Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Å VG slänger ut överskrifter

1 Like

Har sett en sak (fra russerne selv) om at de hadde fått et esel i stedet for lastebil for å frakte ammo osv. Her ser det ut som de bruker hester i stedet for motorsykler som er i stedet for firehjulinger som er i stedet for MRAP som er i stedet for APC/IFV. :stuck_out_tongue:

På den andre siden, så får Russland nå utstyr fra Nord-Korea.

1 Like

“Samtidig vurderer etterretningstjenesten det som «usannsynlig» at Russland kan starte en krig mot ett eller flere NATO-land samtidig som de opprettholder krigsinnsatsen i Ukraina.”

Så faren er at Russland skal stoppe krigen Ukraina som går dårlig og så starte en storskala krig mot NATO :crazy_face:

5 Likes

Faren er at USA pusher Ukraina til en fredsløsning tilsvarende den i 2014, vesten frigjør de 300 milliardene dollar i frosne russiske midler og Russland får åpnet opp handel igjen og at de bruker de enorme mengdene pengene de da får inn på olje og gass på å bygge opp våpenindustrien sin.

Hvis Russland blir tvunget til en fredsløsning hvor de fortsatt har sanksjoner mot seg og må betale det de har stående i vesten til Ukraina, så stiller situasjonen seg ganske annerledes. Fortsatt, så må vesten ruste opp hvis Russland fortsetter å bruke 40% av statsbudsjettet på “forsvaret”.

8 Likes

For min del tenker jeg Europa bør ta seg ett tak i nakken og se på historikken. Det har vært to verdenskriger, og begge har startet i Europa. Kanskje greit å ikke stå bak den tredje også…

3 Likes

Der var draft til Lend Lease publisert.
på kongressen sine sider.

2 Likes

Den oransje apen må jo kunne si seg fornøyd med dealene… både lend&lease + fordelaktige mineral kontrakt(er) presset på ett herjet Ukraina

3 Likes

Hej Norge

Dagens !!! — Stadig fremdrift i Kursk, Putski sikkert i Shock :partying_face:

Og Denys !!! Fremgang i Pokrovsk :partying_face:

Gerasimov har læst teksten — Kursk befriet til Sommer, alt imens Ukraine ekspanderer :rofl:

Nok at gøre for ATCMAS fremover :flushed:

Putski sliter på flere fronter, svær at være Zar i krigstid :grimacing:

Dagens Pollental — Godt nok mye HardWare som tages ud om dagen :firecracker: :fire: :coffin:

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

8 Likes

Det var Zelensky som introduserte dealen om rare earth mineraler.

Siden store deler av dem er i russisk okkuperte områder er det win win for ukraina og USA.

5 Likes

Det ville åpenbart gjort oss til en part i krigen. Jeg tenker at USA blir en part i krigen om de stiller vilkår bak sin støtte.

Er det ikke åpenbart? At dersom en tredjepart involverer seg i en krig for å oppnå fordeler for seg selv så er man part i krigen? Og dersom man uselvisk støtter andre til å drive selvforsvar, uten betingelser, så blir det noe annet?

Jeg heier på Ukraina, det er ikke det.

1 Like

Det er jo en måte å se det på. Jeg tenkte det ville vært en god unnskyldning for Norge å gi mer penger til Ukraina og hjelpe dem med å bygge landet etterpå.

1 Like

Alternativet kunne vært at Norge investerte mer indirekte for eksempel ved å støtte ukrainske energiselskaper gjennom bistand og lån heller enn at Equinor gikk direkte inn. Da ville risikoen ligget på ukrainske aktører, men det ville fortsatt styrket energisektoren deres.
Skulle Equinor gått inn direkte ville de også trengt garantier fra den norske stat eller internasjonale forsikringsordninger for å redusere risikoen, men selv da ville det vært en gamble.

4 Likes

Det er ikke mer risky enn å investere i Russland som de har gjort, eller i hvert fall andre norske selskaper.

7 Likes

Så på a’n igjen med STORE investeringer som må avskrives hvis situasjonen skulle endret seg dramatisk noe vi nettop har vært vitne til? Det Ukraina er avhengig av er en gunstig geopolitisk utvikling så fort denne krigen tar slutt og det er det videre INGEN garanti for stabilitet selv med vestlig støtte så nei takk!!

For min del, så kunne vi godt ha hevet 100 mrd etter Ukraina. Bare økt gasspriser har gitt oss over 1000 mrd.

16 Likes

Må jo si at dette er veldig lite overraskende. Ukraina har ikke gått inn i kursk for å annektere.

6 Likes

Russland får beholde krim og får tilbake kursk, Ukraina får tilbake alt annet.

Spekulasjon fra din side?

Å det tror du Putler hadde skrevet under på? Ehh not!!

1 Like

Han har ikke så mye valg.

Han sliter med å skaffe folk, han sliter med å skaffe utstyr. Snart er alle olje rafineriene hans skadet. Skyggeflåten synker skip for skip.

1 Like