Russlands økonomi vokser, men under overflaten bygger det seg opp store problemer. Det kan få Putin til å eskalere krigen.
Litt vanskelig å tro at man får riktige tall for BNP når ett land er i krig.
Hvordan verdsettes en tank som blir produsert f eks. Den har jo selvfølgelig en kostnad man kan bruke, men når samme tank etter kort tid brenner opp ved fronten blir det jo selvfølgelig etterspørsel etter en ny tanks. Men det bidrar jo ikke akkurat til vekst i samfunnet når så mye destrueres ved fronten.
Edit: Det hele illustreres jo godt av disse tapstallene siden krigen startet
Den vokser på samma måte som man får mer i lønn gjenom at overføre penger fra sparkontoen till lønnskonto.
Journalister kjenner ikke att forbruk av besparinger ikke er vekst. Særlig ikke da man ikke investerer i noe uten det man lager blir ødelagt i krigen.
Og Solovjov er overstadig fornøyd med botfallet av Graham
Ser ut som russisk awacs begynner å bli dårlig. 5 flamingo ble skutt mot denne rombasen, 4 awacs ( A50 i luften) for å avskjære. kun 3 av 5 flamingo ble avskjært.
CP sammendrag av stav100 
Den russiske statlige bankøkonomen Andrei Klepach advarer om at Russland står overfor en kommende sosial krise som følge av de stadig økende kostnadene ved krigen mot Ukraina. Han uttaler at Russland mister både teknologisk og økonomisk konkurranseevne , ikke bare mot USA og Kina, men «på enkelte områder også mot Ukraina».
Hovedpunkter
- Klepach sier at Russland ikke kan vinne en utmattelseskrig , og at landet lever i en «illusjon» om at motpartens system vil kollapse.
- Han peker på at kostnadene øker kraftig , særlig etter gjentatte ukrainske droneangrep mot russisk infrastruktur som havner, olje- og gassanlegg og logistikk.
- Krigen har nå vart lenger enn den sovjetiske “Store fedrelandskrigen” , og det finnes ingen tydelig slutt i sikte.
- Klepach sammenligner situasjonen med Sovjetunionens fall i 1991 og Februarrevolusjonen i 1917 , og mener en sosial krise kan komme «når ingen forventer det».
- Uttalelsene hans ser ut til å ha blitt sensurert på russiske nettsider , ifølge The Moscow Times.
- En tidligere Putin-rådgiver sier at Putin tidligere har lyttet til Klepach, og håper han gjør det igjen.
Overordnet vurdering
Klepachs uttalelser er bemerkelsesverdige fordi de kommer fra en høytstående økonom i et statlig organ. Han tegner et bilde av et Russland som sliter økonomisk , blør fra gjentatte ukrainske angrep , og som kan stå foran en uventet sosial uro dersom krigen fortsetter på dagens kurs.
Yep, men vi vet jo at 2stk traff målet 
Så da kan jo russland påstå hva de vil 
Ref innlegg # 2974 rett ovenfor:
Nr.16 - Wildberries Saratov - står anmerket som ikke angrepet.
Det er feil.
Wildberries Saratov ble angrepet 2 august 2026:
Den/de som lager bingo-kort for WB ser ikke ut til å ha helt oversikt.
Her bingo-kortet (antatt fra samme ‘produsent’, jf antall anlegg (30) og den sterke fargen), kopiert av meg den 7 august. Viser at nr.16 WB-Saratov pr 7 august var nedbrent:
Hej Norge
Lidt tid til opdatering – Fra San Sebastian Spanien 
BREAKING NEWS: Massive North Korean echelons AMBUSHED and BLOWN TO PIECES in Russia!
Konstantin !!
Og Solovoyov

Og – VILD ---- Berries

Og lidt grin 
Dansken
Spain
Sorene:
Noen spesiell årsak til at du mener det angivelige angrepet på toget med Nord-Koreanere faktisk fant sted?
Dine 2 første linker går til Reporting from Ukraine (RFU) som såvidt forstås fortsatt hevder at en bråte med Nord-Koreanske soldater ble blåst til himmels.
