1.350 russiske soldater eliminert siste døgn
483 kjøretøy ødelagt siste døgn.
Til nå i krigen har russerne får eliminert 1.399.720 soldater.
1,4 millioner passeres i dag:
1.350 russiske soldater eliminert siste døgn
483 kjøretøy ødelagt siste døgn.
Til nå i krigen har russerne får eliminert 1.399.720 soldater.
1,4 millioner passeres i dag:
Akkurat det jeg tenkte også
Jeg tenker dette nok kan være mye av grunnen. I Moskva så vi folk med manpads som fyrte løs. De vil ikke ha sjans til å skille venn/fiende.
Hva flyr de (flamingoen) på før høyd? Flyr de på 30-50 meter er det svært vanskelig å ned dem.
Ryssland har knappt noen luftburen radar lengre ettersom ukrainene har ødelagt nesten alle de ryzzland hadde.
Flyr de på flere hundre meters høyde eller mer så er det væl mer inkompetanse, korrupsjon, fyll eller valfri kombinasjon av dette som er orsaken.
Edit; nu har jag sett videon. De kommer lavt. Ikke extremt lavt men nok før at vara vanskelig å skyte ned. Man kan ikke bare skyllde på ryssen her, Ukrainene gir dem en jævla vanskelig oppgave.
Nedenstående er hentet herfra:
Scroll ned til merket «kl.11.:46. Da finner man:
«En analys visar att samtliga kända sju falls med FP-5 Flamingo i år har skett längs floderna Volgas og Kamas dalgångar. Dessa formodas användas som som rutter för Flamimgo, som därmed kan flyg lite lägre utan risk at krockamed något på vägen.»
Denne uken en økende tendens til at tankbiler/lastebiler med drivstoff som fraktes på veiene i landkorridoren nord for Krym, utstyres med en russisk militær følgebil med mobilt luftvern, typisk montert bak på en pick up, mindre lastebil el lign.
Som denne videoen viser er disse følgebilene blitt et nytt, populært mål for ukrainske dronepiloter:
Inte konstigt at det var noen russisk soldat som kastade sig av ett liknande kjøretøy herom dagen og dro til skogs. Er vel rena selvmordsuppdraget at bemanna en slik kanon.
Russland har da fly laget for luft til luft kamper, burde ikke akkurat vær en umulig oppgave.
Selve flamingo missilet har en veldig stor radarsignatur. De har gått for billigst mulig design
Det er meget vanskelig ettersom man får så mye størende radar-eko fra bakken. Man må få visuell kontakt og lukke en værmesøkende misil på den. Eller skyte ned den med automatkanon. Men det er alltså ikke alls så enkelt.
Hadde ryzzland haft kvar fler av sine fly med luftburen radar hadde det varit mye enklere før dem. Nå har dokk ukrainene skytt ned eller eldat upp alle uten 2(?) maskiner og disse vill nok ikke ryzzland riskere.
Forundrer meg ikke det minste om dette er langt større enn én enkelt veteran som har fått nok.
Vi har nå hatt over tre år med krig, enorme tapstall, tvangsmobilisering, rapporter om straffebataljoner, korrupsjon, inkompetente offiserer og soldater som sendes inn i det som i praksis er såkalte kjøttkverner.
At frustrasjonen bygger seg opp i deler av systemet ville vært mer overraskende om den ikke gjorde det. Dette betyr neppe at putler står foran et opprør i morgen, men husk at de fleste regimer ser stabile ut helt til de plutselig ikke gjør det.
Prigozjin marsjen viste allerede at det finnes sprekker i systemet som få trodde var mulige for bare noen år siden så når en dekorert veteran går offentlig ut og snakker om tortur, drap på egne soldater og advarer Kreml direkte er det ikke nødvendigvis fordi Russland står på randen av kollaps, men det er heller ikke et tegn på et regime som er komfortabelt med situasjonen.
«men husk at de fleste regimer ser stabile ut helt til de plutselig ikke gjør det.»
Iflg meg er dette et viktig poeng.
I Romania i 1989 holdt Nicolae Ceaușescu sin berømte/beryktede tale fra en balkong til folkemengden den 21 desember 1989.
Den 25 desember ble han stilt overfor en ad hoc-domstol sammen med sin kone.
Samme dag ble de begge dømt til døden.
Begge ble henrettet i løpet av minutter.
Henrettelsene ble vist på TV samme kveld.
Husker det gjorde sterkt inntrykk.
Gjorde også inntrykk at ingen protesterte på det passerte.
Alle virket lettet over at diktatoren var borte, og borte for godt.
Overført til Putin, har jeg inntrykk av at han ikke er elsket av brede folkegrupper.
Han er først og fremst fryktet.
Som Stalin var.
Flamingo er mye større enn vanlige kryssermissiler, og har i tillegg en diger jetmotor montert på oversiden, med full åpning til turbinen. Turbinbladene gir en svært stor radarrefleks forfra. Det er derfor de fleste kryssermissiler (og jagerfly) har et innsug med forskyvning vertikalt eller til begge sider.
Med tanke på at SU35 skal ha en langt mer avansert radar enn F16 flyene som Ukraina har, og at missilene følger en kjent rute over en slett og bred vannflate (Volga er navigerbar), burde det ikke være så veldig vanskelig for russerne å skyte ned en Flamingo. En Storm Shadow ville imidlertid ha vært en større utfordring.
Her har vi en statsleder jeg tenker har litt for tett kontakt med Kreml:
Fikk du inntrykk av at jeg mente det motsatte 
Tvert om. Jeg er 100 % enig i det du skrev.
Dessuten ønsket jeg å ta den setningen i ditt innlegg som jeg personlig mener var viktigst, å spinne videre på den i mitt eget innlegg.
**
Vet vi har vært uenige tidligere på tråden. Ikke i dag.
Det finnes ju ikke noe som hindrer NATO at vare mangle over Fico. Bare ignorere honom. Hva skall han gjøre med det?
Alle husker den russiske soldaten Alexander Lunin?
I dag ransaket politiet hans bolig:
Zelenskyy said that FP-5 Flamingo missiles hit the Titan-Barrikady facility in Volgograd in southwestern Russia, describing it as a “major industrial complex” where Russia “produces artillery systems and specialized military equipment, including components for missile launch systems.”
Nå må Russland flytte produksjon under bakken eller miste den
Den første videoen der viser hvor massiv eksplosjonen er fra 1150kg eksplosiver
Ikke bare treffer de oftere enn før, men skaden er massiv
Denys Davydov påpeker at mens Ukraina tidligere var heldige om èn av fem flamingoer nådde målet uten å bli skutt ned, så var dette angrepet bemerkelsesverdig i og med at tre flamingoer nådde fram. Han tolker dette som et tegn på at Russland har hentet luftvern fra provinsene for å forsterke luftvernet rundt Moskva.