Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 9

Jay in Kyiv med klar spådom:
«Kherson will be the first to be liberated»

https://x.com/JayinKyiv/status/2057717156112908540

6 Likes

Ett rafineri satt i brann annenhver dag gjennom mai skaper problemer for Russland.

11 Likes

Akkurat på denne halvøya er det vel knapt en eneste oljetank igjen av de som ikke er nedgravd. Mangelen på bufferkapasitet utenom bensinstasjonene skaper nok en ekstra vanskelig forsyningssituasjon.

7 Likes

7 Likes

Det enorme havneanlegget i Novorossiysk (Krasnodar krai, NØ i Svartehavet) har i våres blitt angrepet gjentatte ganger. Byen har en av Russlands største utskipningshavner for olje mv.

I natt angrep ukrainske droner én oljeterminal i havneområdet (Grusovayha Oil terminal), og brann brøt ut i terminalen. De stedlige myndighetene hadde den overraskende nyheten at det var vrakrester fra nedskutte droner som forårsaket brannen. Vrakrestene har altså nådd frem helt til terminalen og falt ned der med bra presisjon - slik ukrainske vrakrester pleier.

(Publ kl.02.39 den 23 mai)

5 Likes

Ukraina med ny vri for og øke drone distanse .

Mer om angrepet her.

14 Likes

Tar med den viktigste original kilden som ABC Nyheter har bygget på:

https://defence-blog.com/ukraine-tests-hornet-strike-drone-launched-from-aerostat/

Samt artikkelen fra 2005 som ABC Nyheter viser til:

4 Likes

Yaroslavi Oil Refinery ble angrepet natt til 8 mai, natt til 13 mai, natt til 19 mai og siste gang natt til 21 mai 2026.

Det er det 5. største i Russland og ligger ved byen Yaroslavl i det sentrale Russland, litt NNV for Moskva.

6 Likes

Fornøyelig fra en høring el lign på Capitol Hill med senator Kennedy og Kommandanten av US Marine Corps, general Eric M Smith:

https://x.com/bohuslavskakate/status/2057830253616103489?s=46&t=bkHlO54CH3nhkcBddhGDww

Litt overraskende kanskje, men de har vel hele tiden måttet ha soldater også på den flanken. Og da er det kanskje like smart fra deres synspunkt å involvere dem om de er presset i sørøst :man_shrugging:

Dyktig gjort og helt sikkert godt for moralen :+1:

12 Likes

Litt off topic (kanskje)…NRK presterer altså å sende Jorda rundt på 6 steg på pinseaften der Stoltenberg og Thorstvedt skal finne Sergei Karjakin…smakløst spør du meg😡

1 Like

Nå truer putin Armenia.

Zelensky bekrefter at ukrainske spesialstyrker har slått til mot en kjemisk fabrikk i Russland.

Fabrikken ligger i Perm distriktet, 1.700 km fra Ukraina.

Fabrikken (Metafrax Chemicals) er en viktig del av Russlands kjemiske industri.
Leverer til mer enn 10 andre militære produksjonsfasiliteter, inkl fly, droner, rakettmotorer og sprengstoff.

Originalkilden er Zelensky sin konto på X:

(Publ 23 mai kl.11.32):
https://x.com/ZelenskyyUa/status/2058118792262086848?s=20

Sekundærkilde er f eks:

Perm krai ligger i den vestlige delen av Ural-fjellene (kart i linken):

11 Likes

Russerne driver også med droneangrep:

I dag morges fant russene et høyverdig militært mål: Et begravelsesfølge!

https://www.tv2.no/nyheter/eksperter-er-bekymret-meldinger-om-at-putin-vil-bruke-kraftig-vapen/18872466/

1 Like

Da er det bare og håpe og be om at putin blir styrtet.

8 Likes

In the past three months alone, more than 200,000 small businesses have made the same decision.

Stengt ned pga økt skatt.

Big business cannot be said to be safer. The 28 largest companies in Russia all lost money last year. It isn’t hard to see why. Cut off from European markets, these companies are dependent on demand from China, which in turn shamelessly demands huge discounts in return for access.

Sanksjoner er en bitch.

At the top of the list is Senator Suleiman Kerimov, who also ranks fifth on the Russian Forbes list. It is no accident that, according to rumors, he was the first to volunteer to donate 100 billion rubles ($1.4 billion) at Putin’s politely worded demand.

Will the security and tax services leave Kerimov alone after such a generous contribution? I doubt it. At best, it will hold them off for a short time until they return with further demand, either to plow into the federal budget or their own pockets.

Russland trenger penger. Private firmaer er forventet å betale. Hvis ikke blir pengene og firmaer konfiskert.

Regel #1 for diktatorer er at de må fikse systemet så diktatoren har nok penger til å bestikke sine betrodde som igjen kan gjøre det med sine. Ser ut som det er i ferd med å rakne.

10 Likes

Utviklingen av «kill zone»:

4 Likes

Video:
Oreschnik treff Kyiv kl.00.16:

https://x.com/NematShaikh9/status/2058313917328171146