Eksempel på Putins hybrid-krigføring / ukonvensjonell krigføring:
Fransk fabrikk som produserer droner for UKR, angrepet med Molotov-cocktails:
Eksempel på Putins hybrid-krigføring / ukonvensjonell krigføring:
Fransk fabrikk som produserer droner for UKR, angrepet med Molotov-cocktails:
En oppdatering ad UKR angrep på dagtid i dag mot chips fabrikken i Voronezh:
Russiske kilder hevder at UKR brukte et nyutviklet våpen: AGM Rusty Dagger:
«AGM-188, essentually a hybrid between cruise missile and aerial bomb was developed specifically to meet the requirements of Ukraine, with its first live-test conducted in January 2026»
Jeg håper det ikke var en potetgull-fabrikk!
Ukraina gjør alt riktig i krigen mot russerne.
1390 casualties
626 kjøretøy (tror aldri jeg har sett det så høyt)
Mange av casualtiene må vel komme fra de som kjørte kjøretøyene? 

Det Russland ser ut til å få ut av det er at de gjør om mer og mer av Kostiantynivka om til gråsone.
Rapporterte russiske tap av kjøretøy, scrapet og kompilert av Claude. Et par av datapunktene er extrapolert. Trenden er rimelig klar, Ukraina har massivt økt angrepene sine på russiske kjøretøy.

Det blir tatt ut litt over 50% flere kjøretøy pr dag i juni enn i mai. Vi vet også at mye flere av kjøretøyene som blir tatt ut er lastebiler enn tidligere, så tapene er nok vesentlig mer smertefulle. Ikke bare går det med kjøretøyene, men også lasten.
Kilde (man kan endre måned/dag for å få en spesifik dag)
ref: russian losses in Ukraine as of June 7, 2026 | MoD News
626 er rekord. Forrige rekord var for 5-15 dager siden og var på 500-tallet.
**
Her har vi et av kjøretøyene som ble statistikk, Det spesielle er at lastebilen har en egen følgebil i form av en pickup med anti luftvern skyts,
Det hjalp ikke, for da dronen kom hoppet skytteren av pickup’en og løp det han var god for:
**
Jeg tror i likhet med Christian at mange av de drepte/hardt sårede kommer fra sjåførene av lastebilene og tankbilene.
Ikke noe reservekapasitet å ta av lenger, så hver gang Ukraina nå skader et raffineri, så reduseres mengden bensin som blir raffinert.
Russland hadde en god del ekstra kapasitet for raffinering av diesel, så det vil ta lengre tid før det blir rammet.
Dette er bra for de russiske statsinntektene (ironi):
I stedet for å eksportere olje/oljedestillater og tjene penger, går russerne over til å importere bensin og betale for den til utlandet, samt deretter tilby importert bensin til subsidierte priser til befolkningen der subsidiene finansieres av statskassen.
Tap-tap
Betaler ruskisene markedspris før drivstoffet eller saltar selgere priset da de veit at ryzzland er ille ute?
Et krim som ikke kan forsynes er jo kjedelig for Putin. Det vil skape ekstremt mye hodepine for han. Og det er tydelig der Ukraina er på vei.
Jeg tror dog ikke at UKR kommer til å ta tilbake krim, kun plage putin.
Tenk langsiktig:
Hvordan vil det bli for 1 million importerte russere til Krym å bo og virke på Krym når det blir umulig/svært vanskelig med forsyninger?
Hvordan vil det bli å forsyne alle de russiske soldatene på Krym? Hvordan blir det for russiske soldatene på Krym å forsvare seg om/når ukrainerne kommer for å ta tilbake Krym? Russiske soldater med utilstrekkelige forsyninger, etter hvert også av våpen?
UKR vil ta tilbake Krym.
Jeg tror det er mulig.
Men vil kunne ta tid.
De må tilbake igjen der de kom fra. Og de kommer til å være missfornøyde, og det er nok det UKR spiller på.
UKR har mer å tjene på å gjøre krim til en svært kjip plass å bo enn å prøve å ta den militært.
Kortsiktig, ja.
Langsiktig, nei.
Tenk deg 1 million russere som reiser hjem for å så fortelle at putin suger og at han lurte dem.
En million frustrerte russere kan hjelpe til å fyre opp misnøyen med regimet, helt klart.
Men Russland er et svært repressivt samfunn, og det er allerede flere millioner svært misfornøyde borgere i Russland, men disse for skremt til å gjøre noe effektivt.
Jeg tror Putin må og vil bli kastet (og jeg tror drept) av indre krefter i toppsjiktet i Russsland.
De ukrainske angrepene i natt var omfattende:
Linken inneholder ny link til video (4 min 13 sek) som er en collage av nattens angrep.
Artikkelen baserer seg på en Telegram-melding fra Robert Brovdi.
Originalen:
**
Videoen gir klare indikasjoner på at det russiske luftvernet ikke representerer noen sterke hindringer for de ukrainske angrepene.
Innebærer nok at angrepene vil fortsette, kanskje øke i antall.
Kan ikke så mange detaljer, men produsentene mottar i hvert fall subsidier for å selge til lave priser innenlands i stedet for å eksportere. Så for budsjettfinansene gikk mye vinning opp i spinning ved Hormuz selv om produsentene tjener på det. Nå er det snakk om subsidier også på import for å opprettholde de lave prisene på det russiske markedet.
Så, de som evt vil selge Russland drivstoff vil nok også være de samme som kjøper russisk olje. Jeg vil påstå det er foredlerne av russisk olje som her sitter på de sterkeste kortene, så vil tro det vil være til markedspris. Spesielt så lenge Hormuz stredet er åpent.