At de donerte flyene ikke er på vingene i Ukraina er ikke nødvendigvis Norges feil, slik jeg forsto det, men samtidig hadde Norge bedre fly som gikk til Romania.
Jeg leste hele NRK-artikkelen jeg linket til, før jeg postet.
Tror det er dekning for det jeg skrev i oppr innlegg i faktum/artikkelen.
Gaven blir altså først offentliggjort av Støre i aug 2023.
Av NRK-artikkelen av 07 04 2026 fremgår at det pr i dag april 2026 gjenstår minst 1 år arbeider med flyene før de er leveringsklare:
«Det vil ta ca 1 år å få dem klargjort - dersom Sabena begynner jobben nå med å dem klargjort»
Altså minst 1 år fra april 2026; tidligst april 2027.
Den 27 03 2026 uttalte forsvarssjef Erik Kristofffersen at de
«donerte flyene til Ukraina er en viktig del av det ukrainske luftvernet nå».
Mener det er fullt berettiget å stille spm ved hva norske myndigheter holder på med når man slik fører den norske allmenheten bak lyset. Fremgår av artikkelen at ukrainsk side heller ikke er veldig fornøyd:
»Disse seks flyene ville spart liv i vinter og beskyttet infrastruktur bedre»
sier den ukrainske kilden.
Skrev noe tilsvarende. Men er ikke så mye som kan gjøres når man først har gitt bort andre fly og ikke har kapasitet til å reparere disse selv…
Forsvarssjefen kunne jo latt være å lyve for ca 2 uker da han i rene ord sa at
»flyene er en viktig del av det ukrainske luftvernet nå».
Beklager, min tillit til forsvarssjefen er kraftig svekket.
Fremtidige uttalalser derfra vil jeg ta med atskillige klyper salt.
Hvis jeg er alene om det, er det helt greit.
Ukrainerne antar jeg er frustrerte, men de ønsker ikke åpent å kritisere en partner man delvis er avhengig av.
Det er jo veldig rart ja. Spesielt med uttalelsen på slutten…
UKR har i kveld angrepet mål i Vladimir oblast i Russland.
Skal være et ammo arsenal i området:
Vladimir oblast grenser til Moskva oblast:
Det jeg synes er noe av det mest oppsiktsvekkende er uttalelsen til Frølich i Dagsrevyen om jeg forstod den riktig. Ift. at det har kommet henvendelser fra Ukraina til Norge om det kan oppdrives ytterligere verkstedkapasitet ut over Sabena?
Frølich da indikerer at jo det finnes i Bodø….men dette er ikke fulgt opp eller prioritert fra norsk side. Om det er tilfelle snakker vi virkelig om skandale!
UKR sikkerhetstjenesten sammen med FBI og europeiske tilsvarende organer har avdekket en større RUS cyber operasjon der russerne har hacket seg inn på WiFi rutere i UKR, USA og Europa:
Fått med deg at de donerte norske F 16 åpenbart er en del av de vestlige donerte F16?
Og at forsvarssjefen for 2 uker uttalte at disse flyene nå er en del av det ukrainske luftvernet?
Selv om tidligste leveringstidspunkt for de norske F 16 er april 2027?
**
At jeg er alene/i mindretall om å mene at det er grunn til å stille spm tegn med hva norske myndigheter har drevet med, er helt greitt for min del.
Tror ikke jeg bruker mer tid på å prøve å overbevise om at et slikt spm er fullt berettiget, jfr mitt forrige innlegg, samt mitt første innlegg om dette.
Aksepterer at andre mener noe annet om dette.
Man kan mene det og samtidig ha en ryddig sitatpraksis. Du tar tilsynelatende vekk presiseringen av hva sitatet gjelder for at det skal passe ditt narrativ. Jeg lurte bare på om det faktisk var intensjonen å gjøre det sånn.
Jaggu, må du det virker som om russisk luftforsvar virkelig sliter og at Ukraina til en stor grad får til å gjøre skade.
Her er en artikkel som omtaler utviklingen av ukrainske mellomdistansedroner, som begynte å gi et bidrag i bekjempelsen av blant annet russisk luftvern fra slutten av 2025. Det er interessant å merke seg at utviklingen gikk langsomt, frem til Russland utviklet gode mottiltak mot GMLRS fra HIMARS.
De ukrainske dronene som omtales i artikkelen er X-vinger, inspirert av russiske Lancet. Om jeg husker rett, så var Lancet inspirert av en drone som Israel solgte til Aserbajan, og som ble brukt mot Armenia.
Edit:
Dronene som får mest oppmerksomhet, er langdistansedronene som angriper strategiske mål og skaper store branner. Jeg tror imidlertid at det er de mindre mellomdistansedronene som har skapt korridorer med lite luftvern, og gjort de store angrepsbølgene mulig. Kombinert med at produksjonstakten på langtrekkende droner synes å ha økt, så er den samlede effekten imponerende.
Rykter om at Kreml vil skifte ut flg’e 3 stk guvernører senere i 2026:
Belgorod oblast - guvernør Gladkov
Bryansk oblast - guvernør Bogomaz
Dagestan oblast - guvernør Melikov
De to første oblastene ligger ved frontlinjen (de grenser begge til UKR), og guvernørposten er nok en Uriaspost.
