Generalens flyvåpen ser ut til å operere rimelig rasjonelt. De leter etter flamingoer med AWACS. (Noe jeg egentlig hadde trodd at russerne ville gjort oftere.)
Begynner å dra seg til:
Jeg sier det igjen. Se Mearsheimer. Man bygger ikke et imperium med 100-190 tusen soldater, Man invaderer heller ikke et gigantisk land som Ukraina med sikte på total okkupasjon/annektering med dette antallet. Høyst sannsynlig prøvde russerne å presse ukrainerne til en forhandlingsløsning, noe man også var nære i Istanbul i mars 2022. Mye tyder på at Vesten motarbeidet dette og “lovet” ukrainerne mye hjelp og en rask seier. I tillegg var selvsagt de russiske soldatenes framferd i Butsja med å vanskeliggjøre mulighetene for en avtale.
ISW oppsummerer sommeroffensiven til putin, failed to make any operationally significant gains 
1.000 nye droner i måneden med 40 kg
som kan slippes i hodet de som fortjener det og er innen for 600 km fra frontlinjene 
Det er “bare” 30 ekstra i måneden. Fra før av sender Ukraina 150-300 pr dag
Men disse har vel større kapasitet enn tidligere modeller, og det er jo en nyttig egenskap?
Olje raffineri i Saratov fikk dronebesøk i natt. Raffineriet står i flammer
Også Engels flybase som ligger i nærheten fikk besøk. Brenner der også:
Kyiv Independent har en artikkel publ på morgenkvisten som dekker de to angrepene nevnt rett ovenfor, samt
Angrep på Wildberries lager i Novosemeykino i Samara oblast:
Også dekket av Anton Geraschenko:
Hvilke tenker du på da?
Bra artikkel av Hans Petter Midtun.
Egenutviklet, Europeisk osv.
@John8 har du funnet noen faktiske kilder på at det ble drept noen offiserer i Moskva, finner bare 3 døde. hvor 1 av dem er bombedama?
Når undertegnede gjenkjenner gjenbruk bedre enn forfatteren selv. Du har linket til en tidligere, mer eller mindre eksakt versjon, for 5 dager siden.
Fordummende at latskap skal belønnes når Midtun i grunn og bunn bedriver utelukkende selvplagiat.
All them clicks osv.
Reagerte selv på at det var massiv gjenbruk men gadd ikke kommentere.
Kort og upresist svar: Nei
Lengre svar:
Hendelsen har fått egen Wiki-side. Den inneholder en grei oversikt, men bygger kun på artikler i MSM-media, Ingen mil bloggere er f eks blant kildene, selv ikke under det avsluttende avsnittet om «Speculations».
Wiki skriver at 3 stk personer ble drept på stedet.
Se vedlegget med screen shot fra Wiki - særlig denne setningen:
«The woman carrying the bomb, the security guard searching her, and a banqueter on the terrace were kllled instantly by the immediate explosion»
Bankett-deltakeren kan ha vært en offiser.
Lenger ned i teksten på Wiki står det:
2 other victims supposedly died in the hospital
En eller begge kan ha vært offiser(er)
Jeg har merket meg opplysningen om at det skal ha vært 21 skadede, med varierende skadegrad. Uansett om man gjør fradrag for de 2 som skal ha dødd på sykehuset er det ut fra kraften i eksplosjonen (bombedamens arm ble funnet 15 meter fra der hun sto) sannsynlig at flere av de antatt 19 gjenlevende på sykehuset, faktisk dør. Generalen kan være blant disse.
Det er såvidt jeg vet p.t. ikke kommet noen offisiell melding om hvem som ble drept i angrepet (bortsett fra de 3 nevnte på åstedets sine roller).
Det kan være forenlig med at general Alexandr Chaiko er blant de relativt alvorlig skadede, og at man foreløpig avventer og ser om han overlever.
Wiki-siden (ENG):
Screen shot: