Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 9

Det er vel snart legitimt å legge ut Dead&Alive - premie på denne lystmorderen I den grad det e r mulig
Og den nærmeste kretsen bør snart forstå at dette ikke går lenger
Problemet er vel at de ikke stoler på hverandre slik at ingen tar initiativet . De burde tatt sjansen da han var i Kina

2 Likes

Hvor mange Oreschnik missiler har egentlig Russland?

Iflg en leder innen ukrainske etterretningen publ 24 01 2026 var situasjonen pr årsskiftet at:

« By our estimates Russia has no more than there or four such missiles.

We know that Russia’s Defence ministry plans to put Oreschnik into lagre scale production and gain the capacity to manufacture five or more such missiles each year»

« (Oreschnik has) more political than military content
It is primarely a tool to intimidate our partners in Europe»

5 Likes

De produserer ca 6stk i året. Men basert på alle de feilede oppskytningene så er den strengt tatt i utvikling enda.

Men dette er en rakett som er laget for å bære atomvåpen. Russland har ikke konvensjonelle stridshoder til den.

Så dette er basically kun en techdemo.

2 Likes

If we look at the bright side:

Med Putins høyprofilerte hevnangrep med disse missilene, har han gitt ukrainerne en legitimitet til å svare på lignende måte. Mediadekningen i RUS, UKR eller Europa gir et langt mer skremmende bilde enn en «techdemo» Selv om jeg oppfatter det på samme eller lignende måte som deg.

Så jeg ser frem til flere ukrainske angrep f eks på «Moscow Ring Oil Product Pipeline»

6 Likes

​Denys har en bra oversikt over russernes angrep på Kyiv inatt:
Fyldig bildemateriale. Video på 9 min 40 sek:

Suchomimus på YT (lengde 2 min 50 sek):
Oreschnik hit Bila Tserkva - No warheads:

1 Like

90% skadet? Det er ikke fikset på noen uker. Kanskje ikke måneder heller?

Based on past refinery attacks in Russia and elsewhere:

  • Minor-to-moderate fires/storage damage → often repaired in weeks
  • Damage to distillation units or pipe racks → typically 2–6 months
  • Destruction of catalytic crackers, hydrocrackers, reformers, or isomerization units → often 6–18 months
  • If multiple core units and electrical/control infrastructure are destroyed simultaneously → potentially 1–3 years

Som det også står, det er ikke lett å vite hva som er skadet nok til at det er ubrukelig

16 Likes

Som et minimum 3-6 måneder ute av drift. Men sansynligvis over et 1år.

4 Likes

Ryazan er blant topp 2 eller topp 3 i raffineringskapasitet i Russland.
Har sett kapasiteten angitt litt forskjellig; 17 - 20 mill tonn.

Så dette tapet av kapasitet svir for Putin.
Hvis korrekt at 90-100 % ødelagt, er det god sjanse for opp mot 1 års stengt.
Avhenger bl a hvor raskt Putin får tak i vitale deler, disse er sanksjonert og russerne må importere via mellommenn.

Dette kan bli det mest effektive angrepet på et russisk raffineri så langt i krigen.

7 Likes

Kartet viser R 280 i ukrainske Zaporizhzhia og Kherson oblaster og til Krym, og er postet før:

https://x.com/prestonstew_/status/2057783852664250677

På ‘tilførselsveier’ til R 280 fra Russland i øst, har Azov-korpet sine jaktmarker for dronepiloter:

På kartet ser vi Mariupol og byen Volnovakha litt innover i landet og nær grensen til Russland .
Byen Taganrog er russisk og ligger rett utenfor kartbildet på høyre side (langs Azov-havet).

Ukrainske Spartan-brigaden utfører dronejakt i tilstøtende områder på ukrainsk side av grensen:

Også dronepilotene i ukrainske Birds of Magyar har sine jaktmarker i området:

https://militarnyi.com/en/news/ukraine-expands-strikes-on-russian-military-logistics-150-km-behind-front-line/

9 Likes

According to OSINT analyst Clément Molin, an updated strike map shows numerous confirmed hits, including 15 geolocated strikes along the Rostov–Crimea highway and 30 more along the Mariupol–Donetsk route and around the Donetsk ring road.

Vil tro det er en situasjon som bare blir verre og verre for Russland.

Spesielt i området skravert i rødt blir nok vanskeligere og vanskeligere å få fram forsyninger til. Der må de kjøre 150km+ i et område hvor Ukraina har rekkevidde med dronene sine. Dette er en operasjon som Ukraina

https://www.reuters.com/world/europe/ukraine-steps-up-medium-range-strikes-russian-forces-2026-05-05/?utm_source=chatgpt.com

Kyiv doubles its mid-range strikes on Russian forces from March [til mai]

Jeg vil tro Ukraina vil trappe opp disse angrepene videre. Klarer de å øke dem såpass at Russland får såpass store problemer med logistikken at Ukraina kan gå på offensiven? Jeg vil tro det evt vil ta tid. Russland vil jo få gjennom ganske greit med forsyninger, men etterhvert, så tenker jeg at Russland vil ha punkter i forsvarslinjen sin som er dårlig forsynt.

10 Likes
8 Likes

Vi må ta med den at psykologiske effekten kan forsterke forsyningsproblemene.

Nivået av stress og angst for sjøførene øker nok stadig. Det påvirker både adferd og rekruttering. For eksempel kan det føre til at kjøretøyene kjøres så hardt at de oftere bryter sammen. Det kan også føre til at sjåførene saboterer egne kjøretøy for å unngå å kjøre en farlig strekning.

6 Likes

Russland kan ha truffet bakken i nærheten av russisk-okkuperte Avdiivka med Oreshnik missil:

https://euromaidanpress.com/2026/05/25/russias-fourth-oreshnik-on-ukraine-may-have-struck-its-own-troops-in-occupied-donetsk-oblast-while-first-hit-kyiv-oblast/

8 Likes

Så noen hadde sammlte 50 dronetreff på lastebiler langs motorveien som går til krim. Det skal være fra den siste måneden. Ikke absurd store antall. Men som nevnt over, Det er ikke så lukrativt å kjøre drivstoff til krim når droner treffer lastebiler i ny og ne.

5 Likes

Jeg håper at den norske delegasjonen virkelig tar inn utviklingen inne både teknologi og strategi, og bringer informasjonen hjem til både militære og politikere.

7 Likes

Ironi skjønner ruzzerne seg ikke på når de sier at de skal svare på Ukraina sine terrorangrep

2 Likes

Tja… :man_shrugging:

Også var det disse fregattene vi har bestilt. Vil de være relevant på en slagmark preget av droner?

https://m.youtube.com/shorts/QOgiGWcFpyo?ra=m

4 Likes

Siden hovedformålet til fregattene våre er å jakte ubåter, så vil de nok være ekstremt relevante.

Svenskene har forsåvidt gjort endel studier på droner i nordisk terreng, med mye skog og fjell.
Ekstremt mye mindre effektive enn de er på slettene i ukraina.

4 Likes

Dette handler ikke om formålet.

Men om de klarer seg på en slagmark preget av autonome droner og raketter.

2 Likes