Gladkov skal ved en anledning avveket fra Kremls mal om at alle eksplosjoner, branner og skader ifm droner skyldes nedfallende vrakrester etter at det fantastiske russiske luftvernet har skutt ned dronene. Gladkov skal dessuten ha kommet med åpen kritikk av sentralregjeringens avstengning av viktige deler av internett. Gladkovs avgang skal tilskrives «helsetilstand» samt det sterke presset på hans Belgorod oblast.
**
Denne skyskraperen i Moskva eies av det statlige jernbaneselskapet.
Skyskraperen skal nå auksjoneres bort. Eierselskapet har påtrengende behov for cash.
Ukrainske soldater angriper en russisk skyttergrav.
Går dårlig for de russiske soldatene:
Her har de truffet godt i et viktig mål

Edit: Morsom liten video her av en tilsynelatende effektiv drone bruk:
Russia’s defense ministry reported downing 7,347 Ukrainian drones during March, the highest monthly total ever reported by Moscow and an average of 237 craft each day. The defense ministry only publishes figures of Ukrainian drones it claims were shot down.
Ukraine’s air force, meanwhile, said its forces faced 6,462 Russian drones and 138 missiles of various types across the course of the month, of which 5,833 drones and 102 missiles – around 90% of drones and just under 74% of missiles – were intercepted or suppressed.
Ukraine, therefore, faced a daily average of just over 208 drones and four missiles during March, according to the data published by Kyiv.
Så, Russland sendte 208 og Ukraina 237 droner pr dag mot hverandre. Ser jo også ut til at Ukraina har økt sin nedskytningstakt, mens Russland sin ser ut til å være på vei ned. Noe som gir mening når det ikke virker som om Russland har startet opp med interceptor-droner i stor skala. Det kommer dog til å tvinge seg fram ettersom Russland begynner å lide av missil-mangel til S300, S400, Pantsir osv.
“Never before in history has Ukrainian defense been so long-range and so felt by Russia,” Zelenskyy added. “We must make the cost of war absolutely unacceptable for the aggressor – and we will.”
Det vil jeg påstå er fakta. Krigen er i ferd med å bli ekstremt kostbar for Russland. For hvert år som går nå, så settes den russiske økonomien flere år tilbake.
Den første saken synes jeg kanskje er mest interessant. Russland har ikke kunnet flytte fram luftforsvar for å beskytte havnen, selv om Ukraina altså hadde angrepet fire ganger tidligere på ti dager. Gårsdagens angrep var da det femte.
17:24 Ukraina har återigen bombat oljeterminalen i Laukaansuu i natt skriver ukrainska Interfax. Tre 20 000 kubikmeter stora cisterner ska skadats. Oljeterminalen har nu bombats fem gånger på tio dagar och Ryssland kan fortfarande inte försvara anläggningen.
Denne saken er jo også interessant fordi den viser at Ukraina nå klarer å gjøre større skade enn vi har sett tidligere. Da har de kanskje tatt ut 1/3 - 1/2 av kapasiteten. Nå har de slått ut hele rafineriet for en måned eller mer.
19:28 Det enorma raffinaderiet i Kstovo stänger ner helt efter Ukrainas senaste bombningar och väntas vara nedstängt månaden ut.
Denne saken, sammen med den første tegner jo et bilde av at russisk oljeeksport fra Østersjøen og Svartehavet kan ende opp med å opphøre helt og holdent. Det ville i så fall redusert russisk eksport med nær 2,5m bdp.
19:50 Oljeexporthamnen Sjescharis i Svarta Havet har stängt ner efter ukrainska anfall med drönarrobotar uppger Reuters. Terminalen, som ligger i Novorossijsk, har en årlig kapacitet på 75 miljoner ton och är den största i Svarta Havet.
Commenting on negotiations to end the Russo-Ukrainian war, Vance questioned the value of disputes over “a few square kilometres”, apparently suggesting that Kyiv should make territorial concessions.
Quote: “What I would say to both the Russians and the Ukrainians is, you know, we’re talking about haggling at this point over a few square kilometres of territory in one direction or another. Is that worth losing hundreds of thousands of additional Russian and Ukrainian young men? Is that worth additional months or even years of higher energy prices and economic devastation? We think the answer is clearly no.”
Vance har naturligvis rett, i hvert fall hvis en ser snevert på det. Og mener det er kun dette det er snakk om. Men nå er det vel egentlig ganske sikkert at det ikke bare at dette det dreier seg om
I utgangspunktet var det Putins ide å ta hele landet, og han kjørte seg mer eller mindre fast. Slik at det nå er vanskelig å trekke seg ut med med en mill russere drept eller invalidisert. Og en ødelagt økonomi.
Det er likevel rimelig å tro at Putin kan redde skinnet sitt med det han har erobret. Og med det grepet han har på de millitære styrkene og befolkningen så vil han kunne fortsette selv med en fredsavtale. En kan vel da håpe at det blir oppnådd en slags fred i Midtøsten . For uten USA er en fredsavtale i beste fall veldig skjør. Mest sannsynlig verdiløs
Den ukrainska militära underrättelsetjänsten HUR har bombat den sista järnvägsfärjan över Kertjssundet meddelas på deras officiella Facebook med foton på den brinnande färjan.
Ukraina gjør det stadig vanskeligere for Russland å holde Krim. Hvis det er noe som kan gjøre slutt på krigen, så er det at Ukraina tar tilbake Kherson og Krim fra Russland. Da tror jeg ikke Putin sitter lenge etterpå.