Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 9

Moskva bys borgermester utviser her en smule mot - han legger seg på en annen linje enn «Bunker bestefar» sin linje.

Mulig borgermester Sobyanin bør unngå vinduer og tilbud om velsmakende te fremover:

7 Likes

Det stæmmer ju! Det er ju akkurat det som de æcklige ruskisene har drevet med i Ukraina siden 1e dagen av kriget.

Edit: “Moscow Mayor Sergey Sobyanin said shifting the economy onto a war footing would kill the country,”

Would? Det har ju allerede inntreffet. Holder ikke hr Borgmesteren rede på tempus? Eller er det en feløversettning fra russisk? (Jeg snakker ikke russisk så jeg veit ikke hvordan tempus håndteres i det språket).

Denne er jo litt interessant:

Kilden er altså:
@dronebomber.bsky.social

2 Likes

Det skjer mye trist i verden, og dette er vel ikke blant de triste nyhetene…

5 Likes

Kreml trener befolkningen på den kommende avstengningen av internett i Russland ifm tvangsmobiliseringennetter valget i september:

1 Like

De sier 1400+100+1 = 1501 og det er 100%, men de starter posten med å si at 6225 droner fløy mot Moskva. De som ikke kom fra gjorde hva? :thinking:

Jeg er også rimelig sikker på at Ukraina ikke har fått 4000+ droner inn i Moskva-regionen…

1 Like

Skuffende rotete til å være publ av Maks 24.
Jeg så litt på den, og tenkte at dette skjønner jeg ikke mye av.

Putin prøver å avhjelpe drivstoff-krisen ved å tillate bensintyper som kan skade motor og eksossystem. Så Ivan får bedre tilgang til bensin, mot at han må reparere bilen om ikke så lenge.

3 Likes
9 Likes

Amerikanske senatorer sier at USA nå har kraftig økt deling av Intel med Ukraina. Man skal være tilbake på nivået fra 2022/2023.

https://www.politico.com/newsletters/national-security-daily/2026/08/05/inside-the-us-ukraine-intel-rebound-01025642

https://www.politico.com/news/2026/08/05/us-ukraine-intelligence-sharing-01026525

13 Likes
5 Likes

Man skulle jo gjerne hatt en mann med moral i den posisjonen der …

2 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

4 Likes

Nytt WB truffet inatt:

8 Likes

“Just a flesh wound” ville Monty Python sagt, men litt sparkel og et malingstrøk er neppe nok her:

2 Likes

USA og Trump er faktisk i en knipe nå.

De har brukt opp ca alle taktiske balistiske missiler de har ATACMS ( som ukraina fikk et lite antall av og brukte med stor effekt).

De har også brukt opp alt de har av Precision Strike Missile (PrSM) som er arvtakeren til ATACMS. men denne produseres det nye av hver dag.

De har også brukt opp halvparten av alle Tomahawks de har.

Så Trump er litt i en knipe. han kan ikke gi Ukraina det ukraina trenger, selv om han vil. Samtidig har han ikke råd til å la Russland tape. For da overtar kina store landområder som Russland tok av kina på 1850 tallet.

For Trump som er mega antikina. Er dette en liten krise. Og da får man tullesvar. hvor han den ene dagen er super pro Zelinsky, neste dag gir beng og tredje dag roser Putin.

7 Likes

Ja, uten tvil har krigen mot Iran vært ett feilgrep som har kostet dem dyrt og begrenser fysisk støtte til andre. Men de kan støtte mer på mange andre måter og f eks tillate lisensproduksjon av patriot missiler.

Men at det ikke er deres “business” fordi det er et hav i mellom blir jo ganske rart, Iran er jo ikke akkurat noe naboland :wink:

3 Likes

For å ikke spore av tråden, men alikevell svare deg kort.

Jeg tror ikke krigen mot Iran var et feilgreip, jeg tror bare man undervurderte en fiende som har brukt 40år på å grave bunkere. Vi kunne igår lese at nøkkelpersoner i Mossad og Israelsk militær ble avsatt fordi de hadde feilet i oppgaven med å styrte lederskapet i Iran.

1 Like

På hvilken måte er kineiskt overtaganade ett problem før Trump? Visserligen er han stor rysslands-etusiast, men det er vel Moskva og St Petersburg som betyr noe? Tenkte du USA skulle støtte ryzzland mot Kina med Tomahawks?

Selv tror jeg kina kommer att annektere disse deler av ryssland, uanset hva USA eller noen annen finner på. Det er kun et spørsmål om tid.

2 Likes

Kina er fiende nr 1 for Trump.

Både Venezuela og Iran må ses på med Trump sine Anti kina briller. ( da begge land leverer store mengder Olje til Kina).