All them clicks osv.
Reagerte selv på at det var massiv gjenbruk men gadd ikke kommentere.
All them clicks osv.
Reagerte selv på at det var massiv gjenbruk men gadd ikke kommentere.
Kort og upresist svar: Nei
Lengre svar:
Hendelsen har fått egen Wiki-side. Den inneholder en grei oversikt, men bygger kun på artikler i MSM-media, Ingen mil bloggere er f eks blant kildene, selv ikke under det avsluttende avsnittet om «Speculations».
Wiki skriver at 3 stk personer ble drept på stedet.
Se vedlegget med screen shot fra Wiki - særlig denne setningen:
«The woman carrying the bomb, the security guard searching her, and a banqueter on the terrace were kllled instantly by the immediate explosion»
Bankett-deltakeren kan ha vært en offiser.
Lenger ned i teksten på Wiki står det:
2 other victims supposedly died in the hospital
En eller begge kan ha vært offiser(er)
Jeg har merket meg opplysningen om at det skal ha vært 21 skadede, med varierende skadegrad. Uansett om man gjør fradrag for de 2 som skal ha dødd på sykehuset er det ut fra kraften i eksplosjonen (bombedamens arm ble funnet 15 meter fra der hun sto) sannsynlig at flere av de antatt 19 gjenlevende på sykehuset, faktisk dør. Generalen kan være blant disse.
Det er såvidt jeg vet p.t. ikke kommet noen offisiell melding om hvem som ble drept i angrepet (bortsett fra de 3 nevnte på åstedets sine roller).
Det kan være forenlig med at general Alexandr Chaiko er blant de relativt alvorlig skadede, og at man foreløpig avventer og ser om han overlever.
Wiki-siden (ENG):
Screen shot:
Marokko gjør gode penger på å selge bensin til en av verdens største oljenasjoner:
21 skadde var mye flere enn jeg trodde, da har bomben vært rimelig stor.
Antar fasitt kommer etterhvert.
Denne artikkelen var langt mer utfyllende enn den første og bygget på den forrige.
Når det blir problemet så bekrefter du langt på vei at dette er mer en FC Ukraina tråde enn tråd som skal bidra til å opplyse alle sider av krigen.
Problemet ditt er vel først og fremst at han påpeker en del ubehageligheter som ikke passer inn i narrativet om at Ukraina har konstant vind i seilene. Det fordummende i denne sammenheng er at man ikke gidder å ta innover seg hva Ukraina har å stri med.
Tråden har fått såpas kraftig slagside at man blir nødt til å krysspeile med mange flere kilder for å få et realistiske bilde på situasjonen. Synd, fordi den var ganske informativ og fin i starten av krigen.
Påfallende at det var alt du fikk ut av en relativt lang artikkel skrevet av Norges tidligere forsvarsattache i Ukraina. Ikke det at jeg forventet noe annet altså.
Russiske tap siste døgn inkluderer:
** 1.500 soldater
** 456 kjøretøy
Putin mister for tiden ca 1.400 kampdugelige soldater hver dag.
Uten terriotoriale gevinster å snakke om.
Putin rekrutterer langt mindre enn 1.400 nye soldater hver dag.
Ser det spekuleres i om Putin kommer til å sette inn Rosgvardiya som regulære soldater i Ukraina.
Kommet masse bilder at de får tilført mer og mer tunge våpen.
Dette er jo et av de viktigste midlene Putin har for å holde makten i Russland. Samtidig er det mellom 370.000 og 400.000 av dem.
35.000 av dem operere allerede i okkuperte områder, men de har i svært liten grad vært på frontlinjen.
Ubehagelighetene er en gjentagelse av den forrige artikkelen. Det jeg virkelig savner er konkretisering. Hvilket tidsperspektiv snakker man om hva angår den bærekraftige evnen til å stå imot? 3-5-10-15-20 år? Krigens natur er ikke bærekraftig i seg selv. Før eller senere blir slitasjen for stor. Og historien har vist seg, gang på gang, at det er den forsvarende parten som er den seigeste. Man kan lett vri på det hele og hevde at Ukraina sine angrep i Russland ikke er bærekraftig for Putins Russland i lengden. Uavhengig av om kostnadene for den angripende delen blir aldri så “billig” for Russland. At kostnadene for å terrorisere den ukrainske befolkningen blir stadig lavere hjelper heller ikke særlig på evnen til å ta nye områder.
Personlig ble jeg forsvinnende lite klokere av å lese artikkelen. Fordi; alt den egentlig beskriver er hvorfor krigen er låst. Hvor begge parter har varierende grad av momentum på enkelte områder, men uten et åpenbart gjennombrudd i sikte.
Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.
Klarer virkelig ikke å catche en forskjell overhodet hva angår såkalte ubehageligheter. Det som derimot finnes er en del mer kjøtt på beinet rundt hvilke problemer som Ukraina skaper ovenfor Putins Russland
Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.
Oppr postet som innlegg # 2583 ovenfor.
Observasjon: 1.400 x 30 =42.000 soldater eliminert/måned
Oppfølging:
Medvedev opplyste at Russland rekrutterte «omtrent» 200.000 soldater i første halvår av 2026: 200.000 : 6 = 33.333.
Russlands armé slankes pt med ca 8.000-9.000 kampdugelige soldater hver måned.
Tilføring av stridsvogner og artilleri til Rosgvardia har pågatt helt siden Prigozhin kjørte mot Moskva. Det kan tolkes både som en forberedelse til innsats i Ukraina, og som en frykt for at Hæren skal forsøke seg på et kupp.
Skal ikke uttale meg om Norge.
Men plukker opp at det internasjonalt er en en del tilfeller der tidligere betalte «skribenter» ikke lenger får øk bidrag fra Moskva.
Russiske påvirkningsoperasjoner har nok hatt større omfang enn de fleste i Vesten tror/vil forstå.
I tillegg har vi i Vesten eksempler på selverklærte «kritiske» intellektuelle, som til dels uten å forstå det, løper Moskvas ærend. Uttrykket «nyttige» idioter kan passe.
PS:
Fra kommentarfeltet til kilden i linken øverst:
Putin forbereder false flag operasjoner der man bruker reparerte ukrainske droner samlet opp fra bakken:
ruskisene har varit återhållsamma med AWACS-flyene seineste året, typ, ettersom de har så få igen. Disse flyene er prio 1A før ukraina at skyte ned, så jeg førstår at ruskisene ikke har brukt dem så mye. Vanskelig og dyre at ersette.
I en gammel serie (Biffen och Banan, klassisk svensk serie från 40-50 talet som idag ær att betrakta som meget politikt ukorrekt) jeg har så brinner det i ett lager. Seriens huvudpersoner hjælper til før att førsøke slekke brannen. Så ser en av de (Biffen) eieren till lagret, men det ser lite mærklig ut… Ju mer vann han øser på, desto mer brinner det. Så han sier “Det var en våldsam brannd hørru, men det var en jækla darrig srpruta du har (eieren har en vann-spruta som han bruker mot ilden)”.
Eieren: Skall je fortelle en hemlighet? Det er bensin i sprutan. Allt er fullførsikret!".
Det var en elt del merklie brænder i begynnelsen av kriet også, der i hvert fall en del kan antas vare førsikringsbedrægerier. Husk att det er ryssland vi taler om.
Sier ikke att det ruskisene som “hjelper till”, men skulle heller ikke lir førvånad om så er fallet.
Flamingoene ser ut til å ha fått bedre evne til lavflyging, så det er mulig at Russland nå ikke har bakkebaserte alternativ til AWACS for deteksjon av disse missilene.