Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Alt dette tar tid. Taiwan kan allerede være okkupert, før noe av dette er operativt. Da kommer USA neppe til å forsøke seg på en landgang der, så Kina kan se på dette som en god mulighet.

1 Like

Det mothballede utstyret vil først få sin fulle relevans når store deler av det nyeste utstyret har blitt ødelagt.

Samtidig, vil nok USA få noen uker headsup før kommunistene invaderer. og Taiwan vil neppe være en walkover for kommunistene, med mindre de har tenkt å bruke noen skitne triks som kan besvares med atomvåpen.

USA vil ikke ha noe problem med å forsvare seg selv. De bare ser ikke ut til å forsvare sin interessesfære lenger. Taiwan er vel et godt eksempel. Forsyningslinjene til USA til Taiwan er ekstremt mye lengre enn Kina sine. Er viljen der hvis Kina angriper? Eller kommer de bare til å sitte på sidelinjen?

Det er verdt å ta med seg at mye av komponentene brukt i dronene i Ukraina/Russland krigen kommer fra Kina. Det hadde overrasket meg stort hvis en evt krig ikke så utstrakt bruk av droner…

Dette lover ikke akkurat godt for Taiwan sin del. Musk som flytter produksjon fordi han vet hvor Trump lener i spørsmålet rundt å beskytte Taiwan?
https://www.reuters.com/technology/after-spacexs-requests-taiwanese-suppliers-move-manufacturing-abroad-sources-say-2024-11-05/

2 Likes

Trump ser ut til å prioritere Taiwan og Israel.

Vi i Europa har valgt å egentlig ikke prioritere noe, bortsett fra det grønne skiftet, litt puslete støtte til Ukraina, og fremfor alt kritisere Israel og Trump, så jeg er ikke veldig forbauset over at vi blir nedprioritert.

6 Likes

Europa har gitt mer støtte til Ukraina enn USA. Fortsatt for lite da.

Så en video som snakket om handel og soft power, veldig interessant. Spesifikt den type sanksjoner som blir brukt mot Russland fungerer kun fordi USA og _alle_allierte er med.

Hvis USA ikke oppfører seg som om de har allierte er det ikke sikkert de er der neste gang USA trenger dem.

1 Like

Ja, men vi har latt USA late som at de ledet an, og Biden gjorde sitt beste for å trenere at Ukraina fikk fly, luftvern, rakettartilleri og stridsvogner.

Vi i Europa så hvor det gikk, og likevel har vi ikke agert. Nå kan vi inkassere premien.

5 Likes

Tja, UK og Frankrike ga kryssermissiler lenge før USA kom på banen med ATACMS. F-16 flyene er donert fra Europa etter trenering fra USA.

2 Likes

De kryssermissilene satt langt inne, og ikke ble de tillatt brukt mot mål inne i russland før helt nylig.

Som jeg sa, Biden trenerte maksimalt, selv om europeiske land var villige til å gi utstyr. Ingen turte å legge seg ut med Biden.

Så da gjenstår det å se om Europa tør å legge seg ut med Trump…

Det gjør de jo selvfølgelig ikke. Man bryter ikke avtaler om eksportgodkjenning av våpen fra landet som leverer luftforsvaret ditt.

2 Likes

https://x.com/ZelenskyyUa/status/1889747140039311417

image

5 Likes

For fremtiden håper jeg europeiske land prioriterer europeisk våpenindustri, slik Frankrike har gjort, og til en viss grad Sverige. USA har jo prioritert egen våpenindustri…

Problemet til Sverige er at blant annet motorene til Gripen er amerikanske. Men jeg mistenker at neste fly vil ha europeiske motorer.

12 Likes

Denne «freden» ligger an til å bekrefte mine verste antagelser. Husk at hvis europeiske forsvarsaksjer stuper i morgen, så er det bare å kjøpe med begge hender.

Det eneste lyspunktet er at sabotasjen er like katastrofal innenriks som utenriks.

