Sjeldene mineraler som USA sårt trenger kan være med på og finansiere krigen og drive russerne ut. Får håpe at de får en bra avtale med trump som ender med at russland taper krigen.
Det er ganske smart, egentlig. Ukrainere er nok mer tilbakeholdne med å skyte uskyldige dyr enn lastebiler.
Mangelen på kjøretøy underbygges jo med denne oversikten (ingen egen post for esel og hest ennå) :
18 tanks på en dag er jo for øvrig imponerende

I følge Trent Telenko var U.S. Army sin fôr kvote for hovdyr 14 pund med høy og 12 pund med korn per dag under andre verdenskrig. Det var mer volum og vekt intensivt enn drivstoff til kjøretøyer, og lønte seg bare der det var mye lokalt fór, eller veldig vanskelig å få inn drivstoff.
Om det er mangel på kjøretøy eller mangel på drivstoff som er det største problemet for Russland, har jeg ikke klart for meg. Det er imidlertid åpenbart at russerne ikke klarer å få levert det de ønsker til fremste linje.
Mirage 2000 på plass, spent på hvor mange de har fått allerede og hvordan de ligger an med piloter.
Ta dette med to klyper salt, informasjonen er fra en russisk kanal opprinnelig.
Ulanok er en bitteliten landsby som Ukraina aldri tok under det første angrepet i Kursk. Jeg synes det er litt interessant at Ukraina med 400 mann og 40 kjøretøy kan gjøre såpass. Høres ikke akkurat som om russerne har særlig til forsvar.
Hej Norge
Dagens bøllebank i Pokrovsk retningen
Og Denys !!!
Bliv væk fra vinduer, balkoner og svømmebassin ect. ect.
Slava Ukraini
Dansken
The exact number of jets was not specified, but Lecornu confirmed they arrived with Ukrainian pilots on board, who had completed several months of training in France.
Med tanke på hvor vanskelig det var å få på plass F-16 piloter, så er jo det et godt tegn at flyene kom med ukrainske piloter.
The arrival comes ahead of the initially planned schedule – France previously said the jets were expected to arrive around April 1.
Back in October of 2023 …
At the same time, France has been training 26 Ukrainian pilots and ground crew members since March. While this training was initially seen as preparation for F-16s, it now appears to have been designed or adjusted for the Mirage jets.
Så de har vært i trening siden slutten av 2023.
Hva slags kapasitet har disse Mirage flyene?
Er det noe som spesielt stikker seg ut i positiv forstand?
Siden Ukraina har mangel på fly, så hjelper alt. Men dette er eldre fly.
De kan ta over for SU24 som leverandør av Storm Shadow. SU24 flyr visst bare på lånt tid.
Vil ellers tro at våpenintegrasjonen er bedre for vestlige våpen, enn den er på sovjetiske fly.
Ukraina har ikke nok F-16 eller piloter, så at de her får flere fly og piloter er positivt.
Akkurat som F-16, så kan det skyte ned innkommende cruise missiler. Det kan også angripe bakkemål. Det er ikke akkurat klart hvor mye oppgraderte disse flyene er. De fikk en større oppgradering før de ble levert til Ukraina.
Jeg tror ikke disse er oppgraderte nok til å drive med luft-til-luft kamp mot russiske fly eller at Ukraina har fått luft-til-luft missiler med lang nok rekkevidde.
De Chechenske spesialstyrkene er nok en gang triste fordi ukrainerne kjørte utenom dem, slik at de ikke kunne stanse den ukrainske offensiven.
Sikkert. Tjetjenerna har varit eksperter på at holde sig unnan og helst agere som barriærtrupper før ruskisene. Men kjeften er de bra på att røre på, og fremstille sig selve som “store krigere”.
Selvføgelig har de legat lavt og hold sig godt unnan den her gangen også. (At de holder seg unnan er ikke så rart, det skulle jeg også ha gjort hvis jeg var de. Men jeg hadde ikke postet noe som helst på Nettet. )
[quote=“mvalen, post:1662, topic:41612”]
De Chechenske spesialstyrkene er nok en gang triste fordi ukrainerne kjørte utenom dem,
DK
Svenskene kom fram til at forrige skip hadde en ulykke, danskene konkluderte med at det kunne vært forhindret.
Den russiske skyggeflåten er i elendig stand. Skipene reiser ikke med russisk flagg, så de får ikke protestert. Noen vil dog reise med kinesisk flagg.
Interessant utvikling. Å blokkere skip regnes som en krigshandling.
20:52 Danmark kommer inspektera alla tankfartyg som vill gå genom Stora Bält, så de uppfyller miljö- och säkerhetskraven uppger danska Sofratsstyrelsen i ett pressmeddelande. Det gäller fartyg som ankrar upp på Skagen Red.
Insatsen är ett led i att främja internationell kvalitetsskeppsfart och höja nivån för säkerhet och hälsa på havet.
21:40 Lätt att missa kanske men Gripen diskuterades i ÖB-mötet mellan Sverige och Ukraina och Ukrainas ÖB skrev som liten notis i morgonens redogörelse:
“Man enades om att fortsätta med dialogen kring Ukrainas flygvapens begäran om leverans av svensktillverkade flygplan”.
Alltså Gripen.
Såååå, USA har fått nytt styre som vil at Europa skal ta mer ansvar for å levere våpen til Ukraina. Kanskje det skjer noe nå?
Lite overraskende her, i hvert fall for meg
Hvor er pengene blitt av da? Noen som våger å komme med noen forslag? Og hvem har i så fall løyet.