Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 9

Jeg er enig i denne observasjonen, men tenker at vi vet for lite til å trekke konklusjoner.

Vi må huske på at Fedorov ikke er en byråkrat, men en politiker. Han har også sitt nettverk som forsøker å posisjonere han best mulig.

Jeg noterer meg at Fedorov har funnet betydelig mangel på budsjettdisiplin, men han har ikke funnet at penger forsvinner. Videre har han oppnådd lavere priser ved innkjøp. Mye kan tilskrives reformer og effektivisering av innkjøpsordninger, men mange kommenterer på nett går på at innkjøp tidligere ble plassert basert på politiske kontakter. Vi vet for lite, men forhåpentligvis er det noe som de uavhengige korrupsjegerne vil se på.

Noe jeg har sett lite av, er diskusjoner rundt sparkingen av statsministeren - og dermed automatisk resten av regjeringen. Jeg har sett noen kommentarer på at alt for mange beslutninger ble løftet oppover, og at presidenten druknet i detaljer som kunne vært avgjort på et lavere nivå. Andre kommentarer har gått på mistanke om at presidenten vil bytte til mer lojale folk. Disse to perspektivene er i stor grad gjensidig utelukkende. Enten ønsker du mer autonome folk under deg, eller så ønsker du folk som gjør som du sier.

4 Likes

Dette minner meg litt på når [
Valerii Zaluzhnyi ble sparket.

Det gikk bra det også, selv om ikke alle skjønte hvorfor der og da.

2 Likes

Blir litt off topic, men her til lands rydda vi opp i korrupsjon fra embetsmannsstaten Danmark-Norge i en liten generasjon etter at vi ble fri fra danskene. Det var ikke noe som var gjort i en håndvendning, og det er det neppe for ukrainerne i dag heller.

3 Likes

Hva tror du er tilfelle for Ukrainske rekrutter da?

Det er mange forhold i ukrainsk politikk som det er vanskelig for oss på utsiden å skjønne helt. Nå har kandidaten til posten som forsvarsminister takket nei.

Det ser ut til at han mangler politisk støtte.

Det er åpenbart en konflikt med Syrskyi, som kritiseres for å være sovjetisk i tankegangen. Fedorovs argumentasjon går i prinsippet ut på at en liten sovjetisk hær ikke kan slå en stor sovjetisk hær. Derfor må Ukraina finne asymmetriske måter å krige på.

4 Likes

Tror dette er en ny fulltreffer :fire: :fire: :fire:

6 Likes

Raffineriet i Yaroslavl er Russlands 5. største med kapasitet ca 16-17 tonn/år.

Av raffineri-bingo kortet fremgår at raffineriet har blitt angrepet 8 ganger tidligere, hvorav 6 ganger i 2026, slik: 28 03, 26 04, 08 05, 22 05, 28 06 og 06 07.

Lurer på hvor mange uker raffineriet har vært i full drift siden 26 april i år?

Yaroslavl raffineriet: Øverste linje, helt til høyre:

6 Likes

Hej Norge

Dagens :+1:

Holy Moly – Nu 150 skibe !!

Dagens Pollental !

Nok et fly :fire:

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

9 Likes

For 2 dager siden angrep UKR Salavat raffineriet i Bashkortostan.
Her en skadevurdeing:

4 Likes

FSB ringte til Konstatin og lurte på om han ville skrive på en vervingskontrakt:

6 Likes

Det blir stadig flere.

10 Likes

Ett fly mindre :+1: :fire:

11 Likes

Vanskelig å ha noen tanker om siden de ukrainske tapstallene ikke offentliggjøres.

Det vil jo være naturlig å reflektere rundt hvordan det ser ut på ukrainsk side. Jeg tviler på alt er så rosenrødt der som enkelt håper og tror

Det tror jeg nok du har helt rett i.

Om man skal reflektere rundt det, så er det noen åpenbare sammenhenger og observasjoner:

• I en krig der de fleste blir drept av droner i en flere kilometer bred gråsone, er tapene størst for den parten som sender flest soldater inn i denne sonen. Hittil har Russland lagt vekt på å kontinuerlig presse på en størst mulig del av fronten. Det gir høyere tapstall enn for den forsvarende parten.
  • De som blir skadet foran egne linjer, har lavere sannsynlighet for å bli evakuert enn de som skades bak egne linjer. Selv lettere skader kan bli dødelige.
  • Ukraina legger stadig ut videoer som viser svært mange falne russiske soldater langs veier og ved hindringer. Det legges ut færre fra russisk side. I en propagandakrig er det naturlig å anta at Russland legger ut så mye materiale om falne ukrainere som mulig.
  • Blir det en større ukrainsk offensiv i sør, er det rimelig å anta at ukrainske tap vil øke.
  • Fravær av en større ukrainsk offensiv, selv om russerne har redusert tilgang på forsyninger, indikerer en aversjon mot å ta tap.
9 Likes

Robert Brovdis enhet rapporterer om 12 nye skip angrepet av ukrainske droner natt til 17 juli, alle i Svartehavet:

Som fremgår inkluderer dette 9 tørrlast skip, 1 oljetanker, 1 gasstanker og 1 taubåt.

Med de 147 skipene angrepet tidligere (Azovhavet 116 og Svartehavet 31) har hans enhet pr 17 juli angrepet (147 + 12) =159 skip til sammen.

Han pleier å publisere en video ut på formiddagen med video dokumentasjon på nattens angrep

8 Likes

Det er risiko for at den store vinneren ifm de interne tautrekkingene om makten i Ukraina kan bli - Russland:

Ikke flere tanker å ta? Ukraina ser ut til å stenge azovhavet. Gjør ikke handel lett for Russland

2 Likes