Lets go!
Får se hva som faktisk skjer…
Kan ikke bli verre enn siste året under biden.
Jo? Det kan det helt klart bli, som når ingenting gikk gjennom senatet.
Yep, som når deler av presidential drawdown ikke ble brukt og utgikk. Så brukte man senatet og andre tulleting som unskyldning. Når det egentlig bare stod på administrasjonen ( siden drawdown ikke styres av andre enn administrasjonen).
Government statistics paint a grim picture. Rosstat reports that from January to November 2024, Russia’s coal industry suffered a balanced loss of 68.7 billion rubles ($711,000,000). This is a staggering reversal from the 413.3 billion rubles in profit recorded in the previous year. Nearly half of all coal enterprises are now operating at a loss.
coal still 7.4% of Russia’s total exports
Ikke så hot for Russland når de må subsidiere sin egen kull industri i stedet for å dra inn skatt. I situasjonen Russland er i, så merkes det når 7,4% av inntektene faller bort.
Hittil, så har det ikke gått så ille for Ukraina med Trup ved roret. Han har ikke stoppet våpenforsendelsene, og hvordan Ukraina bruker vestlige våpen (eller egne våpen) er ham knekkende likegyldig.
Med Trump så vet man knapt fra dag til dag hva han vil mene, så det ser for meg ut til at Ukraina tenner på eller sprenger så mye som mulig av russisk oljeinfrastruktur før han eventuelt ombestemmer seg.
Mer gode nyheter fra en solid kilde
https://x.com/mylovanov/status/1889033727247839397?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw
Håper at sønnen til Trump ikke har like mye innflytelse.
Hvis jeg ikke har misforstått, så har den humanitære støtten fra USA stoppet.
Samtidig:
The freeze does not apply to military assistance and U.S. Secretary of State Marco Rubio also signed a waiver on Wednesday that grants life-saving humanitarian assistance linked to medicine, medical treatment, shelter and food.
Officials at the U.S. embassy in Kyiv have requested exemptions to preserve aid, and discussions on this are ongoing, according to Yaroslav Yurchyshyn, a Ukrainian lawmaker cited by The Financial Times.
Så, tipper støtten er blitt frosset, men at noe av den muligens blir eller har blitt startet opp igjen?
Ukraina har truffet mye raffinerier i det siste. Nok ett truffet i natt.
Mitt inntrykk er at sønnen prøver å skape sin egen politiske plattform. Trump senior har en langt kortere horisont, og er mindre ideologisk. Det får meg til å tenke at de ofte snakker forbi hverandre.
Kaos og usikkerhet er poenget. Men hvis du ser mørkt på det: Hvem er arvtaker i dette regimet? Uday og Qusay har langt bedre tekke hos MAGA enn JD Vance. Denne retorikken samler grasrota.
Kan også leses som: En politipatrulje er ute og går tur på kvelden, kommer over en slåsskamp hvor den store sterke angriperen vil ta lommeboken til en mindre mann. Politiet holder våpenet sitt klart og slåsskampen stopper et øyeblikk. Politiet sier så vi hjelper deg lille mann, men da vil vi ha lommeboken din som belønning ellers så går vi bare videre.
NB Det hører med til historien at politiet på 1990-tallet underskrev en avtale om å beskytte den lille mannen og lommeboken hans hvis han oppga den beskyttelsen han allerede hadde
Det som man skal huske på her er at det er Zelensky som har solgt inn jordmetaller til Trump. Ikke motsatt. Zelensky så at han måtte ha noe Trump kunne bruke for å si at han har gjort en deal, noe håndgripelig og at de ikke bare ga bort penger.
Zelensky ønsker ikke bare å få slutt på krigen, de ønsker også å sikre seg mot videre angrep. Hvis amerikanske selskaper har investert masse for å få ut jordmetaller og leverer kritiske ressurser til USA, så vil ikke USA sitte å se på at Russland i 2032 angriper Ukraina. Da blir det noe nærmere stilen vi så når Kuwait ble angrepet.
Spørsmålet mitt er om USA faktisk tar grep her, eller om det blir som grensemuren mot Mexico. Mye prat og lite action. Man kan jo si at demokratene saboterte det, men det finnes flere faksjoner i USA, også innen republikanerne som har vidt forskjellige syn på hva man burde gjøre med Ukraina/Russland.
Det er derfor jeg kommenterte over at man får vente å se på hva som faktisk blir vedtatt. Grepet Biden gjorde helt i slutten av presidentperioden sin med økte sanksjoner mot Russland var et stort angrep på russisk økonomi. Trump har inntil videre løsnet grepet (droppet å bruke tid/penger på å forfølge oligarkene som støtter Putin) og kommunikasjonen er ikke nødvendigvis klar.
Når man ser på hvordan Trump tråkker rundt i Midtøsten, så er jeg veldig usikker på hvor dette faktisk vil gå. Det kan bli bra for Ukraina, det kan bli dritt for Ukraina.
Den lille mannen som holder på å få bank er selvsagt villig til å gjøre mye for å få slutt på slåsskampen. Og jeg skjønner jo hvorfor Zelensky gjør som han gjør for å redde landet sitt.
Det blir ikke moralsk riktig selv om initiativet kommer fra den lille mannen…
Zelensky veit at det ikke blir noe av dette. Så han kan lova hva som helst. Syftet er at legge press på det illeluktande ryzzland. Nå kan T-rump si: “Yo! Se på Ukraina, de strekker seg før at få fred. Hva gjør Putin? Ikke noe. Putin trenger harde tak før at gjøre som jeg sier. Hvis de vill ha harde tak, så blir det sånn.”
Alle veit at ryzzen ikke kommer at gi etter noe som helst, i hvert fall ikke før ruzziske federasjonen klapper sammen totalt hvilket den kanskje ikke gjør. I hvert fall ikke nå. Ruzziske Makteliten ser at man rør seg fremover i Ukraina. Det er det enda som betyr noe. Hvis de hadde åkt på grisebank og måttet retirere, så hadde det nok funnets bedre muligheter før fred. Men sånn er det dessverre ikke.
Jeg tenker at Zelensky tenker helt riktig her. Ukraina vil behøve enormt mye investeringer når krigen er over, for å få økonomien opp i fart igjen. Ingenting er bedre enn store vestlige investeringer. Gir trygghet (for vesten har en direkte økonomisk interesse), aktivitet (direkte og indirekte arbeidsplasser, skatteinntekter etc.) og valutainntekter. Selv om avtalene kanskje blir litt dårligere enn ønsket, er det langt bedre enn ingenting. Man får huske at denne aktiviteten kommer til å finnes i flere tiår etter at Trump er avgått fra presidentposten (og trolig lenge etter at han har gått i graven).
Norge burde gjøre noe lignende: Investere massivt i industri i Ukraina. Forsvarindustri, energi, jordbruk, droner, etc. Bruk oljefondet! Oljefondets eksisterende investeringer i Ukraina er ekstremt små, dessverre. Ironisk nok har Oljefondet mange ganger større investeringer i Russland! Knapt 1 MUSD i Ukraina, og 208 MUSD i Russland. Forstå DET den som kan…
( Oljefondets investeringer | Norges Bank Investment Management
Jeg har tenkt nøyaktig det samme. At staten kunne forhandlet fram en avtale mellom Equinor og Ukraina. God unnskyldning for å gi en haug flere milliarder til Ukraina også hadde det sørget for investeringer i ukrainske gass/oljeutvinning etter krigen.