Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 9

:face_with_symbols_over_mouth::face_with_symbols_over_mouth::face_with_symbols_over_mouth:

Mitt inntrykk er at Russland økonomi er på bristepunktet. Hørte nettopp Tusk anslå at de hadde ett år igjen før de ikke lenger ville ha råd til å føre krig. Selv om russerne vil holde ut mye lenger enn dette, tipper jeg at det til slutt er økonomien som vil felle Putin og at det viktigste våpenet er å gjøre det så dyrt som mulig for Russland å fortsette krigen. Dernest må Europa og Ukraina få fart på Freya og gjøre den like god som Patriot og få bombet fasilitetene som produserer ballistiske missiler.

5 Likes

Litt offtopic iforhold til tråden.

Men veldig god oppsummering av NK sitt arbeidssammarbeid med Russland.

North Korean Labor Camps (Part 1 of 7)

3 Likes
4 Likes

Kanske dax at sett opp førsvar mot droner på fraktflyplasser… Er vel ikke noen som tenkt på dette, antar jeg. Militærer og strateger i vest synes å sove fortsatt.

1 Like
4 Likes

Siste døgns tap på russisk side inkluderer:
** 1.470 soldater eliminert
** 461 kjøretøy ødelagt

6 Likes

For ordens skyld:
Selskapet TANECO sitt oljeraffineri i byen Nizhnekamsk i Tatarstan republikken =
samme oljeraffineri som omhandlet i mitt innlegg # 2766 (postet for 5 timer siden)

1 Like

Sååå

Nord-Korea skulle komme med 50k soldater. Russland ser ut til å gå ca 12k soldater/mnd i minus. (42k casualties, 30k rekruttert). Så 4 mnd uten at Russland får færre soldater.

Samtidig, Ukraina sitt mål er 50k russiske casualties /mnd, da er dette 2,5mnd med soldater…

5 Likes
1 Like
4 Likes

Fra 25. juni 2026

A shortage of fuel tankers has created problems with fuel supplies to gas stations in the Lipetsk region.

Mao, Ukraina sine angrep på raffinerier har ført til logistikkproblemer.

Tar dette opp fordi Ukraina fortsetter å angripe tankbiler in Zapohrizzia. Ikke i utgangspunktet vanskelig å erstatte, men når hele systemet er under press, så blir det vanskelig.

6 Likes

Synes det ser ganske dystert ut for sivile i Ukraina samt jordbruket med det regnet av ballistiske missiler

1 Like

https://www.youtube.com/live/V9WZDehSeQA?si=VY-Muz_u7F4aOAuR&t=1336

Start 22 min in, hvis det fungerer.
Her har vi alltså en russisk karl som førklarar hvorfor ryzzland er dømt til en underbar undergång. Hvordan det går i Ukraina endrer ikke den saken. Det endrer hvor raskt det går, men ikke utfallet som sådant.
Ryzzland ruttnar på rot. Enda så lenge er det ikke så ille, men det er ikke noe i den russiske ekonomien, eller kulturen, som viser på at dette kommer at snu, til bedre tider. Olje og gas har hållit det gåenden. De får fortsatt inn penger fra kina, men mye mindre totalt sett enn føre 2022. Og før hver dag er det altid noe som stenger ned og som tar åratal att starte opp. Synd bare at det går så sakte.

1 Like
5 Likes

Tror det er en god deal for Ukraina å gi vekk det lille de kontrollerer i Donbas i bytte mot fred.

Det er vel flere som spekulerer i at Russland kanskje er klar for våpenhvile hvis/når de kontrollerer hele Donbass.

Ser det finnes de som mener det er en veldig dårlig ide også

1 Like

Hvorfor gi opp et festningsbelte som Russland har brukt enorme ressurser på, uten å klare å erobre, i bytte mot troen på at Putin og Trump holder ord?

Putin kan i så fall fortsette krigen fra en langt bedre posisjon, og Trump tør ikke engang å kritisere Russland for å gi Iran informasjon til å kunne angripe amerikanske installasjoner og soldater.

18 Likes

Tja, hvis det byttes inn mot en sikkerhetsgaranti som innbærer at NATO f.eks.vil kunne operere fritt på Ukrainsk luftrom så tenker jeg det er fornuftig.

De har jo tatt by etter by og gnager seg innpå de siste byene i festningsbelste, så et vel bare at spørsmål om tid før de vinner hele området likevel.

USAs garantier er ikke hvert hestamøkk en gang.
Og langvari fred blir det ikke så lenge ryssland som det ser ut idag finns kvar.

4 Likes

Basert på tapstallene fra området, vil Russland tape rundt 1,5 millioner russiske soldater på å erobre resten. Sannsynligvis mer, siden russerne ennå ikke har nådd de best befestede områdene.

Det virker mer logisk å tenke at det bare er et spørsmål om tid før Russland må gi opp.

13 Likes