Ukraina med ny vri for og øke drone distanse .
Mer om angrepet her.
Ukraina med ny vri for og øke drone distanse .
Mer om angrepet her.
Tar med den viktigste original kilden som ABC Nyheter har bygget på:
https://defence-blog.com/ukraine-tests-hornet-strike-drone-launched-from-aerostat/
Samt artikkelen fra 2005 som ABC Nyheter viser til:
Yaroslavi Oil Refinery ble angrepet natt til 8 mai, natt til 13 mai, natt til 19 mai og siste gang natt til 21 mai 2026.
Det er det 5. største i Russland og ligger ved byen Yaroslavl i det sentrale Russland, litt NNV for Moskva.
Fornøyelig fra en høring el lign på Capitol Hill med senator Kennedy og Kommandanten av US Marine Corps, general Eric M Smith:
https://x.com/bohuslavskakate/status/2057830253616103489?s=46&t=bkHlO54CH3nhkcBddhGDww
Litt overraskende kanskje, men de har vel hele tiden måttet ha soldater også på den flanken. Og da er det kanskje like smart fra deres synspunkt å involvere dem om de er presset i sørøst 
Dyktig gjort og helt sikkert godt for moralen 
Litt off topic (kanskje)…NRK presterer altså å sende Jorda rundt på 6 steg på pinseaften der Stoltenberg og Thorstvedt skal finne Sergei Karjakin…smakløst spør du meg😡
Nå truer putin Armenia.
Zelensky bekrefter at ukrainske spesialstyrker har slått til mot en kjemisk fabrikk i Russland.
Fabrikken ligger i Perm distriktet, 1.700 km fra Ukraina.
Fabrikken (Metafrax Chemicals) er en viktig del av Russlands kjemiske industri.
Leverer til mer enn 10 andre militære produksjonsfasiliteter, inkl fly, droner, rakettmotorer og sprengstoff.
Originalkilden er Zelensky sin konto på X:
(Publ 23 mai kl.11.32):
https://x.com/ZelenskyyUa/status/2058118792262086848?s=20
Sekundærkilde er f eks:
Perm krai ligger i den vestlige delen av Ural-fjellene (kart i linken):
Russerne driver også med droneangrep:
I dag morges fant russene et høyverdig militært mål: Et begravelsesfølge!
Da er det bare og håpe og be om at putin blir styrtet.
In the past three months alone, more than 200,000 small businesses have made the same decision.
Stengt ned pga økt skatt.
Big business cannot be said to be safer. The 28 largest companies in Russia all lost money last year. It isn’t hard to see why. Cut off from European markets, these companies are dependent on demand from China, which in turn shamelessly demands huge discounts in return for access.
Sanksjoner er en bitch.
At the top of the list is Senator Suleiman Kerimov, who also ranks fifth on the Russian Forbes list. It is no accident that, according to rumors, he was the first to volunteer to donate 100 billion rubles ($1.4 billion) at Putin’s politely worded demand.
Will the security and tax services leave Kerimov alone after such a generous contribution? I doubt it. At best, it will hold them off for a short time until they return with further demand, either to plow into the federal budget or their own pockets.
Russland trenger penger. Private firmaer er forventet å betale. Hvis ikke blir pengene og firmaer konfiskert.
Regel #1 for diktatorer er at de må fikse systemet så diktatoren har nok penger til å bestikke sine betrodde som igjen kan gjøre det med sine. Ser ut som det er i ferd med å rakne.
Utviklingen av «kill zone»:
Store angrep, siste krampetrekning eller en ny offensiv med nye forsyninger???
En offensiv mot sivile?
Ja, det er vel for å plage folket i Ukraina på samme måte som bombingen av London under WWII
Og krigsforbrytere bryr seg ikke om hva som er legitime mål i krig
Bombingen og V1 og V2 mot London (og Sør-England) knekket ikke britene
Usikker hvordan terrorbombing kan kalles en offansiv.
Men på frontlinjen er det lite som tyder på noen ny storoffansiv.
Dette virker mest som Putin som prøver å vise styrke etter å ha blitt ydmyket med droner over moskva.