7 Likes

Jeg håper bare putin overspiller hånden sin.

4 Likes

Jeg tyder det slik at Zelenskyj har liten valgfrihet akkurat nå. Spørsmålet som kanskje blir relevant nå er om han kan forhandle seg til en løsning som ikke gjør Ukraina til en svekket stat under russisk innflytelse. Ikke utenkelig at Europas respons de neste dagene vil være avgjørende for Ukrainas fremtid.
Skulle det nå vise seg at Trump er fast bestemt på å trekke seg ut og presse frem en avtale på Russlands premisser ja da ser jeg det slik at Ukraina i praksis bare har to valg.
Enten akseptere avtalen og risikere at Ukraina blir et svekket de facto nøytralisert land med begrenset forsvarsevne eller kanskje om så trolig innebære å avstå fra Krim og deler av Donbas slik at Ukraina vil stå igjen som en bufferstat mellom NATO og Russland uten medlemskap i alliansen og med usikker vestlig støtte.
Putler vil i mine øyne da ha demonstrert at aggressiv ekspansjon fungerer på den måten at å nekte å inngå en avtale og risikere å miste støtte fra Trumpis kan føre til at Russland får militært overtak.
Skulle USA nå trekke tilbake våpenforsyninger vil Ukraina bli ekstremt avhengig av europeisk støtte.
Sier seg jo selv at uten amerikanske våpen og etterretningsstøtte får Ukraina store utfordringer på slagmarken.
Dette kan føre til en situasjon der Ukraina til slutt tvinges til kapitulasjon under enda dårligere betingelser. Dypt tragisk.

10 Likes

Zelensky spiller med de kortene han har fått utdelt.

Med fortsatt støtte fra USA, og økt støtte fra Europa, så vil jeg tro 2025 vil være vendepunktet i krigen.

Zelensky må mao enten skaffe seg en god avtale nå, eller klare å ikke miste Trump som støttespiller.

12 Likes

konsekvensen av å bli påtvunget en dårlig avtale, kan bli at Ukraina setter sammen noen atomvåpen, og bruker de som kjernefysiske landminer.

1 Like

En meningsmåling publisert i dag avtenketanken European Council on Foreign Relation viser at et flertall av europeere nå anser at USA er en “nødvendig partner” snarere enn en alliert. Datainnsamlingsprosessen foregikk hovedsakelig i fjor høst.

2 Likes

Med Biden som president? Det overraaker meg litt. Eller, ikke så mye hvis det er UK, Frankrike, Tyskland, Italia, osv som har vært med. Tviler på at land som Polen eller Finland sier det samme

Det var visst de også. Av disse landene, så er det Polen som jeg tenker har mest å tape på en dårlig fredsavtale for Ukraina tilsvarende den som ble signert i 2014/15. Da kommer de ikke til å bruke 4,7% av GDP på forsvar som nå, men 10-20%. De vil neppe ha noe repetisjon av ww1 eller ww2 hvor landet ble rasert og delt og deretter kontrollert fra Moskva i flere tiår.

2 Likes

Jeg tror du blander sammen den taktiske og den strategiske situasjonen. Strategisk, så er Ukraina i en godt kontrollert situasjon. Russland har ikke ressurser til å kunne ta Kyiv eller Lviv - selv med sine nye kampesler.

Forsyningssituasjonen er annerledes nå enn i 2023. Ukraina har fått opp egenproduksjonen av våpen og materiell kraftig. Europa begynner også å komme i siget. Dette sammenfaller med at Russland er i ferd med å tømme lagrene fra sovjettiden. Deffansivt er derfor Ukraina mindre avhengig av USA enn tidligere, og med Europeisk støtte i stand til å blø ut Russland.

Problemet for Ukraina er offensivt. Her behøves det langt mere materiell. Produksjonen i Vesten er ikke nok, så de store lagrene i USA er nøkkelen til å kunne kjøre større offensiver mot Russiske styrker.

8 Likes