn 50%.

Hvis man ser på hvem som “vinner”, så kunne man jo sett på hvor mye landområder som ble tapt, der har det ikke gått så bra for Ukraina. På den andre siden, hvis man ser på hvor sterke Russland er, så virker de nå svakere enn de gjorde for 3 måneder siden. På et tidspunkt, så antar jeg Russland vil måtte stoppe å kjøre vesentlige angrep og kanskje konsolidere posisjonene sine til noe som er lettere å forsvare.

Jeg tror det skal holde hardt for Ukraina å kjøre en Kursk-operasjon til, hvis de ikke har fått nok langttrekkende våpen til å hule ut bakrommet til russerne betraktelig. De må nok også få bedre svar mot russiske glidebomber.

3 Likes

Etter det jeg leser, så er glidebomber og fiberdroner det største problemet for ukrainerne ved fronten. De har ikke effektive motmiddel mot disse, mens de begynner å bli effektive med mot-artilleri og med jamming av vanlige droner.

1 Like

Hej Norge

Dagens update – ikke så meget at skrive hjem om :grimacing:

Dagens Pollental !!

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

9 Likes

Hmm, tidligere NATO-sjef Jens Stoltenberg sa fra seg jobben som ny sjef i organisasjonen “Munich Security Conference” i siste liten og ble heller finansminister hos Støre.
Kanskje Trump kommer og krever masse forpliktelser fra de andre deltagerne der?
Og da er det hyggeligere å være “on the giving end” som finansminister, or?

Ser på hjemmesiden

At de ikke har oppdatert med noen nyheter eller info om at Donald Trump skal presentere en plan, faktisk så står det fortsatt om møte 14.til 16. februar at:

Ser ut til å være et godt mål!

7 Likes

'logistikkbilen vår dro for å hente forsyninger og kom tilbake med et esel, skal soldaten ha uttalt. Jeg hørte det, så det, og ble lamslått. Bare aksepter det som virkelighet. Ikke spør hvor, hvorfor, hvem eller hvordan. F** vet. Men faktum er at vi har fått et esel. Vi sliter virkelig med transport, ikke sant?»

Andre beretninger tyder på at enkelte enheter har mottatt flere dyr til lignende formål. Noen russiske militærkommentatorer hevder at bruk av esler gir fordeler, for eksempel at de kan bevege seg lydløst i kampsoner.

3 Likes