Nå snart 2 døgn etter det angivelige angrepet er i alle fall mitt inntrykk at de fleste seriøse nettsteder, kommentatorer mv legger til grunn at hendelsen ikke fant sted. Jf også det totale fraværet av bekreftelse fra ukrainsk side.
Hvilke kilder bygger du på (utover RFU)?
Jeg dobbelttjekket ikke som dig alle mine indlæg — har endnu ikke oplevet at min opgivet kilde har været fake news — men engang skal være den første 
Allerede da Evilfrrud lagde beskeden ud fik jeg videoen få timer senere, så jeg går ud fra at det ikke er Fake News
Nogle gange bliver kortene holdt tæt til kroppen af både Kyief og Putskiiie.
Har begrænset adgang grundet 7 ugers rundrejse i syderoupa — lige nu Spanien 
Dansken
Mitt spørsmål til Sorene var:
«Hvilke kilder bygger du på (utover RFU)?»
Svaret fra Sorene:
Jeg synes mitt spørsmål var klart og enkelt formulert:
«Hvilke kilder bygger du på (utover RFU)?»
Men Sorene svarte ikke på det jeg spurte om. Han oppga ikke noen kilde (utover RFU).
Nærliggende å tolke det slik at Sorene ikke har noen kilde (utover RFU).
Mitt spm var ikke knyttet til Evil sitt innlegg. Spm’et var heller ikke knyttet til en forutsetning om at jeg (angivelig) dobbeltsjekker alle mine egne innlegg.
Derimot har jeg i løpet av første døgnet etter angivelig hendelse med massakrering av en mengde Nord-Koreanere registrert at det på flere ikke-skandinaviske nettsteder har blitt postet utsagn om at den opprinnelige kilden til nyheten fremstår som AI-generert og er fake news.
Det er færre og færre som har postet denne ‘nyheten’ siste døgnet.
Når Sorene valgte å gå den andre veien, og postet ‘nyheten’ nå ikveld, lurte jeg på om det var noen kilder jeg ikke var klar over.
Eksempel på postet utsagn om at den opprinnelige kilden til nyheten fremstår som AI-generert og er fake news:
Som fremgår postet Maks 26 denne kl.10.42 den 14 august.
Hans advarsel ble re-publisert en rekke steder. Her et screen shot jeg tok fra et annen mil blogger den 14 august kl.14.59.
**
Sorenes første link til RFU er for øvrig til en åpenbar AI-generert/falsk forside visende 10-12 stk eksploderende/brennende togvogner.
Lol
Trump begrunner beslutningen med forholdet til Nord-Koreas leder Kim Jong-un.
– På grunn av mitt svært gode forhold til Kim Jong-un i Nord-Korea er jeg ikke fornøyd med at USA for lenge siden gikk med på å delta i felles militærøvelser med Sør-Korea, skriver Trump på Truth Social.
Han mener øvelsene både er kostbare og sender et «helt upassende og fiendtlig» signal til Nord-Korea.
– Derfor, og fordi det er for sent å avlyse, har jeg gitt krigsminister Pete Hegseth beskjed om å redusere de felles militærøvelsene betydelig, skriver Trump.
Trump hevder at Nord-Korea har vært «ikke-truende og respektfullt» så lenge han har vært president.
Hvor lavt er det mulig å synke for denne oransje apekatten…?
Heldigvis er han ikke en apekatt. At det foregår forhandlinger med NK for å stoppe støtte til Putin? Meget mulig.
Garantert krav fra NK, ikke driv øvelser med SK.
Putin fant raskt løsningen på problemene i russisk økonomi som Andrei Klepach påpekte:
Moral:
Når kart og terreng ikke stemmer overens: Kvitt deg med kartet!
I lys av uttalelsen og faktiske forhold for øvrig, virker det lite sannsynlig. Det virker mer som en hevngjerrig handling, manglende støtte til denuklearisering. Heller ikke første gang, han stanset også en mil.øvelse i 2018.
Men et håp om forhandlinger utelukker det ikke, noe flere, også SK, er positive til. Trump-adm er jo også positive til å gjenoppta forhandlinger uten forhåndsbetingelser med NK.